غذا و نوشیدنی – 5 افسانه رایج کشف شده!

1. “غذا خوردن قبل از خواب شما را چاق می کند”

اگر ساعت های طولانی کار می کنید یا سبک زندگی دارید که مجبور می شوید بعداً غذا بخورید، احتمالاً قبلاً این افسانه را زیر سؤال برده اید. خوشبختانه، اکثر متخصصان موافق هستند که کمی زیاده روی در اواخر شب لزوما باعث افزایش وزن شما نمی شود. غذا صرف نظر از زمان روز به همین روش متابولیزه می شود، اتفاق نظر فعلی بین متخصصان تغذیه این است که شما باید تمام مواد غذایی مصرفی را در یک دوره 24 ساعته در نظر بگیرید. در برخی موارد این حتی می تواند تا 72 ساعت نیز افزایش یابد، زیرا برخی از غذاها به زمان شگفت انگیزی نیاز دارند تا به طور کامل توسط دستگاه گوارش ما جذب شوند.

2. “آجیل برای شما خوب است”

با وجود اینکه آجیل سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است، به دلیل داشتن محتوای چربی بالا شناخته شده است، آیا این بدان معنی است که باید از آنها اجتناب کنید؟ با فرض اینکه حساسیت به آجیل ندارید، پاسخ منفی است. چربی های موجود در آجیل به عنوان “چربی های غیر اشباع” یا “چربی های خوب” شناخته می شوند، زیرا آنها در واقع می توانند سلامت شما را بهبود بخشند! مطالعات نشان می دهد افرادی که آجیل می خورند کمتر به دیابت نوع 2 یا بیماری قلبی مبتلا می شوند! محتوای چربی بالای آن‌ها همچنین باعث می‌شود در مواقعی که به انرژی اضافی نیاز دارید، برای میان‌وعده‌هایی عالی باشند.

3. “کلسترول خون شما با خوردن تخم مرغ افزایش می یابد”

این در واقع نادرست است، سطح کلسترول خون توسط تولید خود بدن تعیین می شود، بنابراین تا زمانی که از کلسترول بالا رنج نمی برید، خوب است که تخم مرغ را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. آنها منبع بسیار خوبی از پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی هستند به این معنی که می توانند یک مکمل عالی برای هر رژیم غذایی متعادلی باشند.

4. “نوشیدن قهوه باعث کاهش چربی می شود”

این یک افسانه رایج است که اغلب اشتباه گرفته می شود. درست است که غلظت اسیدهای چرب در خون پس از مصرف کافئین افزایش می یابد، اما لزوماً به این معنا نیست که بدن چربی بیشتری مصرف می کند. مزیت اصلی قهوه (به غیر از طعم!) افزایش انرژی آن است، اگر بتوانید از آن برای ورزش طولانی تر استفاده کنید، قطعاً کاهش چربی را افزایش خواهید داد، البته به شرط داشتن یک رژیم غذایی متعادل.

5. کربوهیدرات ها شما را چاق می کنند

بدن زمانی که کالری بیشتری مصرف می‌کنید، چربی را ذخیره می‌کند، انتخاب‌های غذایی شما بر سلامت کلی شما تأثیر می‌گذارد، اما ذخیره‌سازی چربی با این اصل کنترل می‌شود. بنابراین، از نظر تئوری می‌توانید با رژیم غذایی حاوی چیپس و شیرینی‌ها وزن کم کنید، به شرطی که کالری کمتری نسبت به کالری که می‌سوزانید مصرف کنید. غذاهای کامل فرآوری نشده مانند برنج و سیب زمینی بهترین منبع کربوهیدرات هستند، زیرا زمان بیشتری برای هضم آن‌ها نیاز است، بنابراین برای مدت طولانی‌تری سیر خواهید بود.