آموزش غیر رسمی در فیلیپین

آموزش غیر رسمی یکی از ابزارهای گسترش سواد و مهارت های قابل استفاده به مردم است و مخاطبان بسیار بیشتری را نسبت به نظام رسمی پوشش می دهد. NFE در فیلیپین برای کمک به جوانان خارج از مدرسه و بزرگسالانی که از آموزش رسمی محروم شده اند طراحی شده است. ممکن است دلایل مختلفی برای این وجود داشته باشد. ممکن است شامل محدودیت های اقتصادی، اجتماعی و جغرافیایی باشد که مسیر سوادآموزی و مهارت های قابل استخدام را مختل کرده است.

ماموریت برنامه NFE در فیلیپین این است که مردم را با “دانش، مهارت ها، نگرش ها و ارزش های مطلوبی توانمند کند که او را قادر می سازد انتقادی و خلاقانه فکر کند، در بهبود کیفیت زندگی خود نوآورانه و انسان دوستانه عمل کند. خانواده، جامعه و کشور او.»

هدف اصلی NFE در فیلیپین کاهش تعداد بی‌سوادان در کشور و ارائه برنامه‌های سوادآموزی مبتنی بر نیاز و همچنین توسعه مهارت‌های اساسی قابل اشتغال است. فعالیت‌هایی مانند آموزش حرفه‌ای، کلاس‌های کتابخوانی بزرگسالان، جلسات تنظیم خانواده و همچنین کارگاه‌های رهبری برای رهبران جامعه

این شاخه از آموزش توسط اداره آموزش غیررسمی که سابقه آن به سال 1829 و زمانی که سخنرانی های آموزشی مدنی در کشور معرفی شد، برمی گردد. آموزش غیر رسمی به طور رسمی در سال 1973 آغاز شد و اکنون بخشی جدایی ناپذیر از فعالیت های توسعه ای. در این روش یک رویکرد 3 وجهی وجود دارد که بر سوادآموزی، آموزش مداوم و توسعه کارکنان تمرکز دارد.

هدف اصلی NFE در کسب مهارت های مورد نیاز برای کسب درآمد و بقای رقابت در بازار کار است. افق های آموزش غیر رسمی در مقایسه با سیستم رسمی بسیار گسترده تر است.

NFE بدون در نظر گرفتن ویژگی های جمعیتی، شرایط اجتماعی-اقتصادی و علایق عمومی متنوع، به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا می کند. در چند کلمه، این سیستم به همه افرادی می رسد که در غیر این صورت ممکن است هرگز فرصتی برای داشتن هر نوع تحصیلی نداشته باشند.

برنامه آموزش غیر رسمی فیلیپین بر جنبه های زیر تاکید دارد:

• برنامه های سوادآموزی برای اعداد و سواد عملکردی هر فرد

• توسعه مهارت های معیشتی

• گسترش برنامه های صدور گواهینامه و معادل سازی

یکی از اهداف اصلی NFE کاهش سطح فقر در میان جوامع است. برای دستیابی به این هدف، دفتر رهبری و کمک های فنی را در اجرای برنامه های سوادآموزی، پروژه ها، آموزش ها، کارگاه ها و غیره ارائه می دهد. ویژگی های زیر:

سواد عملکردی زن و آموزش والدین: این برنامه عمدتاً مادر را درگیر می‌کند و مهارت‌ها و شایستگی‌های ضروری را برای عملکرد بهتر در زمینه‌های مربوط به بقا، حفاظت و رشد کودک در اختیار آنها قرار می‌دهد.

طرح سوادآموزی برای جوامع فرهنگی: گروه هدف این برنامه آن بخش از جامعه است که قادر به حضور در سیستم آموزشی رسمی نیست. این ممکن است شامل جوامع فرهنگی به طور کلی و همچنین قبایل تپه به طور خاص باشد.

توسعه اقدامات سوادآموزی: دفتر آموزش غیررسمی در فیلیپین برخی از پارامترهای سوادآموزی را از طریق مجموعه‌ای از سمینارها و کارگاه‌های آموزشی توسعه داده است. در حال حاضر هفت معیار سوادآموزی وجود دارد که سواد عملکردی گروه هدف را تعیین می‌کند. این نیز با یک کتابچه راهنمای دستورالعمل برای استفاده از معیارها و امتیازدهی آن.

توسعه مواد منبع: همچنین بر توسعه برنامه های درسی برای سطوح مختلف سواد و همچنین منابع مورد نیاز برای آن تمرکز دارد. این شامل کتابچه ها، پوسترها و راهنمای تسهیل کننده است.

اجرای واقعی در میدان: این مهمترین جزء کل پروژه است. تلاش می شود برنامه های توسعه سوادآموزی و معیشت در میدان واقعی با گروه هدف به منظور ریشه کنی بی سوادی و در نتیجه فقرزدایی اجرا شود.

بنابراین، دفتر آموزش غیررسمی در فیلیپین بر روی چهار نکته اصلی کار می کند – مهارت های زندگی خانوادگی که شامل سلامت، تغذیه، مراقبت از کودکان، مدیریت خانواده، برنامه ریزی خانواده نیز می شود. مهارت های حرفه ای، مهارت های عملکردی و تقویت مهارت های معیشتی.