تصویری شفاف از کلانشهر در رسانه ملی


بر اساس گزارش ها جام جم آنلاین، 15 روز از ماجرا می گذرد و فضای مجازی به بستری برای انتشار بخش مهمی از اخبار مرتبط با آن تبدیل شده است. فضایی که مرز بین حق و باطل به نازکی یک مو است. میدانی برای بیان حقایق این حادثه برای کاربران داخلی و البته فضایی برای نشر اکاذیب و بحران آفرینی کاربران معاند. به همین دلیل در این مدت مدام در فضای مجازی شاهد تصاویر، اخبار و فیلم هایی هستیم که برای پی بردن به حقیقت یا دروغ به منابع دقیق نیاز داریم.

در جریان حادثه فضای مجازی کلانشهر، رسانه ملی از جمله معاونت صدا و سیمای مرکز و استان آبادان با اقدامات رسانه ای گسترده و پویا علاوه بر مقابله با شایعات به دنبال گسترش رسانه در کنار سایر بخش های تولیدی از جمله اخبار، تلویزیون و رادیو بود. اخبار جریان اطلاعات شفاف و مستقیم را با تاکید بر اقتدار رسانه ملی محقق کرد.

شبکه های اجتماعی صدا و سیمای مرکز آبادان به عنوان رسانه پیشرو در حادثه کلانشهر از ابتدا اخبار مربوط به این حادثه را به منظور تولید اطلاعات در فضای مجازی با عنوان روایت اول منتشر کردند. با توجه به گستردگی حادثه، تماس های اولیه با مسئولان مربوطه برای بررسی و اطلاع رسانی درباره عمق فاجعه توسط یکی از اعضای فضای مجازی آبادان صورت گرفت و سایر رسانه هایی که اخباری در این باره داشتند، رسانه ای شدند.

با توجه به اینکه بازار شایعات این کلانشهر مانند حوادث گذشته از همان دقایق ابتدایی پیدایش داغ بود، گروه رسانه ای ویژه ای برای بررسی و پاسخگویی به شایعات موجود در فضای مجازی استانداری تشکیل شد.

روایت های جدید با عکس های هوایی

اولین عکس های هوایی که به خانواده های قربانیان و روند ارائه خدمات عمومی تقدیم شد، بخشی از این مراسم بود. همچنین از همان ساعات اولیه فضای مجازی مرکز آبادان عملیات آرامش بخشی رسانه ای را در دستور کار قرار داد. شایعات گسترده دستگیری و مرگ حسین عبدالباکی، سازنده و مالک ساختمان متروپل از همان ساعات اولیه ریزش این ساختمان در فضای مجازی و واقعی از جمله پرواز وی به دبی یا ترکیه ساخته و منتشر شده است. همچنین آمار تکان دهنده و بزرگ از تعداد کشته شدگان، انفجار ساختمان و همچنین زنده ماندن و نجات افراد در 30 ساعت از دیگر شایعاتی بود که در فضای مجازی به طور گسترده منتشر شد. از این رو تلاش شد تا با محاسبه دقیق واقعیات، عملیات خنثی سازی جریان رسانه های معاند به عنوان یکی از اولویت های کار انجام شود.

خبرهای اولیه این حادثه ابتدا در یک تریبون ویژه و بعداً با یک خبر دقیق در شبکه های مجازی و رسانه ها ساخته شد و سپس روی آنتن رسانه ملی پخش شد. یکی از اقدامات موثر فضای مجازی صدا و سیمای مرکز آبادان، اطلاع رسانی از خروج آنی اجساد و ورود تیم های امدادی و وسایل لازم برای آرام سازی جو شهر آبادان است.

پیدایش برخی تجمعات در آبادان که منجر به آتش زدن برخی اموال عمومی و خصوصی مانند آجیل فروشی عبدالبکی شد، از دیگر چالش های رسانه های استانی بود. از این رو، افزایش آگاهی مردم نسبت به عدم استقبال مردم از این گونه موضوعات، یکی از اقداماتی بود که مردم در گزارش ها به آن پاسخ دادند. نمونه بارز آن فیلم افرادی بود که نسبت به این اقدام واکنش تندی نشان دادند و بازتاب گسترده ای در افکار عمومی آبادان و کشور داشت.

