فرش آیینه عرش است و نقش استاد محسنی در این عرصه بی نظیر است.


به گزارش صبا به نقل از ستاد خبری فرهنگستان هنر، وی این مراسم را اجرا نکرد زندگی استاد محسن محسنیبا حضور خانواده، مسئولان و هنرمندان عرصه هنر سنتی عصر روز دوشنبه 29 تیر 1401 در تالار فرهنگستان فرهنگستان هنر ایران برگزار شد.

نگاه استاد محسنی به فرش، نگاه توسعه ای بود

علیرضا اسماعیلی یکی از سخنرانان این مراسم دبیر فرهنگستان هنر بود. وی در ابتدا درگذشت استاد محسنی را ضایعه ای برای جامعه هنری به ویژه صنعت فرش دانست و با تسلیت به خانواده وی و اعضای گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر گفت: متاسفانه هنر فرش یکی از هنرمندان را از دست داده است. خدمتگزاران و حامیان بزرگ آن». استاد محسنی همواره نگران وضعیت هنر عامیانه فرشا بوده است. او در طول عمر پربار خود به این هنر بسیار خدمت کرد. چندین همایش و نشست در زمینه فرش بدون حضور استاد محسنی برگزار شد. وی در چند جهت در زمینه فرش سازی سهم شایسته ای از خود بر جای گذاشت.

وی به خدمات و دستاوردهای آقای محسنی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: آقای محسنی در زمان حضور در شرکت سهامی فرش ایران و همچنین در دوران مدیریت در شرکت فرش کرمان همواره دغدغه دو موضوع مهم را داشتند. یکی بالا بردن کیفیت فرش دستباف ایرانی (از نظر طرح، نقش، رنگ و بافت) و به سطح جهانی رساندن آن و دیگری حمایت از قالیبافان پرتلاش و فراهم آوردن امکانات و شرایطی که انشاالله. ، دستاوردهای ارزشمند و خوبی در هر دو زمینه هستند.

دبیر فرهنگستان هنر دیدگاه استاد محسنی را توسعه فرش دانست و عنوان شد که ایشان هم به هنر فرش و هم به اقتصاد آن نظر دارند. استاد محسنی نیز با فرهنگستان هنر همکاری ارزنده و موثری داشتند. او از اعضای فعال حلقه هنر سنتی بود و همیشه بدون هیچ چشمداشتی در خدمت هنرمندان عرصه هنر سنتی بود.

وی به همایش گنجینه ها و همایش بزرگ طرح و نقوش فرش ایرانی که در سال 1386 در فرهنگستان هنر تهران و موزه هنرهای مدرن به سرپرستی محمدعلی رجبی از اعضای دائمی فرهنگستان برگزار شد، اشاره کرد و افزود: پروفسور محسنی نقش مهمی در این همایش‌ها داشت و خوشبختانه همراه با بزرگداشت ایشان، کتاب نقشبند هیال: جایگاه و آثار استاد محسنی توسط انتشارات فرهنگستان هنر منتشر شد. آخرین اثر ارزشمند او در فرهنگستان ویراستاری کتاب «فرش ترکمنی است» استاد نیازجان بود. پروفسور محسنی ضمن ویرایش این کتاب، حدود چهل صفحه به آن افزوده است.

علیرضا اسماعیلی در پایان سخنان خود با ابراز تاسف از درگذشت استادان برجسته فرش گفت: متاسفانه در چند سال اخیر آقای خلیل درودچی یکی دیگر از هنرمندان فرش را از دست دادیم. یاد و خاطره این هنرمندان عزیز را گرامی می داریم و برایشان از درگاه خداوند متعال سعادت و علو درجات مسئلت داریم.

