بازسازی مدارس نیازمند وام 120 هزار میلیاردی است


بر اساس گزارش ها جام جم آنلایندر واقع زندگی بچه ها درگیر است، این حساسیت ایجاد می شود. تا سال گذشته گفته می شد 30 درصد مدارس کشور خطرناک هستند و ترس از خطر دارند. آماری که خیلی ها را می ترساند. اکنون اما نماینده سازمان تعمیرات و تجهیز مدارس کشور در گفت و گو با جام جم با به روز رسانی این رقم، این رقم را از 30 درصد به 19.2 درصد کاهش داد و توضیح داد که تنها 6.5 درصد از این مدارس هستند. نیاز به تخریب دارند. با میثم حاجی پور درباره اعتبارات لازم و همچنین موانع و امیدهای پیش رو گفت وگو کردیم.

سازمان آتش نشانی تهران می گوید حداقل 500 مدرسه در پایتخت ناآرام هستند و نیاز به تخریب دارند. آیا این شماره را تایید می کنید؟

مهندسان، رؤسا و روسای اداره اصلی بازسازی مدارس و یا افرادی که صلاحیت آنها مورد تایید سازمان نظام مهندسی باشد، موظفند در مورد سازه مدارس اظهار نظر کنند.

یعنی آتش نشانی حق اظهار نظر ندارد؟

درضمن یک آمار کلی از مدارس کشور بدهم. در اواسط دهه 1980، بر اساس نظرسنجی ها، 70 درصد مدارس کشور فرسوده بودند و تنها 30 درصد از آنها به اندازه کافی مقاوم بودند. سپس مجلس شورای اسلامی حدود 4 میلیارد دلار برای بازسازی مدارس تخریب شده تصویب کرد و به سازمان بازسازی مدارس واگذار شد.

از این مقدار می توان نتیجه گرفت که پس از حدود 10 سال یعنی در سال 95 که مجدداً وضعیت مدارس کشور رصد شد، تعداد دهه 80 تغییر کرد و تنها 30 درصد مدارس کشور فرسوده شدند، بنابراین 70 درصد مدارس کشور فرسوده بود. از آنها در امان بودند

اما سال هاست که چنین میلیاردها تخصیص داده نشده است.

به این ترتیب تا پایان سال 96 میزان اعتبارات تخصیص یافته برای نوسازی مدارس به 500 میلیارد تن هم نرسید، اما به تدریج سال به سال با توافقات متعددی که اجرایی شده، اعتبارات افزایش یافته است. به این ترتیب بودجه تعمیرات که در سال 96 بیش از 460 میلیارد تن نبود، در سال 1401 در پیوست قانون بودجه به حدود 6200 میلیارد تن رسید. این البته جدای از ردیف های اعتباری مختلف و کمک خیرینی است که در حال ساختن مدارس هستند و دائماً در حال ساخت مدرسه هستند.

البته با وجود تورم بالا و گرانی کالاها و خدمات، با چنین بودجه ای نباید انتظار معجزه داشت.

همچنین اذعان و تأکید می کنیم که اگرچه وضعیت اعتبارات بهبود یافته است، اما افزایش قیمت مصالح و تجهیزات روند تعمیر و نوسازی مدارس را در سال های اخیر کند کرده است.

30 سال است که می گویند 30 درصد مدارس کشور خراب شده است. آیا این رقم با افزایش وام در سال های اخیر تغییر کرده است؟

بنابراین. نظرسنجی انجام شده بین سال های 1999 تا 1400 نشان داد که نرخ 30 درصد فرسودگی شغلی به 10.8 درصد کاهش یافته است، به طوری که 19.2 درصد از مدارس کشور در حال حاضر نیمه ویران شده و نیاز به تخریب، بازسازی یا نوسازی دارند. نکته مهم این است که تنها 6.5 درصد از این مدرسه نیاز به تخریب و بازسازی دارد. یعنی 80 درصد مدارس مستحکم هستند و از نظر امنیت و ثبات مشکل خاصی ندارند.

وقتی می گوییم مدارس ناپایدار و خطرناک هستند دقیقاً به چه معناست؟ آیا می توان گفت مانند ساختمان کلانشهر احتمال ریزش ناگهانی آنها وجود دارد؟

ساختمان های مدارس با استانداردهایی ساخته می شوند که تفاوت های قابل توجهی با سایر ساختمان ها، اعم از قدیمی و جدید دارد. در واقع دستورات ویژه ای در ساخت و ساز مدارس رعایت می شود و مدارس به پایدارترین سازه ها در مواقع اضطراری مانند زلزله هریس و ورزکان یا زلزله کرمانشاه و هرمزگان و همچنین افراد آسیب دیده از حادثه تبدیل می شود و تیم های امدادی مستقر می شوند. در مدارس . . بنابراین وقتی می گوییم 19.2 درصد مدارس نیاز به تخریب، تعمیر و نوسازی دارند، به این معنا نیست که مانند ساختمان کلان شهر، احتمال فروریختن ناگهانی آن ها وجود دارد. به جرات می توان گفت که رکود و مقاومت در مدارس کشور زیاد است و مردم نگران نباشند. در همین شهر تهران، حتی مدارسی که نیاز به تخریب دارند، از بسیاری از ساختمان ها ایمن تر و پایدارتر هستند.

به نظر شما پرونده مدارس متروکه کشور با وضعیت تزریق اعتبارات دولتی به مدرسه سازی چه زمانی بسته می شود؟

برای تقویت تمامی مدارس خطرناک کشور با قیمت روز و امروز باید 120 هزار میلیارد تن اعتبار تخصیص داد. بنابراین واضح است که این رقم با بودجه سالانه فعلی فاصله زیادی دارد و تنها برای ساخت حدود 15000 کلاس درس جدید در سال کافی است.

بنابراین نمی‌توانیم کار زیادی برای بازسازی مدارس انجام دهیم، هرچند با همکاری خیرین حقیقی و حقوقی گام‌های موثری برمی‌داریم که از جمله آن می‌توان به ساخت مدارس خوب در مناطق محروم، کوهستانی، روستایی، مرزی و عشایری و ساخت مجتمع‌های آموزشی اشاره کرد. نیز در دستور کار قرار دارد. دارد.

هدف ساخت مدارسی است که بیش از 70 سال قدمت دارند

ما به هیچ وجه سیاست های تخریب را دنبال نمی کنیم، اما تلاش می کنیم ساختمان های ایمن و پایدار مطابق با استانداردهای روز بسازیم. مدارس ساخته شده در سال های اخیر بیش از 70 سال قدمت دارند و به زودی فرسوده خواهند شد.

منبع: روزنامه جام جم