تئاتر تحت سلطه یک تصویر بسیار روزمره است/ «منش» یک نمایش تجاری نیست


نشست خبری نمایش «منش» چهارشنبه 24 تیر 1401 در کافه پردیس تئاتر شهرزاد با حضور کارگردان، برگزارکنندگان و عوامل فیلم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، نمایش “کانال انگلیسی“نوشته شده است پیام لاریان کارگردان کیلومارت مرادی و بازی سام درخشانی، نازنین کریمی و مهدی حسینی نیا از 26 تا 30 تیر 1401 در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود. به همین مناسبت امروز چهارشنبه 24 تیر 1401 رهبران این نمایش از جمله کیلومارت مرادی کارگردان، محمد قدس مجری طرح، مهدی حسینی نیا بازیگر، نازنین کریمی بازیگر و فرشاد فزونی این آهنگساز در این نشست خبری در کافه پردیس تئاتر شهرزاد با اصحاب رسانه دیدار کرد.

قرار بود سام درخشانی یکی از بازیگران این نمایش در این نشست رسانه ای حضور داشته باشد که به دلیل درگیر شدن در یک پروژه سینمایی موفق به حضور در این نشست نشد.

نمایش «منش» بر اساس نمایشنامه دیگری از پیام لاریان به نام «مردم کاله» ساخته شده و به زندگی مهاجرانی می‌پردازد که در بندر کاله جان باختند.

آغازگر این نشست کارگردان نمایش «منش» کیجومارت مرادی بود که با تشکر از اصحاب رسانه خاطرنشان کرد: آخرین نمایشی که روی صحنه بردم «مرغ دریایی من» اثر چخوف بود که در سال ۱۳۹۷ روی صحنه رفت. پس از آن در سال 1399 نمایشنامه «آژدهک» را نوشت. بهرام بیضایی یک شب آن را روی صحنه تالار دریانوردان ایرانشهر اجرا کردم و متأسفانه بنا به دلایلی نتوانستم به میان تماشاگران وارد شوم.

وی ادامه داد: بعد از سه سال دوری از تئاتر، اکنون کار منش را که بر اساس نمایشنامه مردم کاله است، اما با رویکردی متفاوت، از جمعه 26 تیرماه اجرا می کنم و امیدوارم اجرای آن مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرد. رسانه ها. به یک رهبر موفق تبدیل شوید.

مهدی حسینی نیا بازبگر از این نمایش نیز گفت: آخرین کارم را در سال ۱۳۹۷ انجام دادم و اکنون برایم افتخار بزرگی است که با نمایش کیجومارت مرادی به صحنه تئاتر بازگشتم. دلم برای تئاتر تنگ شده بود و امیدوارم بازگشت موفقی برایم باشد.

نازنین کریمی از دیگر بازیگران این نمایش نیز در این نشست گفت: سه چهار سال از آخرین اجرای من در تئاتر می گذرد. واقعیت این است که کار در تئاتر همیشه جذاب است، اما همکاری با کیژومارت مرادی آرزوی من است و روزهای خوبی را سپری می کنم و اگر بخواهم زندگی حرفه ای ام را از نظر بازیگری مرور کنم، پر از خاطرات خوب است، اما بازیگری نمایش جالب ترین بخش آن است. امیدوارم نظر مخاطبان هم همین باشد.

محمد کدس مجری برنامه با اشاره به اینکه این پروژه حاصل همکاری های متوالی متعدد او با کیجومارت مرادی است، اظهار داشت: سالن های مختلف را از نظر فنی و عملیاتی بررسی کردیم و از بین آنها به تالار شهرزاد رسیدیم. مناسب ترین برای این نمایش .

فرشاد فزونی که آهنگسازی نمایش منش را بر عهده دارد از تجربه خوبی که با کارگردان این نمایش داشته، ارتباط ذهنی و سلیقه نزدیکی که با یکدیگر دارند و همچنین به همکاری خود با مرادی در نمایش آژدهک که پس از اجرای آن در جشنواره نتوانست برای عموم به روی صحنه برود، گفت: دلیل پذیرش این پروژه اعتماد به موفقیت آن بود و از آنجایی که در تمرینات شاهد اتفاق بسیار خوبی بودم. ، امیدوارم در حین اجرا شاهد اتفاقات بهتری باشیم.

