فردا می خواهم کاری در مورد کلسترولم انجام دهم

اگر گفته اید که مانند بسیاری از آمریکایی های دیگر هستید که در مورد خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب نگرانی مشترک دارند. اما اگر تا به حال موفق به انجام کاری در مورد آن نشده اید، به خواندن ادامه دهید. پاسخ برخی از رایج ترین سوالاتی را که مردم در مورد کلسترول دارند و اینکه برای کنترل آن چه کاری می توانید انجام دهید، خواهید یافت. خوشبختانه، متوجه خواهید شد که کنترل کلسترول بسیار ساده تر و طعم بهتری از آن چیزی است که فکر می کردید!

چرا کلسترول ناگهان اینقدر بزرگ است؟

اگر متوجه شده اید که کلسترول در چند دهه گذشته مورد توجه فزاینده ای قرار گرفته است، حق با شماست. در سال 1985، موسسه ملی قلب، ریه و خون موسسه ملی بهداشت برنامه ملی آموزش کلسترول (NCEP) را راه اندازی کرد. هدف این برنامه کاهش بیماری و مرگ ناشی از بیماری عروق کرونر قلب (CHD) از طریق کاهش تعداد آمریکایی های مبتلا به کلسترول خون بالا است. انگیزه پشت NCEP شواهدی بود که نشان می داد کاهش کلسترول خون بالا خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را کاهش می دهد. در حقیقت، کاهش یک درصدی کلسترول باعث کاهش دو درصدی در احتمال حمله قلبی می شود!

بررسی ها همچنین نشان داد که نه پزشکان و نه عموم مردم به اندازه کافی در مورد رابطه بین کلسترول و CHD آگاه نبودند. این منجر به یک استراتژی تهاجمی آموزش عمومی و حرفه ای شد. بنابراین بله، شما بیشتر در مورد کلسترول شنیده اید، زیرا چیزهای بیشتری برای شنیدن وجود دارد.

بیماری عروق کرونر قلب چیست؟

با گذشت زمان، کلسترول و سایر موادی که در خون به وجود می آیند، خود را بر روی دیواره های داخلی عروق کرونر رسوب می کنند. هنگامی که این تجمع جریان خون را از طریق شریان ها محدود می کند، اکسیژن بسیار کمی به قلب می رسد. در بهترین حالت، قربانیان CHD از درد قفسه سینه (آنژین) رنج می برند. در بدترین حالت، یک حمله قلبی مرگبار – نوعی که 30 درصد از نزدیک به دو میلیون مرگ و میر سالانه در ایالات متحده را تشکیل می دهد.

در حالی که افزایش سطح کلسترول خون به طور جدی خطر ابتلا به CHD را در افراد افزایش می دهد، مقابله با سیگار کشیدن و فشار خون بالا، سایر عوامل خطر اصلی، این خطر را چند برابر می کند.

چند آمریکایی کلسترول بالا دارند؟

انجمن پزشکی آمریکا این ارقام را بر اساس تخمین‌های NCEP منتشر کرد: سی و شش درصد از آمریکایی‌ها دارای سطح کلسترول هستند که به اندازه‌ای بالاست که تحت مراقبت پزشک باشند. حدود 102 میلیون آمریکایی 20 ساله و بالاتر کاندیدای مشاوره و مداخله پزشکی برای سطوح بالای کلسترول خون هستند.

علاوه بر این، میلیون‌ها نفر دیگر هستند که باید اقدامات فوری برای رساندن سطح کلسترول خون خود به محدوده “مطلوب” انجام دهند.

به عبارت دیگر، اگر سطح کلسترول شما می تواند تا حدودی تاب بیاورد، چیزی مشترک با بهتر از هر دو آمریکایی یک نفر دارید!

سن چه نقشی دارد؟

اگر بین 20 تا 39 سال سن دارید، احتمال اینکه سطح کلسترول شما خیلی بالا باشد یک به پنج است. این میزان در سنین 40 تا 59 سالگی به یک در دو می رسد. در سنین بالای 60 سال، 60 درصد احتمال دارد که مشکل داشته باشید.

آیا باید برای کلسترول بالا غربالگری شود؟

اگر بالای 20 سال سن دارید، باید! NCEP پیشنهاد می کند که حداقل هر پنج سال یک بار این آزمایش را انجام دهید.

