استرس – چگونه استرس درک شده در مقابل استرس واقعی بر سلامت شما تأثیر می گذارد

استرس به طرق مختلف بر سلامت شما تأثیر می گذارد که همه آنها منفی است. بدون پرداختن به تمام جزئیات بیوشیمیایی، کافی است بگوییم استرس، درک شده یا واقعی، بدن شما را با مواد شیمیایی قوی مرتبط با استرس پر می کند که اگر به معنای واقعی کلمه برای زندگی خود می جنگید یا می دوید، بسیار مفید خواهد بود، و در غیر این صورت بسیار مخرب برای سلامتی است. .

اثرات استرس بر بدن

  • استرس باعث می شود پلاکت های خون به هم بچسبند که فشار خون را بالا می برد.
  • استرس باعث می شود بدن شما مواد مغذی ضروری را به سرعت بسوزاند، که می تواند منجر به کمبود مواد مغذی و عملکرد ضعیف اندام ها و غدد شود.
  • استرس هضم غذا را مختل می کند، به این معنی که غذا تا حدی هضم نمی شود و شما فقط کسری از مواد مغذی را از غذایی که در غیر این صورت دریافت می کنید، دریافت می کنید.
  • استرس سیستم شما را با هموسیستین و کورتیزول پر می کند که با فشار خون بالا، بیماری قلبی و تمایل به افزایش وزن مرتبط هستند.

انواع استرس: واقعی و درک شده

استرس واقعیکه تا حد زیادی اجتناب ناپذیر است، شامل استرس های محیطی مانند آلودگی هوا، آب و صوتی و سایر عوامل محیطی از جمله دمای شدید، آب و هوای خطرناک و غیره است.

استرس واقعی، که کاملاً قابل اجتناب است، شامل مواردی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن بیش از حد الکل، غذاهای ناسالم، فست فود، قند بالا، رژیم غذایی با کمبود مواد مغذی، کمبود خواب، فشار آوردن به بدن از حد خود و انجام هر کاری است که به وضوح مؤثر است. علیه سلامتی و تندرستی شما

منابع استرس روانی، که بیشتر آنها قابل اجتناب هستند یا قطعاً قابل تغییر هستند، ممکن است شامل مواردی مانند مسائل مربوط به روابط با همسر، فرزند یا هر کسی باشد. مسائل مربوط به شغل؛ مسائل مالی؛ مسائل مربوط به عزت نفس؛ موضوعات مرتبط با هدف و دستاورد، مسائل مربوط به صداقت شخصی و غیره.

وقتی چیزی اتفاق می افتد که مستقیماً بر شما تأثیر می گذارد، این یک استرس واقعی است. نوشیدن آب آلوده، انداختن چکش روی پای خود، خوردن یک کیسه کلوچه و شستن آن با یک لیتر چای شیرین؛ اینها منابع استرس واقعی و واقعی هستند.

استرس درک شده واقعی نیست، استرس درک شده مربوط به داستانی است که شما درباره معنای چیزی برای خودتان تعریف می کنید. اگر همسرتان بدون اینکه زنگ بزند دیر می‌آید، و شما همه ناراحت می‌شوید چون تصمیم می‌گیرید که او با او رابطه نامشروع دارد، خودتان را ناراحت می‌کنید از چیزی که ممکن است هرگز اتفاق نیفتد، و ناراحت شدن از چیزی که تصور می‌کنید باعث ایجاد مشکل می‌شود. همان آبشار منفی از مواد شیمیایی قوی استرسی که سیستم شما را هجوم می‌آورد، گویی یک استرس فیزیکی واقعی رخ داده است.

استرس درک شده ممکن است بیشتر از استرس واقعی برای سلامتی مخرب باشد

اگر به چیزی فکر می کنید که اتفاق نیفتاده است و افکار شما شما را ناراحت می کند، پاسخ استرس به آن رویدادهای تصور شده یک استرس واقعی است که بر سلامت شما تأثیر می گذارد. اینگونه است که یک نفر می تواند از ذهن خود برای از بین بردن سلامتی خود استفاده کند و در حالی که استرس تصور می شود، آسیب واقعی است.

مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی روان تنی گزارش می دهد که استرس درک شده بیشتر از استرس واقعی برای پاسخ سیستم ایمنی بدن مخرب است.

با استفاده از نمونه‌های خونی که طی یک دوره 16 ماهه از شرکت‌کنندگان در مطالعه که علیه مننژیت C واکسینه شده بودند، گرفته شد، محققان به این نتیجه رسیدند که افراد با سطوح بالای استرس ادراک شده به طور مداوم آنتی‌بادی‌های محافظ کمتری نسبت به سایر گروه‌ها اندازه‌گیری می‌کنند.

