آیا وزارت رازداری به خودروسازان اهمیت می دهد؟


قرار بود خصوصی سازی یا به عبارت دقیق تر مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد اجرایی شود، اما با اجرای این طرح، دولت به جای بدهی، برخی شرکت ها را در قالب رد دیون به طلبکارانشان واگذار کرد. . یکی از مواردی که در سال های اخیر مورد انتقاد قرار گرفته، صنعت خودرو است. به گفته کارشناسان، مشکل اصلی صنعت خودرو در ایران دولتی بودن آن است و مدیریت آن طبق اصل 44 قانون اساسی باید به بخش خصوصی واگذار می شد. در سال های اخیر به طور متوسط ​​75 درصد از سهام ایران خودرو و 60 درصد از سهام سایپا از طریق بورس واگذار شده است، اما مشکل اصلی این است که از این جیب به جیب دیگر می روند. بنابراین خودروسازان با تأسیس شرکت های بورسی سهام اصلی خود را در بورس خریداری می کنند و از این طریق بازار را مدیریت می کنند. حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی، واگذاری سهام خودروسازان را منوط به واگذاری این شرکت ها دانست. به گفته وی، آزادسازی سهام دولتی وثیقه بانک ها، تخصیص سهام داخلی خودروسازان برای بازپرداخت، اصلاحات و شفافیت مالی این شرکت ها و همچنین تجمیع سهام صندوق بازنشستگی کشوری، سهام داخلی خودروسازان. و سهام دولتی ایران خودرو و سایپا برای عرضه، سه شرط واگذاری خودروسازان اعلام شد.

بر اساس دستور رئیس جمهور قرار بود تا پایان شهریور ماه واگذاری خودروسازان انجام شود که برخی مشکلات مانع از آن شد. در همین رابطه سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص آخرین وضعیت واگذاری خودروسازان گفت: بر اساس دستور رئیس جمهور مقرر شده است که واگذاری خودروسازان توسط دستگاه های اجرایی تعیین شود. پایان شهریور واگذاری بسیار مهم است اما اگر واگذاری به درستی انجام نشود شرکت ها پس از چند سال با بدهی های سنگین به دولت واگذار می شوند. یک مثال واضح هپکو است.

وی افزود: خودروسازان 100 برابر هپکو هستند، بنابراین اگر مشکل گیربکس وجود داشته باشد، 100 برابر بزرگتر می شود. تاکنون این شرکت ها مورد ارزیابی قرار گرفته و 700 گزارش کارشناسی رسمی ارائه شده است. برای اصلاح ساختار صنعت خودرو باید به چگونگی ظاهر شدن آنها توجه کرد. برای این، ما یک مدل شش لایه ایجاد کردیم. در مرحله نهایی مذاکرات با سازمان خصوصی سازی برای واگذاری این شرکت ها هستیم.

بر اساس برآوردهای کارشناسان و فعالان بازار خودرو، سهام فعلی ایران خودرو و سایپا کمتر از 20 هزار میلیارد تومان ارزش دارد که با احتساب زیان انباشته تلفیقی 100 هزار میلیارد تومانی و بدهی 50 هزار تومانی. میلیارد تومان از این شرکت ها. ، از فروش سهام در دست دولت درآمد خوبی نخواهند گرفت، بنابراین دولت ابتدا باید ارزش سهام خود را افزایش دهد و سپس سهام را واگذار کند.

ناکارآمدی دولت در تجارت

حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با جام جم با بیان اینکه پیش نیازهایی برای کاهش دخالت دولت در حوزه اقتصادی وجود دارد، گفت: در سه دهه گذشته دولت های مختلف ناکارآمدی خود را در مدیریت این حوزه نشان داده اند. اما از سوی دیگر تجربه تلخی است، نقل و انتقالات گذشته نیز نشان می‌دهد که دولت‌های مختلف جدا از اینکه در مدیریت بخش صنعتی و اقتصادی کشور ناکارآمد عمل کرده‌اند، حتی در آن زمان نیز رفتار مناسبی از خود نشان نداده‌اند. انتقال این بخش ها

وی با بیان اینکه این شرکت ها 500 هزار میلیارد ریال بدهی و نزدیک به 140 هزار میلیارد ریال زیان انباشته دارند، ادامه می دهد: البته در صورت عادی شدن شرایط اقتصادی کشور و بهبود روش های مدیریتی در این شرکت ها، سودآوری آنها کاهش نمی یابد. دور از ذهن ; از آنجایی که این شرکت ها جزو برندهای جذاب و دارای بازار تضمین شده داخلی هستند، در صورت رفع تحریم ها، بزرگ ترین خودروسازان جهانی علاقه مند به سرمایه گذاری در آنها خواهند بود.

یک کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: به دولت توصیه می شود در شرایطی که تحریمی وجود ندارد و امکان چنین واگذاری وجود دارد، سهام دولتی دو خودروساز بزرگ داخلی را به خودروسازان برندهای جهانی واگذار کند. زیرا فروش سهام این شرکت ها به بخش خصوصی ناکارآمد داخلی وضعیت را بدتر از آنچه که هست می کند.

کریمی در خصوص بازار انحصاری خودرو می گوید: برای درک بهتر نتایج این واگذاری ها کافی است به عملکرد بخش خصوصی دست اندرکار در تولید خودرو نگاهی بیندازیم. کاملاً واضح است که تقریباً بخش خصوصی موفقی در صنعت خودروسازی کشور وجود ندارد و به جرات می توان گفت که شرایط رقابت پذیری در اقتصاد کشور به هیچ وجه فراهم نشده است و این موضوع ربطی به تحریم ها ندارد. . “

روزنامه جام جم