پس از صحبت های افتتاحیه، سوالاتی از عوامل نمایش مطرح شد.

مهاجرت موضوع مهمی است

در ابتدا، کویلومارت مرادی در پاسخ به این سوال که چرا مهاجرت موضوعی تکراری در اکثر کارهای اخیرش است: این سومین اثری است که روی این موضوع کار می کنم. کار با این مضمون با نمایشی به نام “شهر بدون آسمان” آغاز شد که در سال 2010 در خارج از بخش جشنواره Oninon فرانسه و سپس در آمریکا با بازیگران آمریکایی که خود مهاجر بودند به روی صحنه رفت. پس از آن نمایشنامه «نامه های عاشقانه» ابتدا در آمریکا و سپس در جشنواره بین فرهنگی ایتالیا و سپس دو بار در ایران به نمایش درآمد.

کارگردان نمایش منش ادامه داد: به نظر من مهاجرت موضوع مهمی است و اینکه چرا مردم در جایی که هستند راضی نیستند. به گفته بهرام بیضایی انسان موجودی سرگردان است که دوست دارد در جست و جوی خوشبختی به مکان های ناشناخته برود و همچنین معتقدم این مضمون در تمام دنیا مطرح است. امروزه بخش‌هایی از جهان از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ناپایدار است و همه مردم جهان به دنبال راهی برای صلح هستند.

وی با اشاره به «منطق الطیر» عطار گفت: خیلی ها در مسیر هجرت به جایی می رسند که می خواهند بروند، خیلی ها برمی گردند و خیلی ها می میرند و این خرابی حکایت مهمی است. وقتی داستان نویسان بزرگ دنیا همیشه به این سوال که چالش بزرگی برای نسل من و نسل های بعد از من است توجه کرده اند، نمی توانم نسبت به آن بی تفاوت باشم. امروز هر دوستی که با او صحبت می کنیم می گوید که می خواهد برود و گاهی اوقات پاسخ کاملی به این سوال که چرا می خواهید بروید، ندارند.

مرادی خاطرنشان کرد: «منش» سابقه پیچیده ای دارد و مانند تئاترهایی که مد شده اند، اصلا تجاری نیست و سعی می کند داستانی مستقل برای مخاطبانش روایت کند.

مهدی حسینیا در پاسخ به یکی از مخاطبانی که پرسید با توجه به اینکه اکنون برای بازی در چندین سریال بسیار محبوب هستید، بازگشت به تئاتر چه جذابیتی داشت؟ گفت: تئاتر همیشه برای من مهم بوده و هست. یادم می آید که چگونه در سال 2001 نمایشنامه «راز و دروغ» کومارت مرادی را دیدم و 9 سال پوستر این نمایش بیرون درب اتاقم ایستاده بود و از آن روز تا به امروز، بیست سال می گذرد، همیشه آرزو داشتم. کار با او . افتخار می کنم که برای این نمایش به من فکر کرد و نقش را به من داد.

این بازیگر در ادامه گفت: دغدغه من مهاجرت نیست، بلکه اطرافیانم دغدغه من هستند و همیشه به این فکر می کنم که افراد بعد از مهاجرت چه دستاوردهایی دارند و آیا احساس خوبی دارند؟ علاوه بر این برای من در متن این اجرا مهم بود که حرفی برای گفتن داشته باشد و شما را به فکر وادار کند و به نظر من این تئاتر است.

از نازنین کریمی در مورد نقش خود در این نمایش توضیح داده شد و او گفت: وقتی فیلمنامه را خواندم از نقشی که قرار بود بازی کنم ترسیدم و از کومارت مرادی پرسیدم که آیا از پس آن برمی‌آیم. و او به من گفت البته که می توانی. مهاجرت موضوعی است که هر شب به آن فکر می کنم و صبح آن را فراموش می کنم، زیرا هر روز با چیزهایی روبرو می شوم که مانند خانواده ام برایم مهم است و می خواهم، اما اکنون با این دغدغه زندگی می کنم. در هر صورت به نظر من مهاجرت بخشی غم انگیز از زندگی انسان است و اگر به زور به کسی تحمیل شود غم انگیزتر است.

