تغذیه سالم؟ از ماهیتابه چدنی خارج شوید

وقتی بچه بودم فکر می‌کنم همه خانواده‌های همسایه یک ماهیتابه چدنی داشتند. ماهیتابه ها تقریباً یکسان بودند، اما غذاهایی که از آنها تهیه می شد به اندازه خانواده ها متنوع بود. همسایه های همسایه ما اهل سنت پل، MN بودند و کوفته سوئدی را در ماهیتابه خود درست کردند.

خانواده من اهل آلمان و انگلیسی بودند و وعده های غذایی ما منعکس کننده این میراث بود. اغلب مادرم سیب زمینی سرخ کرده، پیاز و سیب زمینی های برش داده شده را به رنگ قهوه ای ترد درست می کرد. وقتی سخت تلاش می کنم می توانم سیب زمینی سرخ شده آلمانی را در ماهیتابه ببینم و بوی خوشمزه ای را که در خانه نفوذ کرده است حس کنم.

زمانی که مهاجران آلمانی، سوئدی و اروپایی به آمریکا آمدند، برخی تابه های چدنی خود را با خود آوردند. این ماهیتابه ها آنها را در مهاجرت به غرب همراهی می کردند. بعدها، آشپزان واگن چاک از تابه های چدنی، تابه های پخت و پز هلندی برای درست کردن وعده های غذایی استفاده کردند.

یک تابه چدنی در مقایسه با وسایل برقی امروزی قدیمی به نظر می رسد. اما تابه های چدنی در حال بازگشت هستند و دلایل خوبی دارد. این ویژگی ها را در نظر بگیرید.

دوام. تابه های چدنی امتحان خود را پس داده اند. آنها آنقدر بادوام هستند که از مادر، به دختر، به نوه منتقل شده اند.

قابلیت استفاده می توانید از یک تابه چدنی روی اجاق گاز، در فر، روی آتش باز، روی زغال چوب یا گریل گازی استفاده کنید. بهتر از این، تابه های چدنی امروزی با روکش نچسب عرضه می شوند.

تنوع. یک ماهیتابه شش اینچی برای درست کردن غذای یک نفر عالی است. تابه 10 اینچی بزرگتر برای وعده های غذایی خانوادگی مناسب است. تابه های گریل – تابه هایی با برآمدگی در قسمت پایین – نیز موجود است.

هزینه. قبل از اینکه مقدار بهتری پیدا کنید، دور و بر را جستجو خواهید کرد. یک ماهیتابه شش اینچی حدود 8 دلار و یک ماهیتابه 10 اینچی حدود 17 دلار قیمت دارد که برای یک عمر سرمایه گذاری بد نیست. هزینه یک تابه گریل بسته به اینکه نمای بیرونی دارای روکش لعابی باشد متفاوت است.

اگر مدت طولانی است که ماهیتابه را می خورید، باید دوباره مزه دار کنید. Lodge، سازنده اصلی ظروف چدنی، می گوید که ابتدا باید ماهیتابه را در آب گرم و صابون بشویید. ماهیتابه را خشک کنید و بگذارید چند ساعت روی پیشخوان بماند.

بعد، Lodge می گوید فر را از قبل با دمای 350 درجه گرم کنید. ماهیتابه را با شورتنینگ جامد یا مایع بپوشانید. ماهیتابه را روی تابه ژله ای قرار دهید تا قطره آن چکه کند. ماهیتابه را به مدت یک ساعت در فر «پخت» کنید. قبل از اینکه در را باز کنید، فر را خاموش کنید و بگذارید تابه کاملا خنک شود. در آخر، باقی مانده ها را با دستمال کاغذی پاک کنید.

هرگز ماهیتابه را در آب صابون نشویید یا بعد از مزه دار شدن مجدد آن را نشویید. در عوض، ماهیتابه را زیر آب داغ بشویید و باقی مانده غذا را با یک برس سفت دور کنید. قبل از اینکه ماهیتابه را کنار بگذارید مطمئن شوید که خشک است. همچنین می توانید ماهیتابه را با نمک بمالید تا تمیز شود. نمک را با آب داغ بشویید.

با گذشت زمان یک پوشش تیره در کف ماهیتابه شما ایجاد می شود. نگران نباشید، این دقیقا همان چیزی است که شما می خواهید. در واقع، برخی از سرآشپزهای حرفه ای فکر می کنند که این پوشش به غذا طعم اضافی (و شاید مخفی) می دهد. یک ماهیتابه با طعم خوب فقط به یک پوشش اسپری پخت برای کوتاه شدن نیاز دارد. برخی از دستور العمل ها ممکن است اصلا نیازی به کوتاه کردن نداشته باشند.

من دو تا تابه دارم، یکی ساده و یک تابه. چه چیزی را در آنها اصلاح کنم؟ یک سوال بهتر این خواهد بود که “چه چیزی را در آنها اصلاح نکنم؟” غذای شگفت انگیزی از این تابه ها به دست می آید: سس سیب کلفت با طعم دارچین، پیاز سرخ شده، فلفل، قارچ و غلاف نخود، برنج قهوه ای سرخ شده با مقدار زیادی سبزیجات، گوش ماهی مرغ با سس لیمو، نبات همبرگر بدون چربی، کمی مارچوبه کبابی سیر، و بیشتر.

آشپزی سالم؟ آن تابه های شیک و شیک را فراموش کنید. تابه چدنی را بیرون بیاورید و غذاهای سالم را برای خود و خانواده‌تان درست کنید.

حق چاپ 2005 توسط هریت هاجسون. برای اطلاعات بیشتر در مورد کار او لطفا به http://www.harriethodgson.com مراجعه کنید.