ارزیابی اولیه شما سطح کلسترول کل شما را تعیین می کند و عوامل خطر مانند سیگار کشیدن، فشار خون و سابقه سلامت شخصی و خانوادگی شما را ارزیابی می کند. اغلب، غربالگری کلسترول در طول یک معاینه فیزیکی معمول انجام می‌شود، اما پیشرفت‌ها در روش‌های تست انگشتی (که در آن انگشت به منظور کشیدن یک مقدار خون کوتاه می‌شود) غربالگری اولیه گسترده را در محیط‌های غیر بالینی انجام می‌دهد. جایگزین عملی و راحت سطوح بالای مرزی یا بالای کلسترول خون که با استفاده از روش انگشت انگشت یافت می شود باید توسط پزشک خانواده شما تأیید شود.

نکته مهم این است که سطح کلسترول خود را بدانید. کلسترول خون بر حسب میلی گرم در دسی لیتر (mg/dl) اندازه گیری می شود. سطوح زیر 200 میلی گرم در دسی لیتر به عنوان “کلسترول مطلوب خون” طبقه بندی می شوند، سطوح بین 200 تا 239 میلی گرم در دسی لیتر “کلسترول خون بالا” و بالاتر از 240 میلی گرم در دسی لیتر “کلسترول خون بالا” هستند. در 200 و بالاتر، خطر CHD به طور پیوسته افزایش می یابد.

به طور کلی، NCEP توصیه می کند که افراد دارای سطح کلسترول خون بین 200 تا 239 میلی گرم در دسی لیتر، عادات غذایی سالم برای قلب را اتخاذ کنند و سالانه مورد آزمایش مجدد قرار گیرند. اگر عوامل خطر اضافی وجود داشته باشد، احتمالاً آزمایشات بیشتری مورد نیاز خواهد بود.

افرادی که سطح کلسترول خونشان بالاتر از 240 میلی گرم در دسی لیتر است، باید آزمایشات تکمیلی را برای تعیین دوره درمان به منظور کاهش سطح کلسترول خون خود انجام دهند.

آیا کودکان باید غربالگری شوند؟

کمیته تغذیه آکادمی اطفال آمریکا معتقد است که کودکان دارای سابقه خانوادگی CHD اولیه یا کلسترول بالا باید مورد ارزیابی قرار گیرند. «زود» به معنای قبل از 50 سالگی در مردان و 60 سالگی در زنان است.

به دلایل مختلف، آکادمی به آزمایش جهانی برای کودکان اعتقادی ندارد، اما دیدگاه آن با همه موافق نیست. دکتر کوری سرواس، مدیر مؤسسه سلامت بهتر کودکان، می‌گوید که بین 20 تا 30 درصد از کودکان زیر 12 سالی که سازمان او آزمایش می‌کند، «سطح کلسترول آنها بالاتر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم… 180 میلی‌گرم در دسی‌لیتر. ” و او می افزاید: “از آنجایی که تست غربالگری ارزان و آسان است، چرا آن را انجام ندهیم؟ اغلب ما نمی دانیم که سابقه خانوادگی چیست تا بدانیم آیا کودک باید آزمایش شود یا خیر.”

آیا واقعاً کلسترول «خوب» و «بد» وجود دارد؟

کاملا! اما ابتدا درک این نکته مهم است که همه، صرف نظر از سن، به کلسترول نیاز دارند. برای تشکیل غشای سلولی و برای ساخت اسیدهای صفراوی حیاتی است. همچنین پیش ساز شیمیایی هورمون هایی مانند پروژسترون، تستوسترون و استروژن است. تمام سلول های بدن می توانند کلسترول تولید کنند – 80 درصد آن توسط کبد تولید می شود – و هیچ دلیل فیزیولوژیکی شناخته شده ای برای تکمیل کلسترول خود بدن با کلسترول غذایی وجود ندارد.

برای اینکه کلسترول از جایی که تولید می شود – برای مثال در کبد – به جایی که برای حمایت از متابولیسم مورد نیاز است برسد، به عنوان یک لیپوپروتئین منتقل می شود. (لیپوپروتئین موادی هستند که به چربی‌های نامحلول مانند کلسترول اجازه می‌دهند تا در خون مبتنی بر آب حرکت کنند). در این مرحله، کلسترول می تواند بیشتر متابولیزه شود یا برای دفع به روده منتقل شود. از آنجایی که HDL ها مقدار کلسترول خون را محدود می کنند، در برابر سطوح خطرناک کلسترول بالا محافظت می کنند. سطوح بالای HDL با بروز کمتر CHD مرتبط است.

اگر آزمایشات کلسترول شما در محدوده “بالا” باشد، یا اگر “در حد مرزی” با عوامل خطر CHD اضافی هستید، پزشک آزمایشات بیشتری را برای تعیین ارتباط LDL با HDL انجام خواهد داد.