استاد محسنی مردی مومن و آزاده بود

محمدعلی رجبی از اعضای دائمی فرهنگستان هنر سخنران بعدی این مراسم بود که به ویژگی های اخلاقی زنده یاد محسنی اشاره کرد و گفت: مسائل مختلفی به دلیل وجود استاد افتخاری مطرح شده است. همه برخی از این ها را می دانند، اما من همه این ارزش ها و ویژگی ها را در یکی خلاصه می کنم که بحث اخلاق است. ما معمولاً اخلاق را مجموعه ای از آداب و رسوم بیرونی می دانیم، اما اخلاق در فرهنگ دینی به معنای رفتن از جایگاه اخلاقی به جایگاه اخلاقی است; بیایید به جایی برگردیم که خداوند ما را در کودکی آفریده است. در چنین سنی هیچ کس در مورد خودش صحبت نمی کند، مهم نیست که او اینگونه خلق شده است.

رئیس گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر به زادگاه استاد محسنی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: استاد محسنی اهل خطه شمال ایران بود اما به آبادان و کرمان رفت. مرحوم محسنی و امثال ایشان خود را ندیدند و برای جان و آبروی خود کار نکردند. حتی در کتابی که نوشته از خودش حرفی نزده و از فرش حرف زده است. فقر در فرهنگ اسلامی آمده است; به این معناست که خود را در برابر خداوند هیچ بدانی. زنده‌ایاد محسنی خودش را نمی‌دید، تمام وجودش برای خدمت به خلق بود، تمام وجودش را کنار گذاشت تا تجلی خدا ظهور کند.

رجبی سیره هنرمندان به ویژه خوشنویسان را برشمرد و افزود: بالاترین شأن هنر احترام است. در پیام های خوشنویسی آمده است که خوشنویسی دو اصل دارد. اول طهارت و دوم اینکه هر چه می نویسی یاد خداست. خوشنویسی، نقاشی و دیگر اشکال هنری چیزی نیست جز بهانه ای برای نشان دادن حقیقت برای گفتن اینکه خدا کیست. اگر فردی مثل آقای محسنی محبوب شود، قطعا از فردیت خود خارج شده است.

وی از استاد خلیل درودچی و استاد اللهداد یاد کرد و گفت: از طریق استاد محسنی با بزرگان زیادی آشنا شدیم. او در بسیاری از جلسات گروهی شرکت می کرد و ما در کنار او احساس امنیت می کردیم. استاد محسنی مرکز علم بود. ما دو مؤمن داریم. در فرهنگ ما به فردی که جای امنی دارد مومن می گویند. مؤمن دوم یکی از نام های خود خداوند است. مؤمن آینه نام خداست و این مظهر اسم «المؤمن» است و استاد محسنی به راستی نمونه مؤمن و آیینه عرش خدا بود.

رجبی با یادآوری همایش‌ها و نمایشگاه‌هایی که زنده‌یاد استاد محسنی در آن نقش داشته است، یادآور شد: در نمایشگاهی از شاهکارهای فرش ایران که خودش تمام تلاشش را به کار گرفت، اقلامی را از انبارهایی جمع‌آوری کرد که پر از 45 سال بود. فرش های قدیمی زمین قدیمی و به همین دلیل نمایشگاه بزرگی در موزه هنرهای مدرن تهران افتتاح شد. او در مقالاتش از پا نرفتن روی فرش با کفش زیاد صحبت می کرد. او خود را در موقعیت آزادی قرار می دهد. آزادی امتیاز کسی است که داشته هایش را از دست داده است و در این مقام از هنر صحبت می کند.

وی در پایان سخنان خود چند بیت از شعر استاد محسنی را برای گدیر آیدی خواند.

فرش آیینه عرش است و نقش استاد محسنی در این عرصه بی نظیر است.

سخنران بعدی این مراسم حسن بلهری رئیس انجمن صنفی آثار فرهنگی و صنعتگران بود که با یادی از استاد زنده‌یاد محسنی از ایشان عذرخواهی کرد و در سال 1397 در منزل ایشان و مجالس هنر سنتی از منش ارزشمند و فضایل اخلاقی ایشان بهره بردم. و همچنین اطلاعات جامع او در مورد فرش و هنر ایران.

