آقازاده ها را گرایش سیاسی سوق دادند/ به دلیل حاشیه نشینی دیگر امکان اجاره وجود ندارد


محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی با سینماگران و فعالان سینمایی چهارمحال و بختیاری دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی و سمعی و بصری، دیدار رئیس سازمان سینمایی کشور با سینماگران و فعالان سینمایی چهارمحال و بختیاری 23 تیرماه سال گذشته در استان برگزار شد. چهارمحال و بختیاری.

در این دیدار محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: سفر به استان ها و تعامل با هنرمندان و مسئولان منجر به شناسایی ظرفیت ها و استعدادهای مناطق مختلف شد و با کمبودها و ضعف های زیرساختی آشنا شد و در آخر بررسی قوانین و بهبود ساختار برنامه ریزی

وی درباره تمرکز همه امکانات و بایدها و نبایدها در تهران افزود: عدم توجه به ظرفیت سازی در استان ها باعث تمرکز امکانات در پایتخت شده است و دولت سیزدهم باید نسبت به مشکلات موجود اقدام کند. تمرکززدایی از اشیاء در تهران و مرکز و راه حل آن

رئیس سازمان سینمایی کشور بر بحران‌های متعدد سینمای ایران تاکید کرد و گفت: وجود بحران‌های پی در پی در داخل و خارج سینما باعث شده تا مدیریت سینما از برنامه‌ها دور بماند و در نظر داریم بر اساس آن حرکت کنیم. به برنامه های برنامه ریزی شده و چشم انداز، و با مدیریت حاشیه به اهداف اصلی دست خواهیم یافت.

وی یادآور شد: پس از انتصاب مدیران فرهنگی، عده ای سعی می کنند او را با شوخی سرگرم کنند و به اختلافات داخلی در سینما دامن بزنند و دودستگی و دوقطبی ایجاد کنند. امروز سینماگران در یک گروه جمع شده اند و الزاماتی دارند که باید به آنها عمل کنیم. همچنین چرخه تولید، تعامل و مراقبت از مخاطب از مواردی است که باید جدی گرفته شود. در این میان افرادی هستند که منافعشان به خطر افتاده است و سعی در ایجاد تفرقه و به حاشیه راندن آنهاست.

خزاعی خاطرنشان کرد: هر چند سال یک‌بار عده‌ای سعی می‌کنند با ایجاد انشقاق و دودستگی در صنعت سینما شرایط را به نفع خود تغییر دهند و دلیل این امر مشخص نیست. البته برای این فیلم زحمات زیادی کشیده شد و افتخارات زیادی به دست آمد. واقعاً در بعضی جاها آجرهای کج گذاشته شده و تصمیمات اشتباهی گرفته شده است، اما باید در این زمینه اصلاحات و اصلاحاتی صورت گیرد.

رئیس سازمان سینمایی کشور ادامه داد: اینکه اختلاف نظر، اختلاف نظر، اختلاف نظر و اختلاف سیاسی وجود دارد، صحبت جداگانه ای است اما برای بازکردن درهای سازمان سینمایی و هرکسی که کار می کند. در چارچوب داده شده این نیز یک سوال قابل بررسی است.

برخی به این موضوع عادت کرده اند که این سینما امکانات رفاهی خاصی دارد

خزایی با گلایه از وجود برخی آداب و رسوم بد در عرصه سینما در کشور که هر روز در حال گسترش است، گفت: تشکیلات سینما متعلق به همه افکار و اندیشه ها است و در این دوره مدیریت نیز تبعیض هایی وجود دارد تا امکان کار ویژه برای تعداد معینی از افراد در نظر گرفته شده است متأسفانه برخی از مردم به این موضوع عادت کرده اند که این سالن سینما دارای امکانات رفاهی خاصی است. افراد صاحب رسانه و شبکه می دانند چگونه خود را به حاشیه برانند، اما من از این نمی ترسم. عدالت فرهنگی این نیست که به کسانی که در بیشتر دوره ها از مزیت های نسبی سینما و رانت آن سوء استفاده کرده اند، پول هدیه بدهیم. ترجیح می دهم همه استعدادهای کل کشور از این فرصت بهره ببرند.

وی یادآور شد: هرکس بتواند بر اساس شرایط اعلام شده طرح ها و ایده های خود را در قالب برنامه های صنایع مختلف زیرمجموعه سازمان سینمایی ارائه دهد، در حد امکان مورد حمایت قرار می گیرد و محدودیتی وجود ندارد.

