من از شوخی مختارنامه خوشم نمیاد.


گزارش جام جم آنلاینرضا رویقری در حاشیه این نشست در گفت و گوی اختصاصی با جام جم در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه چندین گروه دیگر نیز برای ساخت مستند زندگی خلاقانه او درخواست داده بودند، چه اتفاقی افتاد که به گروه سازنده شبکه مستند اجازه داد. بنابراین بابا می گوید: بله، گروه های دیگری هم بودند، اما تلویزیون و هر یک از شبکه های آن خانه من است. وقتی به تلویزیون آمدم جلوی در یک زنجیر بود و وقتی می خواستند آدرس بدهند اصطلاح دم زنجیر را به کار بردند، این زنجیر بعدها تبدیل به آپارتمان شد و حالا که برای خودش وسیله درست کرده است. ، و دروازه و … . من از زمانی که عضویت در سازمان صدا و سیما به زنجیر کشیده شد، اینجا آمدم و رفتم، بنابراین اینجا خانه من است و طبیعتاً از کسی که از من چیزی از خانه ام بخواهد رد نمی کنم. از طرفی شبکه مستند شبکه ای است که می توان به آن اعتماد کرد و من می دانستم که سازندگان این مستند از آن شبکه آمده اند و دنبال حاشیه ها و تبلویدها و این جور چیزها نبوده اند و واقعا قصد ساختن چیزی را داشته اند. طولانی مدت

وی درباره نظرش درباره خروجی کار می‌افزاید: نمی‌دانم می‌دانید یا نه، اما عناوین فیلم‌ها و تئاترهای من فقط چند صفحه می‌گیرد و هیچ‌کس در این مملکت برای آن کار نکرده است. یک تئاتر به اندازه من و بسیاری از کارهایم هنوز ندیده اند. در این مستند نیمی از چیزهایی که قرار بود گفته شود مثل برنامه هاندوانا که من دعوت شده بودم، نشد، اما بیش از نیمی از آن را حذف کردند.

من از شوخی مختارنامه خوشم نمیاد.

رویری در پاسخ به اخباری که از زمان حضورش در پشت صحنه سلمان فارسی داوود میربگری در این سریال شنیده می شود و اینکه آیا احتمال دارد او را در این سریال ببینیم، ادامه داد: من دو روز در پشت صحنه بودم. من مهمونش بودم و اون قسمتی که کشتی و اینا توش بود فیلمبرداری میکردن ولی منتظرم داوود میرباقری با من تماس بگیره و برم سر صحنه فیلمبرداری سلمان فارسی. امیدوارم دوباره این اتفاق بیفتد و جلوی دوربین این کارگردان استثنایی باشم.» وی در پاسخ به اینکه سکانس رویارویی کیان ایرانی و شمر یکی از سکانس های خاطره انگیز مختارنامه است که این روزها در حال بازسازی است و معتقد است این صحنه چه ویژگی هایی داشت که باقی مانده است، می گوید: «به هر حال، مردم در تمام عمر به نام حسین می گفتند و حسین همنشین آنها بود و اینکه در این صحنه یک ایرانی شمر را می کشد احتمالاً در بیداری احساسات ایرانیان علاقه مند به امام حسین (ع) مؤثر است. رویگیری ادامه می دهد: یادم می آید در مختارنامه یک بار نزدیک بود چشمم به شدت آسیب ببیند، یک بار شمشیر پایم را بریدند و اسبی مرا به داخل کانال انداخت، اما ارزشش را داشت و مردم مختارنامه را تشویق کردند و خوشبختانه آن را نشان دادند. و خستگی ما را برطرف کرد. وی در پاسخ به اینکه نظرش درباره شوخی های فضای مجازی با بازپخش مختارنامه چیست، گفت: خوشبختانه من این شوخی ها را ندیدم، یک اتفاق را دیدم که اصلا دوست نداشتم و به نظرم درست نیست. کاری به این بزرگی برای او سخت بود که چنین شوخی کرد. رویگیری ادامه داد: می‌خواهم بگویم صاحب اصلی این اثر امام حسین (ع) است و امیدوارم به این مملکت و مردم آن که همیشه او را دوست داشته‌اند نگاه کند و به ما به چشم نو نگاه کند. که هر بار من را می دید می گفت امیدوارم این آهنگ؛ ایران، ایران، ایران یا ا… ا… آخرت شما را نجات دهد، همچنین امیدوارم این سریال آخرت را به آن نجات دهد. سازندگان و همه دست اندرکاران از جمله خود من می خواهم کشورم برای مردمم سربلند، شاد و سلامت باشد و امیدوارم خداوند نظرش را بدهد و سلامتی ام بازگردد.» درخواست های مکرر خود را برای بازگشت به دنیای تصویر، چه پیشنهاد جدیدی داشته باشد چه نداشته باشد، توضیح می دهد: بله، اما اینها شغلی نیست که من می خواستم یا قلبم برای آن می تپد. یاد کیان ایرانی.”

