تلویزیون بهاوره بار دیگر تبلیغات فیلم های ایرانی را در ماهواره به تصویر کشید/ آیا مبارزه دهه 90 آغاز می شود؟


موج جدیدی از تبلیغات فیلم های ایرانی در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان خارج از کشور آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، شبکه های ماهواره ای فارسی زبان در هفته های اخیر سری جدیدی از تیزرهای تلویزیونی فیلم های در حال اکران در سینماهای ایران از جمله بازیو، الافزار، پیتوک، تا کی گریه کنی 2؟ و. .. قابل رویت. این اتفاق در حالی رخ می دهد که این فیلم ها در ژانرهای مختلف حتی برای کودکان و نوجوانان به درستی در شبکه های مختلف تلویزیون ایران تبلیغ نمی شوند.

در همین حال، زمان از تبلیغ پلت فرم VOD گذشته است.تالویک» در شبکه های ماهواره ای نیز آغاز شد.

به نظر می رسد نحوه برخورد صدا و سیما با فیلم ها و عدم نمایش تبلیغات آنها و همچنین نبود برنامه های سینمایی مهم، جذاب و تاثیرگذار که میلیون ها بیننده این رسانه را به حضور در سینما و تماشای این تولید مهم ملی ترغیب می کند. ، بزرگترین دلیل این رفتار ماهواره ها است که همیشه از فضای فعلی برای مدیریت فضای فرهنگی استفاده می کردند.

با توجه به کامنت هایی که از گوشه و کنار منتشر می شود، سازندگان اکثر فیلم ها به دلیل نبود تخفیف تبلیغاتی فرصت تبلیغات در شبکه های صداوسیما را پیدا نمی کنند. علاوه بر این، گزینه تبلیغات تطبیق چند فیلم برای اکثر فیلم ها در دسترس نیست و تهیه کنندگان این آثار نمی توانند هزینه های هنگفت تبلیغات تلویزیونی را بدون دریافت تخفیف همسان پرداخت کنند. و این در حالی است که گاهی شنیده می شد حضور برخی بازیگران در تیزرهای فیلم های تبلیغاتی یکی از دلایل مخالفت تلویزیون با این آثار بوده است.

اما این اتفاق ربطی به امروز ندارد و در اواسط دهه 90 باز هم پخش تیزرهای تلویزیونی فیلم های ایرانی از شبکه های ماهواره ای فراگیر شد که سر و صدای زیادی به پا کرد. خودداری تلویزیون از پخش کافی تیزر و تبلیغات فیلم در اکران سینما راه را برای پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم ها در شبکه ماهواره ای جم باز کرد.

پس از پخش گسترده تیزرهای سینمایی که در شبکه جم پخش می شد، سازمان سینمایی و قوه قضائیه وارد ماجرا شدند و حتی با دستور دادستانی اکران فیلم «آعادت نامی کنیم» ساخته ابراهیم ابراهیمیان برای مدتی متوقف شد. به منظور جلوگیری از پخش تیزر در شبکه جم. اتفاقی که منجر به توقیف تعدادی از مدیران سینما نیز شد.

اما پس از این هیاهو و در چند سال اخیر، پخش گسترده تیزرهای تلویزیونی از شبکه های ماهواره ای سابقه چندانی نداشت. باید دید در شرایط امروز که هیچ تفاوتی با شرایط سال های 94 و 95 ندارد چه اتفاقی می افتد. آیا صدا و سیما محدودیت های فیلم های ایرانی را کاهش می دهد یا وضعیت فعلی باقی می ماند؟

مصطفی هاسمیان

انتهای پیام/