من سعی می کنم نسل بعدی را بهتر کنم

یکی از حاضران در جلسه به کیجومارت مرادی گفت: «به نظر من دیدگاه شما در مورد مهاجرت بسیار احساساتی است» که مرادی در پاسخ گفت: «من در سال 2008 برای تحصیل از ایران مهاجرت کردم، اما صادقانه بگویم، تحصیل تنها دلیل من نبود. مهاجرت می خواهم بدانی که من در یک کمپ پناهندگان بودم و با مردم ارتباط نزدیک داشتم و به نظر من هیچ کس در دنیا نمی تواند از کلمه احساساتی استفاده کند، زیرا همه مردم دنیا و همچنین ایران، با بسیاری از مشکلات سیاسی و فرهنگی دست و پنجه نرم می کنند. نرم می شوند و مطمئنم وقتی این نمایش را می بینید، به عمق تلخ تاریخ مردم در این نمایش پی خواهید برد، یکی از آفریقا، یکی از اندونزی و یکی از افغانستان.

کارگردان نمایش منش گفت: ما در دنیایی زندگی می کنیم که سیاستمدارانش مردم را به بیراهه کشانده اند و حقیقت تلخی که باید بپذیریم این است که دنیا مردم را به بیراهه کشیده است و من این افسردگی و تلخی را درک می کنم. من به عنوان یک معلم سعی می کنم نسل بعدی را بهتر کنم. من مطمئن هستم که بینندگان ما داستان خود را در این نمایش پیدا خواهند کرد.

نمایش منش بر خلاف مد امروزی اصلا تجاری نیست

مجری این طرح محمد قدس درباره قیمت بلیت ها گفت: برای این اجرا خیلی تلاش کردیم که تجاری نشود. من کارهای تجاری زیادی انجام داده ام اما در مورد این نمایش باید بگویم اگر بخواهیم قیمت بلیت را با در نظر گرفتن هزینه بسیار بالای کار تعیین کنیم که بخشی از آن مبلغ 400 میلیون تومان بوده است. فقط برای نورپردازی خاص باید قیمت بلیت خیلی بیشتر از اینها می شد که ضرر نکنیم و اگر حمایت موسسه فرهنگی هنری نداشتیم توان مالی نداشتیم. اصلا هزینه ها برای دانشجویان ردیف های نزدیک نیز بلیط هایی با قیمت پایین داریم.

کیجومارت مرادی در ادامه صحبت های کدس گفت: امروز باید فرم دو سال پیش را برای اجرا در تئاتر شهر پر کنیم و روند عجیبی را طی کنیم و از جایی به بعد احساس حقارت کنی. جمله ای از تئاتر می گویم که امیدوارم به گوش مسئولان برسد که «تئاتر نمونه نداریم». در شرایطی که اگر بخواهید به عوامل پروژه خود فقط نان، پنیر و گوجه فرنگی بدهید، باید هر شب 350 هزار تومان هزینه کنید، این اشتباه است که مدیری در ابتدای مدیریت خود بگوید نه تنها ما پول نمی دهیم. شما، اما ما نیز دریافت خواهیم کرد. پس نقش مدیریت تئاتر در گسترش و ساماندهی تئاتر و فرهنگ چیست؟ باید گفت که امروزه نگاهی کاملاً روزمره به تئاتر حاکم است.

فرشاد فزونی نیز در ادامه همین گفتگو گفت: «در راهروهای تئاتر از هم می پرسیدیم که آیا نمایشی خوب است؟ ارزش دیدن داره؟ اما حالا سوال ما از یکدیگر این است که آیا این یا آن تئاتر فروش خوبی دارد؟ به نظر من کشوری که به فرهنگ اهمیت می دهد، اجازه نمی دهد تئاتر دنبال مخاطب باشد، بلکه تماشاگر را به تئاتر می کشاند.

کیجومارت مرادی در پایان این نشست به اصحاب رسانه قول سخنرانی ویژه برای آنها را داد و گفت: مایلیم در صورت اجازه پردیس شهرزاد پس از سخنرانی مجددا با اصحاب رسانه صحبت کنیم.

نهال یوسفی پور

انتهای پیام/