فناوری، چندوظیفه ای، استرس و "جریان" – اطلاعات مهمی که باید در بهترین حالت خود باشید

“اولین و مهمترین کار شما به عنوان یک رهبر این است که مسئولیت انرژی خود را بر عهده بگیرید و سپس کمک کنید تا انرژی اطرافیانتان هماهنگ شود.”

پیتر اف دراکر

ما همیشه باید خودمان را تغییر دهیم، تجدید کنیم، خودمان را جوان کنیم، در غیر این صورت سخت می‌شویم.»

گوته

آیا شما بیش از همیشه مشغول هستید و کمتر و کمتر از آن لذت می برید؟ آیا در پایان روز آنقدر خسته و ناامید می شوید که نمی توانید از عصر خود لذت ببرید یا از زمان استراحت خود لذت ببرید؟ است آیا دیگر زمان استراحت وجود دارد؟ آنچه در ادامه می‌آید همان چیزی است که فکر می‌کنم حیاتی‌ترین اطلاعاتی است که می‌توانید در سال آینده در زندگی خود بگنجانید، هم برای محافظت از خود در یک محیط فوق‌العاده استرس‌زا و هم برای برتری در عملکرد و بهره‌وری.

از سال 2001، زمانی که محقق جاشوا روبنشتاین، Ph.D. از اداره هوانوردی فدرال، و دیوید مایر، دکترا. و جفری ایوانز Ph.D. هر دو از دانشگاه میشیگان، تحقیقات پیشگامانه خود را در مجله پزشکی تجربی منتشر کردند، ما می دانیم که چند وظیفه ای مشکلات خود را دارد. آنها در کار خود نشان دادند که تعویض دنده‌های ذهنی به زمان زیادی نیاز دارد، به‌ویژه زمانی که به سمت کارهای کمتر آشنا می‌رویم.

برای درک بهتر کنترل اجرایی یا «مدیر عامل داخلی»، محققان گروه‌هایی از آزمودنی‌های جوان را خواستند که بین وظایف با پیچیدگی‌های متفاوت (مانند حل مسائل ریاضی) جابه‌جا شوند و سرعت عملکرد آنها را اندازه‌گیری کنند. در همه موارد، اندازه‌گیری‌های آن‌ها نشان داد که آزمودنی‌ها زمان خود را برای انجام وظایف از دست می‌دهند، در واقع کمتر از زمانی که وظایف را جداگانه انجام می‌دادند، انجام می‌دادند، و زمانی که آنها پیچیدگی‌های بیشتری داشتند یا ناآشنا بودند، زمان زیادی طول کشید تا تکالیف را تغییر دهند.

از آن زمان، مجموعه قابل توجهی از تحقیقات توسعه داده اند که زیان های مشابهی را در بهره وری و عملکرد ناشی از چندوظیفه نشان می دهد. حتی نگران‌کننده‌تر، برخی از مطالعات اخیر نشان داده‌اند که چندوظیفه‌ای باعث افزایش سطح برخی از هورمون‌های استرس، به‌ویژه کورتیزول و آدرنالین می‌شود که در درازمدت سیستم‌های بدن ما را تحلیل می‌برد و خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات سلامتی جدی را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود زودرس پیر شود

در هشت سال گذشته از زمان انتشار این تحقیق اولیه، چالش‌های مربوط به زمان شخصی و تعادل زندگی کاری ما به طور تصاعدی افزایش یافته است. همراه با تکنولوژی پیچیده تر و در دسترس بودن روزافزون آن، انتظارات از در دسترس بودن شخصی ما افزایش یافته است. این پیشرفت‌ها در فناوری ارتباطات به ما این امکان را داده است که در هر ساعتی از روز در هر روز هفته در دسترس باشیم، و طبیعت جهانی در حال گسترش مداوم تجارت، این تقاضا را بیشتر کرده است. اخیراً، شرایط اقتصادی رکود و کاهش عمیق کارکنان، ما را تقریباً در همه جا با افراد کمتر و ساعات کاری طولانی‌تر رها کرده است.

فشار برای چند کار عالی است. در بسیاری از سازمان ها این امر به یک هنجار تبدیل شده است، اما همانطور که در بالا ذکر شد، هزینه ها می تواند بسیار زیاد باشد. توهم سرعت و انجام کارهای بیشتر با زمان کمتر بسیار جذاب است، اما معمولاً فقط یک توهم است. از دست دادن کیفیت عملکرد بالا است، اما نه به اندازه هزینه های بالقوه مخرب درازمدت سلامتی به دلیل افزایش استرس و روابط شخصی و خانوادگی در نتیجه عدم حضور کامل.

