تمپه – غذای پروبیوتیک فوق العاده سالم

اگر شما فردی هستید که نگران سلامتی هستید، غذای سالم باید در منوی روزانه خانواده شما باشد. برای منوی امروز خود، چرا چیزی خوشمزه با محتویات پروبیوتیک نمی‌پزید و فواید سلامتی زیادی برای کاهش خطر سرطان، مفید برای رژیم‌های غذایی دیابتی، کاهش کلسترول، تقویت سیستم ایمنی و حتی کمک به برنامه کاهش وزن دارد؟ آیا یک غذای واحد وجود دارد که همه آن فواید را داشته باشد؟ بله، تمپه، یک غذای سنتی است که از سویای تخمیر شده تهیه می شود!

در کشور من، اندونزی، تمپه غذای سنتی ما از صدها سال پیش بوده است. تقریباً در همه بازارها، حتی در روستاهای کوچک، تمپه را می‌توان پیدا کرد. تمپه بخشی از زندگی ما بوده است. چه برای وعده های غذایی روزانه (که با برنج سرو می شود) آشپزی کنیم، چه زمانی که در رستوران ها غذای خوب می خوریم، همیشه می توانیم تمپه را پیدا کنیم. به این دلیل است که تمپه را می توان به بسیاری از غذاهای خوشمزه تبدیل کرد. اما نه به اندازه بسیاری از مزایای سلامتی آن!

پروبیوتیک ها
تمپه یکی از بسیاری از منابع غذایی پروبیوتیک است. Rhizopus Oligosporus، باکتری خوب موجود در تمپه، آنتی بیوتیک طبیعی تولید می کند که برخی از باکتری های مضر را مهار می کند. Rhyzopus همچنین می تواند شما را بهبود بخشد هضم روده سلامتی و همچنین شما سلامت پوستاز درماتیت آتوپیک، جوش، سلولیت و غیره. از طرف دیگر، فرآیند تخمیر که دانه‌های سویا کامل را به تمپه تبدیل می‌کند، آنزیمی به نام فیتاز تولید می‌کند. این آنزیم می تواند اسید فیتات را تجزیه کند و بنابراین جذب مواد معدنی مانند آهن، کلسیم و روی را در بدن افزایش می دهد. خبر خوب برای کسانی که کم خونی دارند، زیرا تمپه همچنین ادعا می کند که 4 میلی گرم دارد اهن/100 گرم!

پروتئین بالا – کالری کم
تمپه که از سویا فرآوری می شود به a تبدیل می شود پروتئین بالا غذا، حتی بالاترین میزان در میان سایر غذاهای گیاهی. مصرف روزانه 166 گرم تمپه حدود 60 درصد از نیاز روزانه ما به پروتئین را تامین می کند. و با توجه به این واقعیت که تمپه کمتر از 329 کالری دارد، می توان فرض کرد که تمپه می تواند بهترین انتخاب شما برای غذای سالم باشد!

تمپه به عنوان یک منبع پروتئین گیاهی می تواند رژیم غذایی سالمی را برای شما فراهم کند دیابت قندی بیمار نیز افراد دیابتی می توانند از تمپه به عنوان جایگزین غذاهای پروتئین حیوانی مانند شیر و گوشت استفاده کنند.

ایزوفلاون
اکنون می توانید بسیاری از فواید سلامتی ایزوفلاون را از تمپه دریافت کنید که شامل موارد زیر است:
· بهبود محتوای مواد معدنی استخوان، کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان
· آنتی اکسیدان برای مبارزه با رادیکال های آزاد که باعث سرطان می شوند
· کاهش کلسترول (کاهش LDL و افزایش HDL)
· کاهش خطر بیماری قلبی
· تسکین علائم یائسگی

فیبر بالا
محتوای فیبر بالای دانه سویا که در تمپه یافت می شود می تواند به بیماران دیابتی کمک کند تا سطح قند خون خود را کنترل کنند. همچنین می تواند پیشگیری کند سرطان روده بزرگ، بهتر کردن کلیه سلامت با جایگزینی پروتئین حیوانی به جای سویا، و جلوگیری از اسهال در کودکان.

تقویت سیستم ایمنی و سلامت
اسیدهای آمینه می توانند برتری تمپه را در تقویت سیستم ایمنی بدن بهبود بخشند. تمپه نیز منبع مهمی از ویتامین B12که گیاهخواران می توانند از آن برای جایگزینی گوشت استفاده کنند و منبعی عالی از آن است کلسیم.

کم کالری و کم کربوهیدرات
و نکته آخر اینکه تمپه غذای مناسبی برای رژیم لاغری است. کم کالری بودن و کربوهیدرات کم، از جمله تمپه در لیست غذاهای رژیمی، به شما کمک می کند تا میزان چربی ذخیره شده در بدن خود را کاهش دهید. اگر این رژیم غذایی عالی را با ورزش ترکیب کنید، توده عضلانی بدون چربی را افزایش خواهید داد که به شما در سوزاندن چربی کمک می کند. و آنچه آن را کامل تر می کند، تمپه دارای پروتئین بالایی است که می توانید پس از انجام جلسه تمرین کاهش وزن برای بازیابی انرژی خود از آن استفاده کنید.

پس نیازی نیست تاکید کنم که تمپه قطعا یک غذای فوق العاده سالم برای افراد سالم با بودجه سالم است که با کمی خلاقیت می تواند به یک غذای فوق العاده خوشمزه تبدیل شود!