رئیس سازمان سینمایی کشور همچنین به مشکلات حوزه فیلم‌های نمایشی و شکل‌گیری آن بر مبنای سرمایه‌داری و پول‌سازی اشاره کرد و تصریح کرد: برای ورود به این عرصه باید به این روند نامشخص امتیاز داده می‌شد تا مطمئن شویم امکان کارگردانی اگرچه مهم نبود، اما این استعداد است، تجربه و تجربه کارگردان بود که این روند را در این قدرت شکست.

خزاعی با بیان اینکه در این راه استعداد و توانایی هنرمند بر معضل سرمایه داری در اولویت قرار گرفت، گفت: این رویه اعتراضات بسیاری را به دنبال داشته است، اما تلاش می شود حاشیه ها را نادیده گرفته و قاطعانه با قدرت به جلو ادامه دهیم. .

وی افزود: پورتال بنیاد سینمایی فارابی هم اکنون برای تمامی هنرمندان چه در تهران و چه شهرستان ها باز است و طی 20 روز از افتتاح این پورتال بیش از 160 فیلمساز اطلاعات خود را در این فضا ثبت کرده اند.

وی حمایت از تمامی افراد ثبت نام شده در سازمان را تا حدودی غیرممکن دانست و یادآور شد: با این حال این افراد به عنوان استعدادها و توانایی های نیروی انسانی شناخته می شوند که می توان برای حمایت از آنها در آینده برنامه ریزی کرد.

تعدادی از آقازاده ها با گرایش های سیاسی و جناحی توانستند مدیر شوند

خزاعی با انتقاد از اینکه تعدادی از آقازاده ها با گرایش های سیاسی و جناحی توانسته اند مدیر شوند، گفت: لیست این افراد مشخص است در حالی که در بسیاری از شهرها با وجود استعداد و تنها به دلیل نبود شرایط مالی، این افراد مشخص است. نتوانسته اند به صحنه برسند و با مفهوم عدالت فرهنگی سازگاری ندارد.

خزاعی با تاکید بر تداوم برنامه های اصلاحی در حوزه سینما و ایجاد جریانی متفاوت و جدید در این عرصه افزود: این جریان و جریان اکنون در حال شکل گیری است. باید به جوانان اجازه ورود به این عرصه داده شود.

وی ایجاد شرایط برای ورود نیروهای جدید و جوان به سینمای کشور را ضروری خواند و تصریح کرد: برای این کار انجمن سینماگران جوان برای اولین بار سهمیه ای برای تولید فیلم برای نیروهای شهری در نظر گرفته است و این نوع حمایت ها در بنیاد سینمایی فارابی نیز تعریف شده است

تا کی شاهد «تهران جنوب شهری» و «فقر و بدبختی» باشیم؟

رئیس سازمان سینمایی افزود: اگر تنوع جدی در مضامین فرهنگی فیلم های تولید شده نداشته باشیم، قطعا شکست می خوریم و تا کی شاهد فیلمی درباره جنوب تهران، فقر و فلاکت و این گستره خواهیم بود. از تنوع، زیبایی های فرهنگی کشور و آیین ها و فرهنگ های رنگارنگ؟» و قومیت ها را در فیلم ها نبینید و به مخاطب ارائه نکنید.

خزاعی حضور و تمرکز فیلمسازان جوان در معضلات اجتماعی استان ها را چندان مناسب ندانست و اظهار داشت: لازم است این دسته از فیلمسازان علیرغم تسلط بر این فرهنگ، هر چه بهتر این فرهنگ را معرفی و دید بهتری را در بین همگان ایجاد کنند. شرایط فرهنگی منطقه خود را امتحان کنید

رئیس سازمان سینمایی وظایف سینماگران را به طرق مختلف تدوین کرد و تصریح کرد: مهم ترین این وظایف وقف به جامعه است که متأسفانه گاه مورد غفلت قرار می گیرد و قربانی جریان سرمایه داری می شود.

وی افزود: مخالفت ما با این جریان های سرمایه داری است که به فرهنگ کشور آسیب می زنند و تعهدات اجتماعی را نادیده می گیرند و به همین دلیل سر و صدای زیادی به پا شد. برخی افراد برای این فعالیت های توهین آمیز مبالغ هنگفتی از مرکز دریافت می کردند. در حالی که شهرها و استعدادهای نهفته در آنها از این حمایت مالی بی بهره بودند.

