مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست برای قرن بیست و یکم – تجربه من در قزاقستان

مقدمه

این مقاله تجربیات من را در توسعه یک برنامه بسیار موفق HSE (مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست) در پترو قزاقستان (یک شرکت نفتی تحت مالکیت کانادا) خلاصه می کند که قبل از ورود من، سیستم ها و برنامه های HSE بسیار کمی داشت. در این مقاله سعی می‌کنم تا حد امکان تصویری واضح از زمان ورود من به سازمان پترو قزاقستان و اقداماتی که در مسیر موفقیت HSE انجام دادم ارائه دهم.

ورود من:

من قبلاً به قزاقستان یا هیچ یک از جمهوری های شوروی سابق نرفته بودم. من از طریق اینترنت در مورد کشور تحقیق کردم و متوجه شدم که قزاقستان آن سرزمین بایر قطب شمال نیست که تصور می کردم، بلکه کشوری زیبا و متنوع با کوه ها و دشت ها (به نام استپ) و حتی بخشی از دریای خزر، بزرگترین دریای جهان است. دریاچه آب شیرین. مقر پترو قزاقستان در آلماتی قرار داشت، شهری زیبا که ترکیبی از معماری و فرهنگ آسیایی و اروپایی بود.

اولین روز کار من در 4 ژانویه 2004 بود. مانند همه کارکنان جدید، مجبور بودم با مردم ملاقات کنم، سازمان را درک کنم و مکانی برای سکونت پیدا کنم. من یک آپارتمان خوب در یک مکان عالی به نام سمال 2 اجاره کردم. این منطقه نزدیک کوه است و آپارتمان من در مجاورت RamStore بود، یک مرکز خرید با یک فروشگاه مواد غذایی که تجربه اولیه من را بسیار لذت بخش کرد. فقط 2 دقیقه پیاده روی داشتم تا مایحتاجم را تهیه کنم.

کار:

سمت من، مدیر HSE، موقعیت جدیدی بود که به رئیس جمهور گزارش می داد. پیش از این، یک مدیر HSE و آموزش مستقر در میدان نفتی وجود داشت، اما نقش او در درجه اول مربوط به آموزش بود. اولین کار من این بود که به میادین نفتی بروم و ببینم آنجا چه خبر است و با مردم هم در HSE و هم در عملیات صحبت کنم. پترو قزاقستان (PK) دو گروه عملیاتی اصلی داشت، یکی به نام PKKR که طرف تولیدکننده نفت بود و دیگری به نام PKOP، پالایشگاه. PK همچنین دارای پایانه های بارگیری ریلی، تأسیسات ذخیره سازی نفت و پمپ بنزین های خرده فروشی بود.

بازدیدهای من:

من قبل از عزیمت به بازدید میدانی خود تصمیم گرفته بودم که:

تا جایی که ممکن است افراد کلیدی را ملاقات کنید و امیدوارم آنها را متقاعد کنید که در مورد HSE در مناطق خود، خوب، بد و زشت به من بگویند.

از سایت‌های عملیات میدان نفتی دیدن کنید و خودم را بررسی کنم و خطرات و اقدامات ریسکی را که برای کنترل آنها انجام می‌شود ارزیابی کنم.

سیاست ها و رویه های HSE شرکت را بررسی کنید

خلاصه ای از شکاف هایی که دیدم تهیه کنید و شکاف ها را در مقابل بهترین سیستم های مدیریت HSE صنعت ارزیابی کنید

برنامه HSE 10 نقطه ای ما (بر اساس تجزیه و تحلیل شکاف در مقابل رهبران صنعت) شامل موارد زیر بود:

ارتقای رهبری HSE مدیریت- ما باید درک کنیم که مدیران/ناظران شرکت چگونه نقش خود را در HSE می‌بینند. سپس ما نیاز به ایجاد کارگاه هایی داشتیم که نقش ها و مسئولیت های کلیدی HSE را برای مدیران و سرپرستان شناسایی کند. اهداف عملکرد برای HSE در ارزیابی عملکرد سالانه مدیریت گنجانده می شود.