یکی از اعضای گروه تخصصی هنرهای سنتی فرهنگستان هنر، در میان سخنان خود، اشعار ابولقاسم میرفندرسکی را قرائت کرد: «چرخ با این ستاره ها زیبا و زیباست/ زیر صورتی دارد، هر چه آن بالاست// سمت پایین. همان است که با پلکان معرفت/ راه بالا با اصل وحدت نفس یکی است// هیچ فهم ظاهری این قول را نمی فهمد/ مثل ابونصرتی و مثل بوعلی سیناستی.

سپس خاطرنشان کرد: این آیات در باب عالم حکمت آیاتی است که از اصل مطابقت صحبت می کند و می گوید انسان کامل است و اگر انسان کامل نبود حقیقت در دنیا ظاهر نمی شد و بدون اصل مطابقت. ، جهان ظاهر نمی شد اصل انطباق در تفکر ما درباره ایرانیان، ماده را جنبه زشت و پست معنا نمی داند. افلاطون ماده را زشت، ناقص و معیوب می دانست و به همین دلیل هنر را محدود و مردود اعلام کرد. با این حال در تفکر اسلامی و ایرانی مقاله ارجمند نوشته شده و آیینه عرش است. بیرون پایین نیست و بالعکس باطن نیست. ظاهر، آخرین تجلی وجود درونی است. بر اساس این قاعده انطباق، در تفکر ما فرش آیینه عرش است و به زیبایی بدن احترام می گذاریم. نقش فرش ما و استاد محسنی در این عرصه بی نظیر است.

زندگی محسنی در نقش و نگارهای فرش خلاصه می شد

در این مراسم حسین یاوری از اعضای گروه تخصصی هنرهای سنتی فرهنگستان هنر، زنده یاد محسنی را نمونه کامل یک مرد متخصص و فداکار ایرانی دانست و گفت: روز جمعه پیکر او را تشییع کردیم. در سرزمین عزیز ایران برای رهایی از رنج مقدسی که سالها متحمل شده بود. برای اعتلای هنر سنتی ایران، به ویژه فرش، برای تسهیل در آن رنگ آمیزی شد. استاد محسنی لحظات حضور خود را غنی و پربار ساخت و در خدمت و اعتلای هنر فرش ایران در حد توان خود اهتمام ورزید. فرش کاربردی ترین، مفهومی ترین و زیباترین هنر جهان است که نام ایران را در سراسر جهان پر آوازه کرده است. استاد محسنی شاعری توانا بود که شیفته ابوالقاسم فردوسی بود و از نگاه او روز تولد حکیم توس روز شعر ایران بود. استاد محسنی لحنی حماسی در فرش داشت و وقتی از فرش صحبت می کرد نه با زبان، بلکه با قلب و تمام جسم و روحش که حاصل عرق و ایمان و اعتقادات عمیق او بود صحبت می کرد. تمام وجود استاد محسن محسنی در نقش و نگارهای فرش خلاصه می شد.

حمایت پروفسور محسنی به کودکان کار و پیگیری تغذیه قالیبافان

محسنی برادر پروفسور محسن نیز یکی از سخنرانان این مراسم بود و با بیان خاطره ای از فعالیت های برادر بزرگترش گفت: وی از کار کودکان در صنعت قالیبافی کرمان جلوگیری کرد و تلاش کرد تا این کودکان به مدرسه بروند و هزینه های آنها را جبران کند. مسیر. برای خانواده قالیبافان و به آنها غذا می داد و او نیز به دنبال قالیبافان می رفت.

در بخش پایانی این مراسم سارا میرنظمی یکی از طراحان فرش به نمایندگی از هیئت مدیره انجمن طراحان ایران و انجمن فرش تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و درگذشت استاد محسنی را تسلیت گفت.

انتهای پیام