خزایی تاکید کرد: افرادی که نهادها را از آن خود می دانند هر چقدر هم که سر و صدا داشته باشند باید بدانند که برنامه های سازمان سینمایی در راستای برقراری عدالت فرهنگی با قوت ادامه دارد.

وی گفت: برخی از استان‌ها در زمینه‌هایی مانند انیمیشن، مستند و غیره پیشرو هستند، اما استان چهارمحال و بختیاری در هر سطحی و در هر زمینه‌ای با فرصت‌های غنی و عملکرد درخشان بی‌نظیر است. استان هایی داریم که از نظر فکر، اندیشه، ادبیات و نیروی انسانی باکیفیت مشکل دارند اما این استان خوشبختانه چنین مشکلاتی ندارد و از نظر نیروی انسانی جزو استان های سرمایه داری از نظر تولید فیلم است.

به گفته وی، تفاوت سینمای ایران با بسیاری از کشورهای منطقه در کیفیت ممتاز نیروی انسانی و استعدادهای منحصر به فرد فکری و هنری است که باید روایتگر تاریخ، هویت و زیبایی سرزمین ما باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر شعار عدالت محوری می دهیم نباید فقط در یک دفترچه سیاسی قرار گیرد، در هر استان و منطقه ای نیاز به بررسی میدانی و مشاهدات شخصی داریم.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه وقتی به استان های مختلف سفر می کنیم می بینیم که با وجود این همه استعداد فاقد زیرساخت های حداقلی هستند، تاکید کرد: چرا سینماگران گرفتار پدیده مهاجرت شده اند؟ چرا در چهار دهه گذشته اختیارات استان ها به سمت تهران سرازیر شده است؟ چرا باید تهیه کننده ای که انواع صلاحیت ها و دانش ها و مهارت ها را دارد برای ادامه کار به تهران برود؟

هر 10 روز ما وارد یک بحران جدی می شدیم

رئیس سازمان سینمایی با بیان بحران‌ها و چالش‌های طبیعی و انسانی در مسیر تحول سینما و اجرای عدالت فرهنگی، خاطرنشان کرد: نگاهی به فضای فیلم در چند ماه گذشته نشان می‌دهد که وارد شده‌ایم. یک بحران جدی هر 10 روز طبیعی است که حاشیه ها اجازه حل کارهای اصلی را نمی دهد.

وی افزود: عده ای مدام به دنبال اختلاف و اختلاف در خانواده فیلم هستند، گویی در آرامش و فضای همدلی احساس می کنند منافعشان در خطر است. مدام بر طبل تنش و درگیری می کوبند.

رئیس سازمان سینمایی با تشکر از استقبال سینماگران و فعالان سینما در استان ها و شهرستان ها از سیاست جدید سازمان سینمایی ادامه داد: جریان و حرکت دیگری در سینمای ایران در حال رشد و شکل گیری است، نسل جدیدی باید وارد سینمای ایران شود زیرا سینما متوقف خواهد شد از آوار بیرون برو.

خزاعی با تاکید بر اهمیت احترام به پیشکسوتان و سینماگران بزرگ خاطرنشان کرد: باید شرایط برای ظهور نسل جدیدی از سینماگران فراهم شود. فیلمسازی ما نیاز به تجدید، پوست اندازی و تجدید نیروی انسانی دارد، ما به نسل جدیدی از فیلمسازانی نیاز داریم که درک بهتر و درونی تری از دهه های 70، 80 و 90 داشته باشند.

وی با بیان اینکه در این کره خاکی نور نقد وجود ندارد، یادآور شد: امروز سینمای ما «صاحب نظریه» ندارد. ما در آستانه عصر جدید، عصر فناوری های جدید، عصر فراجهان و عصر تک صنایع و فناوری های جدید هستیم و به هیچ وجه نباید از تحولات سینمای جهان غافل شویم.

وی به سینماگران چاگرمحال و بختیاری مراجعه کرد و تصریح کرد: چرا رنگین کمان فرهنگی این سرزمین زیبا را بازگو و تصویر نمی کنیم؟

خزایی با بیان اینکه کارگردان در قبال جامعه خود مسئول است، تصریح کرد: باید مطالبه گری کنیم. بی تفاوتی به استان و شهرستان در این سال ها جای نقد دارد. چرا ما به این همه سرمایه معنوی، فرهنگی و آیینی در سراسر کشور توجه نکردیم؟

وی خاطرنشان کرد: بی شک در دل فیلمسازانی که به فکر مردم هستند، هویت فرهنگی و تاریخی این سرزمین باقی مانده است.

انتهای پیام/