آیا وقتی رژیم دارید برنج واقعا برای شما مضر است؟

(بیشتر مردم از برنج اجتناب می کنند زیرا کربوهیدرات بدی در نظر گرفته می شود که باعث افزایش وزن می شود – آیا این درست است؟)

اکثر کربوهیدرات‌هایی مانند گندم، برنج و سایر غلات مانند ذرت و ارزن در مقایسه با وزن، دارای مقدار مشابهی کربوهیدرات و کالری هستند. پس چرا وقتی رژیم دارید برنج برای سلامتی مضر است؟

برنج در فرهنگ های مختلف

اکثر کشورهای تولید کننده برنج به برنج به عنوان منبع اصلی کربوهیدرات خود وابسته هستند. تایلند، چین، شبه قاره هند، بسیاری از بخش‌های اروپا و آمریکا برنج می‌روند و می‌خورند. در واقع بسیاری از کشورهای جنوب شرق و شرق دور آسیا صبح خود را با برنج شروع می کنند. حتی خانواده‌های سنتی بریتانیایی نیز ممکن است در منوی صبحانه‌شان غذای شیرین را بگنجانند.

برنج بسته به آب و هوای کشور ممکن است دانه بلند، دانه کوتاه، گرد یا برنج ژلاتینی باشد و بنابراین بر ترجیحات غذایی منطقه ای آنها تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، در ایتالیا، ریزوتو از برنج آربوریو درست می‌شود که نیاز به پخت و پز زیادی دارد و پس از اتمام، بافتی چسبناک دارد.

چرا برنج برای شما مضر است؟

برنج در حالت طبیعی خود دارای ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین است. با این حال، برنج سفیدی که برای پخت و پز استفاده می شود، ارزش غذایی زیادی از خود رد کرده و فقط کربوهیدرات ها را پشت سر می گذارد. فرآیند پردازش پر زحمتی از جمله پوسته‌زدایی و پرداخت را طی می‌کند.

برنج به عنوان یک غذای تصفیه شده برای سلامتی مفید نیست. فاقد فیبر و سایر مواد مغذی است. مصرف بیش از حد غذاهای تصفیه شده منجر به اضافه بار کربوهیدرات های ساده می شود که برای هضم خوب نیستند.

یکی دیگر از دلایل مضر بودن برنج برای شما

از آنجایی که برنج به سختی تقسیم می شود، می توانید به راحتی بیشتر از آنچه در نظر داشتید بخورید. بر خلاف نان یا چپاتیس، تخمین زدن مقداری که معمولاً می خورید آسان نیست.

از آنجایی که برنج به راحتی هضم می شود، ممکن است آنچه را که فکر می کنید کافی است بخورید و کمی بعد احساس گرسنگی کنید. سپس غذای بیشتری می خورید و در نتیجه کالری خود را افزایش می دهید.

نحوه صحیح خوردن برنج

از خوردن برنج تصفیه شده و صیقلی خودداری کنید. اگر برنج قهوه ای بخورید برای سلامتی بسیار بهتر است زیرا ارزش غذایی بیشتر و فیبر بیشتری دارد. برنج قهوه ای به اندازه گندم کامل سالم است.

به جای برنجی که چربی دارد، برنج دم کرده یا آب پز که آب آن دور ریخته نشده است بخورید. شما همچنین می توانید برنج خود را با مقدار زیادی سبزیجات اضافه کنید که نه تنها به رنگ، بلکه ارزش غذایی نیز اضافه می کند. سبزیجات رنگی منبع خوبی از فیتونوترینت ها و آنتی اکسیدان ها هستند. همچنین می توانید گوشت رنده شده سفید را به برنج خود اضافه کنید تا یک غذای کامل درست شود.

هضم برنج نیز آسان تر است و یکی از اولین غذاهایی است که به نوزادان داده می شود. همچنین می توان آن را به روش های مختلفی طبخ کرد زیرا طعم نسبتاً خنثی دارد و منبع اصلی کربوهیدرات است. فرهنگ‌های سراسر جهان انواع مختلف برنج را طبخ و می‌خورند و در بسیاری از کشورها و مناطق، غذای اصلی است.

بنابراین وقتی رژیم دارید، برنج واقعا برای شما مضر نیست، به شرطی که زیاده روی نکنید و کنترل مصرف نکنید.