شرکت کنندگان به 3 گروه تقسیم شدند.

1) گروه یک دارای استرس واقعی کم و بدون شرایط استرس فراتر از حد معمول بود. 2) گروه دو دارای استرس واقعی بالا با شرایط استرس زا غیرعادی بالا بود. 3) گروه سه دارای استرس ادراک شده بالا بودند. اکثر شرکت کنندگان در گروه سه دارای سطوح استرس کم تا نرمال بودند، با این حال، زندگی خود را بسیار استرس زا می دانستند.

گروهی که استرس ادراک شده بالایی داشتند اغلب استرس واقعی بسیار پایینی داشتند.

گروهی که دارای استرس ادراک شده بالا بودند 80 درصد آنتی بادی های محافظ کمتری را در خون خود نسبت به دو گروه دیگر آزمایش کردند.

بحث: پیام در اینجا واضح است؛ یک ارتباط مستقیم و قابل اندازه گیری بین قدرت سیستم ایمنی شما و نحوه واکنش شما به دنیای اطراف شما وجود دارد.

قابل توجه ترین نکته در مورد این مطالعه، تمایز واضح بین استرس واقعی و استرس درک شده است.

تعدادی از شرکت کنندگان در مطالعه از دست دادن والدین خود را در طول دوره 16 ماهه مطالعه تجربه کردند. با هر معیاری، مرگ یکی از عزیزان یک رویداد بسیار استرس زا است، با این حال حتی آنهایی که در این گروه استرس زا هستند، سطوح کاملا طبیعی آنتی بادی های محافظ داشتند.

27 درصد از شرکت‌کنندگان در طول مطالعه سطوح بالایی از استرس درک شده را گزارش کردند و برای یک فرد، این 27 درصد تا 80 درصد آنتی‌بادی‌های کمتری داشتند، حتی اگر در بیشتر موارد، استرس واقعی آنها بسیار کمتر از سایر شرکت‌کنندگان بود.

پیام واضح است. اگر فکر می کنید استرس دارید، چه استرس واقعی باشد چه نباشد، پیامدهای منفی سلامتی را دریافت خواهید کرد.

استرس درک شده چگونه سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می کند؟

هنگامی که احساس استرس می کنید، مغز شما مجموعه ای از مواد شیمیایی قوی به نام انتقال دهنده های عصبی تولید می کند. انواع مختلفی از انتقال دهنده های عصبی وجود دارد، اما طولانی و کوتاه آن این است که انتقال دهنده های عصبی مرتبط با استرس می توانند به شدت برای سلامتی شما مخرب باشند.

احساس استرس مداوم به این معنی است که شما دائماً بدن خود را با مواد شیمیایی قوی پر می کنید که سیستم ایمنی شما را ضعیف می کند و شما را در برابر بیماری ها و بیماری ها آسیب پذیرتر می کند.

کاربرد عملی: کاربرد عملی این اطلاعات آشکار است. کنترل احساسات خود را در دست بگیرید و هرگز اجازه ندهید چیزهای کوچک (یا چیزهای بزرگ) شما را ناامید کنند.

موقعیت‌های استرس‌زا رخ می‌دهند، اما استرس واقعی، استرسی که تشخیص می‌دهید، با آن کنار می‌آیید و ادامه می‌دهید، به سلامتی شما آسیب نمی‌رساند.

احساسات و عواطف خود را زیر نظر داشته باشید. اگر چیزی شما را آزار می دهد، با آن مقابله کنید. سلامتی شما آنقدر مهم است که اجازه دهید چیزها برای مدت طولانی شما را آزار دهند، و علاوه بر این، (به نقل از پدرم)، صد سال دیگر چه فرقی خواهد کرد؟ و به نقل از همسرم، یک ساعت دیگر چه فرقی می کند؟

این را به یاد داشته باش . . .

مواد شیمیایی بیوشیمیایی مرتبط با استرس به سلامتی شما آسیب می رسانند و این مواد شیمیایی در پاسخ مستقیم به تصورات شما ساخته می شوند، نه در پاسخ به وضعیت واقعی، و این بدان معناست که صرفاً کنترل پاسخ شما به چیزها ممکن است کمک زیادی به محافظت و حفظ شما کند. سلامتی.

به یاد داشته باشید، سلامتی عالی انتخابی است که می توانید انجام دهید، و شما هر روز با تصمیمات رژیم غذایی، تغذیه و سبک زندگی خود این انتخاب را انجام می دهید. پس هر چیزی را که می توانید یاد بگیرید… و عاقلانه انتخاب کنید.