مقابله با خستگی رسانه های اجتماعی

این روزها برای فرار از شبکه های اجتماعی تلاش ویژه ای می طلبد. در ابتدا به عنوان یک زمان جالب در گذشته دیده می شد، اما اکنون برای پاسخگویی به چندین نیاز حرفه ای و شخصی نیز تکامل یافته است. از آنجایی که رسانه های اجتماعی برای جنبه های مختلف زندگی بسیار ضروری هستند، به همین ترتیب زمان و انرژی بیشتری را از ما طلب می کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، ممکن است به ما کمک کند تا از میزان مفید بودن استفاده از رسانه های اجتماعی از نظر زمان و انرژی بیشتر آگاه شویم.

برخی از سوالاتی که ممکن است هنگام ارزیابی نحوه استفاده از این رسانه مفید باشند عبارتند از:

  • چه چیزی مرا به استفاده از رسانه های اجتماعی در موقعیت های مختلف ترغیب می کند؟ (به عنوان مثال، هنگامی که به دنبال اطلاعات خاص هستید، بیشتر از روی عادت، بی حوصلگی، یا عمدی در تماس با دوستان یا خانواده).

  • چه زمانی بیشتر از آن استفاده می کنم؟ (ممکن است به موقعیت‌هایی فکر کنید که بیشتر وسوسه می‌شوید به این سایت‌ها/برنامه‌ها دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال، هنگام غذا خوردن، هنگام مسافرت، در زمان استراحت در محل کار و غیره)

  • بعد از استفاده از آن چه احساسی دارم؟ این سؤال برای ارزیابی اینکه آیا زمانی که در رسانه های اجتماعی می گذرانید تأثیر مثبتی بر شما دارد یا خیر برای شما مفید است (به عنوان مثال – آرام، ذهنی تحریک شده، به دلیل اتلاف وقت بیش از حد گناهکار).

  • آیا سایت ها/صفحه های خاصی وجود دارند که انگیزه بیشتری نسبت به سایرین در من ایجاد کنند؟ چه چیزی در مورد این سایت ها/صفحات باعث می شود من این احساس را داشته باشم؟

پس از تأمل در این نکات، ممکن است در مورد اینکه چه چیزی شما را به استفاده از این نوع رسانه ترغیب می‌کند، چه زمانی بیشتر اتفاق می‌افتد و چقدر برای شما مفید است، شفافیت داشته باشید.

چند پیشنهاد که ممکن است به شما در ایجاد این یادگیری کمک کند عبارتند از:

  • برنامه‌ها/وب‌سایت‌هایی را که نیازهای شما را برآورده می‌کنند (برای اطلاعات، سرگرمی، و غیره) شناسایی کنید و استفاده خود از رسانه‌های اجتماعی را به این موارد محدود کنید، در مقابل ثبت نام در سایت‌ها/برنامه‌های متعدد و اعلان‌هایی که از همه آن‌ها به شما می‌دهد غرق می‌شوید یا به راحتی حواس شما پرت می‌شود.

  • از دانش خود در مورد اینکه چگونه یک برنامه یا صفحه خاص در یک برنامه روی شما تأثیر می گذارد تا هنگام استفاده از نوع خاصی از رسانه های اجتماعی برنامه ریزی کنید، استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر تمایل به از دست دادن زمان در فیس بوک دارید، سعی کنید زمانی که وقت آزاد زیادی دارید از سایت استفاده کنید، مانند نیم ساعت استراحت برای ناهار و نه در یک استراحت کاری پنج دقیقه ای.

  • همچنین می‌توانید به صفحات برنامه‌ها یا نمایه‌هایی دسترسی داشته باشید که در فواصل زمانی کوچک‌تر، زمانی که نیاز به استراحت دارید و ممکن است احساس خستگی یا کار بیش از حد می‌کنید، به شما الهام بخش یا انگیزه دهند.

  • از آنجایی که برنامه‌ها یا سایت‌هایی که شناسایی کرده‌اید بیشتر برای رفع خستگی هستند یا تمایل دارند بر شما تأثیر منفی بگذارند، سعی کنید به جای آن فعالیت‌های دیگری را که می‌توانید در آن زمان انجام دهید، برنامه‌ریزی کنید. به عنوان مثال، به‌جای بررسی رسانه‌های اجتماعی، وقتی حوصله سر می‌رود، به یک پیاده‌روی سریع در دفتر یا محله خود بروید.

این چند پیشنهاد است که چگونه می توانید از نحوه تأثیر استفاده شما از رسانه های اجتماعی بر شما آگاه تر شوید.