راه درمان اتکای بیش از حد به چندوظیفه ای و پیامدهای بعدی آن چیست؟ من اخیراً اصطلاح “توجه جزئی مستمر” را در توصیف آنچه که بیشتر و بیشتر از رفتارهای امروزی ما معمول است شنیده ام و آن را به طرز غم انگیزی دقیق می دانم.

چند مثال:

– در یک جلسه مهم در یک دبیرستان محلی که تأثیر قابل توجهی بر آینده دانش آموز خواهد داشت، دانش آموز پس از آن خاطرنشان کرد که مدیر کل جلسه (تقریباً یک ساعت و نیم) را صرف ارسال پیامک زیر میز کرده است.

– در یک جلسه ناهار اخیر با یکی دیگر از مربیان اجرایی، در حالی که به سوال او پاسخ می‌دادم و دستم را برای لقمه‌ای از سالادم دراز می‌کردم، سرم را بلند کردم تا ببینم او ایمیلش را در تلفن جدیدش چک می‌کند.

– اخیراً یکی از متقاضیان کار در سطح بالا به من گفت که مصاحبه کننده (و رئیس احتمالی او) در حالی که آنجا نشسته بود، سه تماس تلفنی گرفته و سه مکالمه تلفنی کامل در مورد موضوعات (ظاهراً) غیر فوری انجام داده است.

– مشتریان متعددی به من گفته اند که به طور منظم از خانه و در تعطیلات به ایمیل های تجاری، ایمیل، فکس، یا پیام های تلفنی یا متنی پاسخ می دهند.

– تقریباً به همان اندازه از همسر یا شریک زندگی خود شکایت کرده اند که “در ایمیل ناپدید می شود” تا مدت ها بعد از ظهر و در تعطیلات آخر هفته، که عملاً “زمان خانواده” یا “زمان زوج” را حذف می کند.

مهم ترین اطلاعاتی که می توانم در آغاز سال 2009 به شما بدهم چیست؟ سه استراتژی زیر را ببینید:

1. چندوظیفگی را محدود کنید برای زمان کار و فعالیت های غیر کاری برای خود مرزهای مشخصی تعیین کنید. دستگاه‌های الکترونیکی را در زمان‌های مشخص خاموش کنید و به همکاران خود بیاموزید که چه چیزی «موقعیت اضطراری» است که باعث می‌شود بعد از ساعت کاری با شما تماس بگیرند. اگر در نقش رهبری هستید، این را برای کارکنان و سازمان خود مدل کنید و آنچه را که انجام می دهید به وضوح بیان کنید.

2. حضور کامل داشته باشید. چه با یک فرزند، همسر، همکار یا کارمند، آگاهانه انتخاب کنید که بدون وقفه از سایر فناوری ها و وظایف در کنار آنها حضور داشته باشید. با همکاران و کارکنان، این باید به همان اندازه باشد که آنها برای فعالیت های مربوط به کار به توجه شما نیاز دارند. برای خانواده و سایر افراد مهم، این باید هر روز اتفاق بیفتد.

3. وقتی کار می کنی، کار کن! و وقتی بازی می کنید، بازی کنید! در “قدرت تعامل کامل” توسط جیم لوهر و تونی شوارتز آنها بارها به این نکته اشاره می کنند که کلید عملکرد بالا مدیریت انرژی است نه زمان. آنها معتقدند که دوره های متناوب تلاش شدید (یا کار) با دوره های تجدید کامل (یا آرامش و “بازی”) برای تداوم سلامت، عملکرد بالا و بهره وری ضروری است. علاوه بر این، بسیاری از محققان نشان داده‌اند که یکی از بزرگترین پیش‌بینی‌کننده‌های شادی و یکی از قوی‌ترین محافظ‌هایی که در برابر اثرات منفی استرس داریم، قرار گرفتن مکرر در حالت «جریان» است. به عبارت دیگر، جذب کامل در یک فعالیت، به حدی که زمان را از دست می‌دهیم. این در هنگام انجام چند کار غیرممکن است. و اگر هرگز به خودمان اجازه ندهیم که کاملاً آرام شویم و “بازی” کنیم، بازیابی عمیقی که برای انجام بهترین کارمان لازم است غیرممکن است.

من از شما می خواهم که این سه استراتژی را در سال آینده اجرا کنید. گرایش به سمت “توجه جزئی مستمر” را از بین ببرید و تغییرات را در خود، سازمان و دیگران اطراف خود مشاهده کنید.