تستوسترون پایین – 3 علت شایع T پایین به غیر از افزایش سن

تستوسترون کم، هیپوگنادیسم یا T پایین یک وضعیت سلامتی بسیار شایعی است که مردان در اواخر دهه 30، 40 سالگی و بعد از آن با آن مواجه می شوند. اثرات آن توسط مردانی که سالم هستند اما ناگهان با میل جنسی کم، استقامت کم مواجه می شوند به راحتی قابل مشاهده است. خستگی و افزایش وزن اما برخلاف تصور رایج، افزایش سن تنها دلیل کاهش تستوسترون نیست، دلایل مختلفی وجود دارد که بدن را از تولید این هورمون مردانه که مسئول تمام عملکردهای مردانه در بدن است، محدود می کند.

بیایید نگاهی به برخی از شایع ترین علل T پایین به جز پیری بیندازیم

  1. کمبود خواب: خواب خوب شبانه برای افزایش سطح تستوسترون در بدن بسیار مهم است. اگر کمتر از 7 تا 8 ساعت در روز بخوابید، در این صورت ابتلا به تستوسترون پایین برای شما تقریبا اجتناب ناپذیر است. در واقع، تأثیر کم خوابی را می توان در 5 تا 7 روز خواب کمتر نسبت به 8 ساعت خواب معمولی توصیه شده در 24 ساعت مشاهده کرد.

  2. چاقی: اضافه وزن یا چاقی یکی از شایع ترین دلایلی است که باعث ایجاد دیابت می شود که به نوبه خود باعث T پایین در اکثر موارد می شود. تا چند دهه قبل، دیابت یا حتی پیش دیابت در میان افراد زیر 40 سال بسیار نادر بود. با تغییر سریع سبک زندگی و عادات غذایی، سطح قند بالا در بین افراد جوان بسیار رایج شده است که منجر به کاهش تستوسترون و بسیاری از بیماری‌های دیگر می‌شود. بنابراین کاهش وزن را نه تنها برای حفظ سطح هورمون مردانه خود بلکه برای سلامت کلی خود شروع کنید.

  3. کمبود روی و مس: خیلی ها نمی دانند غذاهای دریایی، گوشت قرمز و محصولات مرغ حاوی مواد مغذی زیادی مانند مس و روی هستند که برای سطح خوب تستوسترون ضروری هستند. کمبود روی یکی از دلایل اصلی T پایین است. بسیاری از محققان ارتباط سطح روی و T را در بدن تایید کرده اند. گزینه های گیاهی مختلفی وجود دارد که به همان اندازه برای افزایش تولید تستوسترون در بدن مفید هستند. به طور عمده لوبیا، آجیل و غلات کامل منابع اصلی روی و سایر مواد مغذی هستند که تستوسترون تولید می کنند.

آخرین اما نه کم‌اهمیت، سطح بالای قند علاوه بر تحریک بسیاری از بیماری‌ها، باعث T پایین نیز می‌شود. اگر به طور منظم ورزش می کنید، از نظر سطح T در سمت امن تر هستید. با این حال، مقدار زیاد ورزش استقامتی ممکن است منجر به کاهش سطح تستوسترون شود. پیاده روی سریع به مدت 20 تا 30 دقیقه، ایروبیک یا یوگا به مدت نیم ساعت در روز برای اکثریت افراد برای حفظ سطح تستوسترون مورد نیاز کافی است. اگرچه چندین مکمل در بازار موجود است، اما استفاده از داروهای طبیعی همیشه بهتر از محصولات دارویی است.