برای حفظ یک رژیم غذایی سالم برای قلب چه کاری می توانید انجام دهید؟

برای کاهش یا حفظ سطح مطلوب کلسترول، لازم نیست که یک متخصص تغذیه حرفه ای باشید یا یک رژیم غذایی خسته کننده داشته باشید. همچنین برای جمع آوری میلی گرم از این یا آن، لازم نیست ماشین حساب همراه داشته باشید. آنچه شما باید بدانید چند اصل اساسی است.

  • کمتر چربی بخورید! سه نوع چربی وجود دارد: اشباع، چند غیراشباع و تک غیراشباع. یک رژیم غذایی سالم برای قلب مستلزم کاهش مصرف چربی های اشباع شده است.

آنها در گوشت و محصولات لبنی و همچنین در محصولات پخته شده تجاری تهیه شده با روغن نارگیل و چربی کاکائو یافت می شوند. برچسب ها را بخوانید!

به جای خوردن غذاهای سرشار از چربی های اشباع شده، تاکید خود را روی کربوهیدرات های پیچیده (غلات کامل، میوه ها و سبزیجات)، غذاهای دریایی و مرغ بدون پوست معطوف کنید. اگر گوشت می خورید برش های بدون چربی را انتخاب کنید و قبل از پختن تا حد امکان چربی آن را بردارید. با کاهش چربی، کالری را نیز به طور چشمگیری کاهش خواهید داد، زیرا چربی حاوی دو برابر کالری پروتئین یا کربوهیدرات است.

  • چربی های اشباع نشده و تک غیراشباع را جایگزین چربی های اشباع کنید. چربی های اشباع نشده و تک غیراشباع در واقع می توانند به شما در کاهش کلسترول کمک کنند. و مطالعات اخیر انجام شده در دپارتمان پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، نشان می‌دهد که چربی‌های تک غیراشباع سطح LDL (کلسترول بد) را کاهش می‌دهند در حالی که سطوح HDL (کلسترول خوب) را دست نخورده باقی می‌گذارند. روغن کانولا منبع فوق العاده چربی های تک غیراشباع است. این یکی از روغن های پخت و پز اصلی در ژاپن است، کشوری که به طور گسترده به دلیل نرخ پایین بیماری قلبی مورد توجه قرار می گیرد.
  • کاهش کلسترول رژیم غذایی. از گوشت های اندام به طور کلی اجتناب کنید و کمتر زرده تخم مرغ بخورید.
  • فیبر غذایی را افزایش دهید. هرگز قبل از این، فیبر به راحتی وارد رژیم غذایی شما نشده است. اخیراً چیزهای زیادی در مورد سبوس جو دوسر به عنوان منبع فیبر شنیده ایم و دلیل خوبی هم دارد. مطالعات نشان می دهد که سبوس جو دوسر، زمانی که به طور منظم خورده شود، می تواند کلسترول را تا 19 درصد کاهش دهد.
  • ورزش! نشان داده است که ورزش با افزایش سطح کلسترول خوب HDL در خون، خطر ابتلا به CHD را کاهش می دهد.
  • سیگار نکش! ورزش سطح HDL را بالا می برد، اما سیگار آن را کاهش می دهد. سیگاری ها در معرض خطر بیشتری برای CHD هستند.

آیا برنامه های ناهار مدرسه از استانداردهای رژیم غذایی سالم برای قلب پشتیبانی می کند؟

جین نیومارک، سخنگوی ملی انجمن رژیم غذایی آمریکا، هشدار می‌دهد که برنامه‌های ناهار در مدرسه برای خود حمایت می‌کنند و بنابراین، غذاهایی را بفروشند که بچه‌ها مستعد خرید آن هستند. “وظیفه ما این است که بچه ها غذاهایی را دوست داشته باشند که برای قلب مفید است. امروز، همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده زیادی می بینید، زیرا این چیزی است که بچه ها دوست دارند. ما یک کار فروش داریم. به همین دلیل است که ما سعی می کنیم تغذیه داشته باشیم. نیومارک می گوید، اما آموزش واقعاً از خانه شروع می شود و نمی تواند خیلی زود شروع شود.

مزایای اضافی رژیم غذایی سالم برای قلب چیست؟

رژیم غذایی پرچرب و کم فیبر با سرطان روده بزرگ و سینه و همچنین با بیماری دیورتیکولار، سکته مغزی، دیابت، فشار خون بالا و حتی پوکی استخوان مرتبط است. و اگر این کافی نیست، چاقی همیشه وجود دارد که به غرور در همه ما جلب شود.