بهبود بینایی غذاهای غنی از فیتوشیمیایی برای بینایی بهتر

وقتی صحبت از بهبود بینایی و حفظ بینایی سالم می شود، مطالعات تحقیقاتی نشان می دهد که بین کیفیت رژیم غذایی ما و کیفیت سلامت بینایی ما ارتباط وجود دارد. به عنوان مثال، مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی فاقد میوه‌ها و سبزیجات و حاوی مقدار زیادی از غذاهای ناسالم و غذاهای شیرین، خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و رتینوپاتی دیابتی را افزایش می‌دهند. از سوی دیگر، رژیم‌های غذایی سرشار از غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌های سالم مانند ماهی تن، سالمون و ماهی به کاهش چشمگیر خطر بیماری‌های چشمی مرتبط با سن کمک می‌کنند. وقتی صحبت از تغذیه برای بینایی بهتر می شود، یک اصطلاح خاص که احتمالا بارها شنیده اید، کلمه فیتوشیمیایی است. فیتوکمیکال ها چیست و چه نقشی در محافظت و بهبود سلامت بینایی ما دارند؟

فیتوکمیکال ها طیف گسترده ای از ترکیبات شیمیایی در گیاهان هستند که در انواع غذاهای مختلف مانند میوه ها، سبزیجات، غلات، آجیل و حبوبات یافت می شوند. این ترکیبات شیمیایی عملکردهای مفیدی را انجام می دهند. آنها نقش های مختلفی را در بدن از نظر خواص مبارزه با بیماری ایفا می کنند. همچنین در حفظ سلامت عمومی نقش دارند. این ترکیبات شیمیایی طبیعی گیاهی رنگ سبز، قرمز و بنفش را به میوه ها و سبزیجات می بخشد و خطر ابتلا به بیماری هایی از جمله را کاهش می دهد. سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش فشار خون و ارتقای سلامت قلب بهتر است.

فیتوکمیکال ها به 4 دسته اصلی تقسیم می شوند. اینها شامل کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها، الاژیک اسید و ترکیبات آلیوم (مواد شیمیایی محافظ دارویی در گیاهان هستند که از قلب و سیستم ایمنی محافظت می کنند که در پیاز، پیازچه، پیازچه و سیر وجود دارد). علاوه بر فواید کلی برای سلامتی، تقسیم مواد شیمیایی گیاهی به نام کاروتنوئیدها نقش مهمی در بهبود بینایی و محافظت از سلامت چشم دارند. برخی از انواع کاروتنوئیدها عبارتند از بتا کاروتن، لیکوپن، لوتئین و زآگزانتین.

بتاکاروتن: بتاکاروتن که پیش ساز ویتامین A است در محافظت از سطح چشم (قرنیه) در برابر عفونت های باکتریایی نقش دارد. ویتامین A در ترکیب با سایر مواد مغذی تقویت کننده بینایی مانند ویتامین C، E، روی و مس خطر ابتلا به بیماری های بینایی مرتبط با سن را کاهش می دهد.

لیکوپن: این رنگدانه ای است که به گوجه فرنگی رنگ قرمز می دهد. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که لیکوپن در ترکیب با سایر مواد مغذی حمایت کننده بینایی مانند لوتئین و زآگزانتین ممکن است خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن و آب مروارید در چشم‌های پیر را کاهش دهد.

لوتئین و زیگزانتین: این آنتی اکسیدان ها در مجموع در فیلتر کردن نور آبی مضر خورشید نقش دارند و به عنوان عینک آفتابی طبیعی در محافظت از بینایی عمل می کنند. غلظت این آنتی اکسیدان ها در بافت های چشم بیش از هر قسمت دیگر بدن در بالاترین سطح یافت می شود. بنابراین، آنها به عنوان آنتی اکسیدان های قوی در خنثی کردن بیماری های ایجاد کننده سلول های رادیکال آزاد در چشم ایفا می کنند که به سلول های چشم سالم آسیب می رساند. نقش آنها در کاهش بیماری های چشمی مرتبط با سن مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید در مطالعات تحقیقاتی علمی ثبت شده است.

فیتوکمیکال ها طیف گسترده ای از ترکیبات شیمیایی مبارزه کننده با بیماری در گیاهان هستند که فواید سلامتی مختلفی را ارائه می دهند. اینها شامل کاهش بیماری قلبی، مزایای تقویت سیستم ایمنی و کاهش اختلالات بینایی مرتبط با سن می باشد. با گنجاندن منابع غذایی این ترکیبات گیاهی سالم در رژیم غذایی خود، در عین محافظت از بینایی ارزشمند خود، کار خوبی برای سلامت عمومی خود انجام می دهیم.