ادغام مدیریت ریسک و ارزیابی – آموزش شناسایی خطر باید برای همه کارگران و همچنین مقدمه ای بر مدیریت ریسک برای همه مدیران و سرپرستان ارائه شود.

بهبود آموزش HSE – برنامه های آموزشی HSE برای هر سایت بر اساس ریسک ایجاد نشده است. برنامه های آموزشی جدید برای کارگران بر اساس ریسک و همچنین آموزش برای سرپرستان در مورد نحوه ارزیابی کارکنان خود در عملکرد HSE لازم است.

توسعه سیستم های HSE پیمانکار – هیچ سیستم مدیریت HSE پیمانکاری وجود نداشت. برنامه های HSE پیمانکار به عنوان یک نیاز حیاتی شناسایی شد. پیشنهادی برای استخدام یک متخصص پیمانکار HSE با تجربه برای شروع برنامه ارائه شد.

توسعه ایمنی در طراحی – PK در گذشته برای اطمینان از ایمنی در طراحی به پیمانکاران EPC متکی بود. یک “ایمنی در طرح طراحی” به رویه های طراحی ایمنی یکنواخت برای همه قراردادهای EPC آینده نیاز دارد. یک الزام کلیدی یک برنامه ایمنی اجباری در طراحی است.

به‌روزرسانی برنامه‌های عملیات و تعمیر و نگهداری- شکاف‌های زیادی در آموزش اپراتورها و همچنین فقدان رویه‌های عملیاتی استاندارد (SOP) در بسیاری از وظایف شغلی کلیدی وجود داشت. یک پیمانکار برای توسعه آموزش اپراتورها و SOPها پیشنهاد شد. رویه های نگهداری و یکپارچگی نیاز به بازنگری و به روز رسانی داشتند. پیشنهادی برای سیستم نگهداری یکپارچگی کامپیوتری پیشنهاد شد.

سیستم اطلاعات و اسناد جدید – چندین گزارش HSE در PK تولید می‌شوند اما تحت استانداردهای یکسان نیستند و برای بررسی توسط مدیریت ارشد ترکیب نمی‌شوند. یک سیستم گزارش دهی متمرکز و یکسان HSE و پایگاه داده پیشنهاد شد.

افزایش طرح های بحران و اضطراری – به طور کلی طرح های واکنش اضطراری بسیار خوب بود و با قوانین قزاقستان مطابقت داشت. با این حال، PK فاقد یک برنامه مدیریت بحران شرکتی بود. ما پیشنهاد کردیم که همه طرح‌های واکنش اضطراری محلی بررسی و به‌روزرسانی شود و کارگران طبق این برنامه‌ها آموزش ببینند. برنامه ها همچنین باید به هر دو زبان مورد استفاده در این زمینه، یعنی انگلیسی و روسی ترجمه شوند. استخدام یک مشاور باتجربه واکنش اضطراری برای توسعه یک برنامه مدیریت بحران شرکتی به عنوان یک راه منطقی به جلو در نظر گرفته شد.

Revamp Incident Investigation & Prevention – از آنجایی که هیچ روش یکسانی برای بررسی حادثه یا فرم های گزارش تصادف وجود نداشت، پیشنهاد کردیم که رویه ها و فرم های جدیدی برای بررسی حادثه ایجاد شود. به همه مهندسان و ناظران ایمنی/محیط زیست در مورد تجزیه و تحلیل علل ریشه ای و اصول بررسی حادثه آموزش داده خواهد شد.

ارزیابی و بهبود سیستم HSE – برنامه‌هایی برای ممیزی سیستم HSE تدوین می‌شد که این 10 نقطه را به صورت سالانه بررسی می‌کرد و نتایج را به مدیریت ارشد گزارش می‌کرد.

