آنتی اکسیدان ها – یک درمان خوب برای عدم تعادل هورمونی

آنتی اکسیدان ها

کلمه آنتی اکسیدان از دو کلمه تشکیل شده است. “ضد” که به معنای “در مقابل” یا “در مقابل” است و “اکسیدان ها” رادیکال های آزاد هستند، که مولکول هایی هستند که معمولاً هنگام تجزیه مواد غذایی یا قرار گرفتن در معرض آلودگی های محیطی، تشعشعات یا استفاده از تنباکو تولید می شوند. این اکسیدان ها یا رادیکال های آزاد برای سلامت عمومی ما آزاردهنده هستند زیرا می توانند به سلول ها آسیب برسانند و همچنین ممکن است در ایجاد بسیاری از بیماری های تهدید کننده زندگی مانند سرطان و بیماری های قلبی عروقی نقش کلیدی ایفا کنند.

بنابراین آنتی اکسیدان ها مولکولی را تعیین می کنند که علیه اکسیدان ها یا رادیکال های آزاد در بدن عمل می کند تا آن را از اثرات مضر نجات دهد. رادیکال‌های آزاد در نتیجه فرآیندهای اکسیداسیون در بدن تولید می‌شوند که طی آن یک واکنش شیمیایی رخ می‌دهد و الکترون‌ها یا هیدروژن را از یک ماده به ماده دیگر به نام عامل اکسید کننده منتقل می‌کند. در طی این فرآیند رادیکال‌های آزاد تولید می‌شوند و سپس شروع به ایجاد واکنش‌های زنجیره‌ای می‌کنند که در یک سلول رخ می‌دهد که می‌تواند باعث تخریب یا آسیب شدید شود. آنتی اکسیدان ها در پایان دادن به چنین واکنش های زنجیره ای بسیار موثر هستند زیرا رادیکال های آزاد را حذف می کنند که به نوبه خود واکنش های اکسیداسیون را مهار می کنند، سپس این آنتی اکسیدان ها خود اکسید شده و به عنوان عوامل کاهنده مانند پلی فنل ها یا اسید اسکوربیک عمل می کنند.

آنتی اکسیدان ها اساساً مولکول هایی به شکل ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی هستند که سلول های مختلف را در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت و بازسازی می کنند. این آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد به سلول های بدن منجر به بسیاری از بیماری های مزمن مانند سرطان، آرتریت و تصلب شرایین می شود. رادیکال‌های آزاد اساساً سیستم ایمنی فرد را ضعیف می‌کنند و در نتیجه در معرض بسیاری از عفونت‌ها، سرماخوردگی و آنفولانزا قرار می‌گیرند.

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها به طور گسترده در غذاهای طبیعی مختلف یافت می شوند. غذاهایی که سرشار از ویتامین E، ویتامین C، ویتامین A و بتاکاروتن هستند معمولا به عنوان منابع غنی آنتی اکسیدان شناخته می شوند. میوه ها و سبزیجات خام غلظت و جذب آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به غذای پخته شده دارند. میوه ها و سبزیجات با رنگ b منابع غنی آنتی اکسیدان هستند. رنگ هایی مانند بنفش، نارنجی، زرد، قرمز و آبی رایج هستند. پرتقال، گوجه فرنگی، هویج، سیب، آلو، فلفل قرمز، اسفناج، لوبیا، پیاز، آلو، همه انواع توت ها، انگور قرمز، بادمجان و جوانه یونجه، کشمش، زردآلو، کلم بروکلی، شلغم، سیب زمینی شیرین، هندوانه، کدو تنبل، پاپایا، گریپ فروت، انبه، نارنگی، گل کلم، توت فرنگی، کیوی، خردل، آجیل و تخمه آفتابگردان منابع طبیعی مختلف آنتی اکسیدان هستند.

ویتامین ها تنها منبع آنتی اکسیدان ها در غذا نیستند، اما روی و سلنیوم نیز آنتی اکسیدان های خوبی هستند و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. روی در غذاهایی مانند لوبیا، آجیل، غذاهای دریایی، لبنیات، گوشت قرمز، غلات، مرغ و غلات کامل یافت می شود. سلنیوم در آجیل برزیلی، گوشت گاو و بسیاری از محصولات غلات یافت می شود.

آنتی اکسیدان ها به درمان عدم تعادل هورمونی کمک می کنند

عدم تعادل هورمونی امروزه در زنان و مردان بسیار شایع است. علت اصلی آن عدم تعادل در تولید هورمون در بدن است. هورمون ها برای تنظیم رشد، متابولیسم، خلق و خو و عملکردهای مختلف جنسی در بدن مورد نیاز بدن هستند. این هورمون ها توسط غدد درون ریز به جریان خون ترشح می شوند. یک رژیم غذایی سالم می تواند هورمون ها را متعادل نگه دارد.

در شرایطی که از عدم تعادل هورمونی رنج می برد، می تواند از آنتی اکسیدان ها برای رفع علائم عدم تعادل هورمونی کمک کافی دریافت کند. بسیاری از فیتواستروژن ها در طبیعت آنتی اکسیدان هستند. فیتواستروژن ها ترکیبات گیاهی هستند که طبیعتاً استروژنیک و ضد استروژن هستند. به همین دلیل است که آنها می توانند با تقلید از استروژن یک اثر متعادل کننده در گیرنده های استروژن بدن ایجاد کنند. غذاهایی مانند سبزیجات سبز برگ، لوبیا، کلم، گل کلم، کلم بروکلی و عدس فیتواستروژن هستند. با گنجاندن این فیتواستروژن ها در رژیم غذایی خود می توانید از هورمون های سمی از ایجاد عدم تعادل هورمونی در بدن جلوگیری کنید. همچنین در متعادل کردن هورمون ها موثر است.

آنتی اکسیدان ها همچنین می توانند به تولید آنزیم های سم زدایی در بدن کمک کنند که به سم زدایی هورمون ها و حفظ تعادل آنها کمک می کند. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و غلظت خوبی از این گونه آنزیم ها را فراهم می کند.

آنتی اکسیدان ها نقش بسیار حیاتی در تقویت سیستم ایمنی و غدد بدن دارند که ارتباط مستقیمی با تعادل هورمونی دارند. آنها از قلیایی بودن بدن حمایت می کنند و در نتیجه به حفظ تعادل طبیعی آن کمک می کنند و تعادل هورمونی را بازیابی می کنند، سم زدایی و سیستم ایمنی را تقویت می کنند.

ویتامین B یک آنتی اکسیدان ab است. در هنگام مقابله با عدم تعادل هورمونی، کبد به آن نیاز دارد. ویتامین B به تبدیل مقدار اضافی استروژن به اشکال متعادل و کمتر خطرناک کمک می کند، بنابراین به تعادل هورمون ها در بدن ما کمک می کند.