گرایش؛ ستاره دل همه

از جمله لحظات جالب ارائه فیلم مستند «پرتره تماشاگر بهار» با محوریت شخصیت و زندگی خلاق رضا رویگیری، حاصل کار شبکه مستند بود. در همین حال محسن برمهانی معاون سیما از محسن یزدی مدیر شبکه مستند برای خلق پرتره های مستند از شخصیت ها و چهره هایی که بر شانه هایشان ایستاده ایم تشکر کرد.

محسن برمهانی گفت: افتخار می کنم در کنار ستاره سینمای ایران نشسته ام و ستاره قلب مدرن در کنار من است. همه ما رضا رویگیری را دوست داریم. با تشکر از ابوالفضل توکلی و ابوالفضل محمد بیکر برای ساخت این مستند و تشکر از مدیریت شبکه مستند برای ساخت مستندهای پرتره تا فراموش نکنیم در قبال چه کسانی مسئولیم. اگر رضا رویگیری مورد بی توجهی قرار گیرد مایه شرمساری دست اندرکاران و اگر اتفاق ناگواری برای او بیفتد مایه شرمساری مسئولان است. می خواستم با این شرایط به خانه شما بیایم و به خودم یادآوری کنم که هنوز شاگرد شما هستم و قدردان قدم هایی که برای فرهنگ و هنر این کشور برداشته اید هستیم. باشد که سایه شما بر هنر این کشور باشد و ما دوست داریم شما را هنوز زنده ببینیم و پیشرفت سریعتر باشد و باید بدانید که ما از شما سپاسگزاریم. از دیگر سخنرانان این مراسم ابوالفضل توکلی کارگردان اثر بود. او گفت: یادم می آید زمانی که برای تهیه کنندگی بهار تشگر نزد رضا رویگیری آمدیم. گروه های دیگری نیز برای این کار اقدام کردند، اما ما پذیرفته شدیم. تلاش ما این بود که هنر رضا رویگیری را بدون مرز ارائه کنیم. او بسیار بامزه بود و هنوز هم هست و حافظه بسیار خوبی دارد و این به ما کمک کرده است و امیدواریم بتوانیم با حمایت شبکه مستند به ساخت مستندهای پرتره ادامه دهیم.

در ادامه ابوالفضل محمد باکر سخنان خود را با تشکر از مدیر شبکه مستند آغاز کرد و افزود: شبکه مستند خانه مستندسازان ماست و همبستگی در این شبکه برای ما بسیار ارزشمند است. شخصیت رضا رویگیری شخصیتی سه وجهی است و شامل بازیگری، خوانندگی و طراحی او می شود و سعی کردیم به هر سه وجه از شخصیت او بپردازیم.

این مراسم با امضای پوستر مستند تماشاگر بهار توسط حاضرین و تجلیل از رضا رویگیری به پایان رسید.

منبع: روزنامه جام جم