اول چیکار کردیم؟

هنگامی که با شکاف های سیستم HSE 25-30 مواجه می شوید، ابتدا چه کاری انجام می دهید؟ من همیشه بر اساس اعتقاد اصلی خود که شما بر اساس ریسک اولویت بندی می کنید، عقب نشینی کرده ام. این کاری است که ما انجام دادیم. به عنوان مثال، پالایشگاه هیچ نیازی به PPE (تجهیزات حفاظت فردی) نداشت، بنابراین ما پیش‌نویس مقررات PPE را تهیه کردیم و خرید PPE را آغاز کردیم. در همان زمان، ما یک شرکت آموزشی را برای آموزش PPE در نظر گرفتیم. سیستم گزارش و بررسی حوادث شاخص قابل اعتمادی از تصادفات رخ داده در میدان نبود. تصادفات پیمانکاری بسیار کمی گزارش شد و تعداد کمی از ناظران می دانستند که چگونه فرم بررسی حادثه را تکمیل کنند. علت معمول تصادف “سهل انگاری” بود. اقدام اصلاحی معمول “ارسال مجروحان به درمانگاه” بود. همان تصادفات بارها و بارها تکرار می شد. ما بلافاصله رویه و فرم‌های تصادف را بازبینی کردیم و سپس یک برنامه آموزشی برای بررسی حادثه اجرا کردیم. یک حادثه مرگبار در فوریه 2004 رخ داد که من را به بررسی و به روز رسانی سیستم مجوز کار داغ و شروع اجرای مدیریت HSE پیمانکار هدایت کرد. تا آن زمان، پیمانکاران به تنهایی در مورد نحوه انجام کار خود بودند. تصادف مرگبار همه چیز را تغییر داد. ما با صدور قوانینی از مدیریت ارشد شروع کردیم مبنی بر اینکه کلیه فعالیت های پیمانکار توسط یک ناظر سایت محلی نظارت می شود. ما همچنین سیستم مجوز را تغییر دادیم تا ناظران سایت محلی کار را امضا و بررسی کنند. در این میان سیستم مجوز بازنگری شد و آموزش داده شد.

در مقیاس وسیع‌تر، می‌دانستم که شرکت باید ریسک‌های خود و نحوه مدیریت آنها را درک کند. من با یک شرکت مدیریت ریسک معتبر قرارداد بستم تا یک QRA (ارزیابی کمی ریسک) انجام دهد و سیستم واکنش اضطراری خود را به روز کند. QRA خطرات اصلی فرآیند و HSE ما را شناسایی می کند و توصیه هایی برای کاهش این خطرات ارائه می دهد. سیستم واکنش اضطراری ما اساساً به آنچه دولت قزاقستان نیاز داشت محدود بود. ما به یک برنامه مدیریت بحران شرکتی نیاز داشتیم که بر اقدامات در زمان وقوع حادثه بزرگ نظارت و هدایت کند.

این اقدامات لازم به طور کامل توسط مدیریت ارشد PK تایید شد و آنها حمایت کامل خود را در حصول اطمینان از اجرای 10 نقطه موفقیت HSE ارائه کردند.

خلاصه و نتایج

تا پایان سال اول، هر مرحله از عملکرد HSE پترو قزاقستان به طور قابل توجهی بهبود یافته بود. 10 عنصر سیستم مدیریت ایمنی PK HSE با نتایج بهبود یافته در HSE، روحیه و بهره وری موجود بودند. کلیدهای موفقیت PK HSE عبارت بودند از:

– شناسایی شکاف های HSE در مقابل بهترین شیوه صنعت

توسعه یک سیستم مدیریت HSE “مناسب برای هدف”.

مشارکت و پشتیبانی مدیریت ارشد

اندازه گیری شکاف های HSE، ارزیابی شکاف ها با اقدامات اصلاحی انجام شده

موفقیت HSE را اغلب جشن بگیرید

توجه: من نقش مدیر HSE خود را به معاون مدیر HSE خود (یک قزاق محلی) پس از پایان مأموریت 1 ساله در دسامبر 2004 واگذار کردم. در آگوست 2005، شرکت ملی نفت چین پترو قزاقستان را خریداری کرد.