فضای مجازی صدا و سیمای آبادان

در رابطه با تجمعات، ذکر این نکته ضروری است که هجمه ها و فراخوان های مختلف در سطح استان برای نشان دادن ناکارآمدی نهادها و نهادهای مردمی و البته کم کاری و دروغگویی برخی رسانه های داخلی، مشکلاتی را ایجاد کرده است. دولت با انتشار اخبار و ساختن کلیپ های کمک به مردم و خدمات اجتماعی این حملات را خنثی کرد و بر اشاره رسانه ملی به این حادثه تاکید کرد. خدمات اضافه خواهد شد.

طراحی و انتشار بیش از 20 داستان از خدمات ویژه امدادگران نظامی و انتظامی، ساخت بیش از 10 نماهنگ با موضوعات مختلف امداد و نجات، کمک و همکاری، انتخاب صفحه ویژه حادثه در کلانشهر در سایت مرکزی صدا و سیمای آبادان، رصد گسترده مجازی، ایجاد بیش از 150 عکس و عکس نوشته از حادثه و اطراف و انتشار آن در فضای مجازی، ارائه محتوای مکتوب و تصویری به سایر رسانه های استانی و ملی، ارسال گزارش تصویری به سایر مراکز استانی و عکاسی هوایی پیوسته فاجعه متروپلیس .

فعالیت های جاری

هماهنگی فعالیت برخی رسانه ها در موارد مختلف، هم افزایی و همکاری با فعالان فضای مجازی برای ایجاد خط واحد رسانه ای و همچنین تولید فعالان تولیدی و مردمی – بخشی دیگر از فعالیت های نماینده مردم استان در مجلس از فضای مجازی است. و صدا و سیمای آبادان.

همچنین باید در خصوص خدمات مقامات دولتی از جمله سفر معاون اول رئیس جمهور، پوشش رسانه ای کار چند روزه وزیر کشور و فعالیت های محلی، تولید و توزیع گسترده خدمات رسانه های عمومی، اطلاع رسانی شود. از جمله امام جمعه اهواز که با مردم، جمعیت هلال احمر و مسئولان استانی و دستگاه های خدمات رسان همکاری داشت، از دیگر اقدامات در حال انجام صدا و سیمای آبادان در جریان حادثه این کلانشهر اشاره کرد.

میلیون ها بازدید از تولیدات مرکز گواه میزان فعالیت، کامل بودن، اقتدار شبکه ها و صفحات صدا و سیمای آبادان در چنین رویدادهایی است. همچنین افزایش 100 درصدی تعداد مشترکان صفحات معاونت مجازی صدا و سیمای مرکز آبادان و افزایش 200 درصدی حضور، گواه تولید و جریان فعالیت در فضای مجازی است. خبرنگاران رسانه های استان از جمله همکاران مرکز فضای مجازی صحنه را ترک نکردند و تنها در مقطعی برای جمع آوری و انجام کارهای فنی به مرکز آمدند. همچنین در صورت اتمام تغییر، بلافاصله گروه جدید جایگزین گروه قبلی می شود. همچنین از اولین دقایق در دستور کار مذاکرات با مسئولان مربوطه برای اطمینان از مستند بودن روند اطلاعات و برآورده شدن خواسته های حاضران است.

اولین اقدام رسانه ملی

کانال ها و صفحات اختصاصی صدا و سیمای مرکز آبادان در شبکه های اجتماعی به عنوان رسانه پیشرو در حادثه کلانشهر از همان ابتدا اخبار مربوط به این حادثه را منتشر کردند.

چالش رسانه استانی

بروز برخی تجمعات در آبادان که منجر به آتش زدن برخی اموال عمومی و خصوصی مانند عبدالبکی آجیل فروش شد از دیگر مشکلات رسانه های استانی بود.

حضور خبرنگاران در محل

خبرنگاران رسانه های استانی از جمله از فضای مجازی مرکز صحنه را ترک نکردند و در صورت پایان یافتن شیفت بلافاصله گروه جدید جایگزین گروه قبلی شد.

زینب علیپور تهرانی – گروه رسانه جام جم / روزنامه