مهر با سقوط آموزش و پرورش آمد


حتی یکی از اعضای شورای شهر تهران معتقد است که کار سرویس مدارس باید با تاکسی شروع شود، زیرا کمبود شدید مینی بوس در پایتخت وجود دارد و یکی از مسئولان سازمان تاکسیرانی از والدین دعوت کرد تا در سرویس مدارس مشغول به کار شوند. در میان این همه صحبت و صحبت و تضاد ذهنی مدام معلمان برای بارگذاری مقالات در سیستم رتبه بندی، اما کمتر کسی به افت تحصیلی دانش آموزان توجه می کند، این هدیه دو سال زندگی ما با کرونا است.

اگرچه افت تحصیلی ناشی از آموزش مجازی در ابتدا با نیت صیانت از نظام آموزشی و ارج نهادن به زحمات معلمان تکذیب شد، اما به تدریج این کاهش به حدی آشکار شد که مسئولان این وزارتخانه در انتقاد از این وضعیت پیشقدم شدند و در فروردین ماه امسال خواستار شدند: معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش همزمان با افتتاح موقت مدارس اعلام کرد: نتایج ارزیابی دو سال گذشته نشان می دهد دانش آموزان «نتایج خوبی» کسب کرده اند. به دروسی مانند فارسی، ریاضی و علوم نسبت به دوره قبل منجر می شود. آنها به دلیل ابتلا به کرونا دچار افت تحصیلی شده اند. حتی در حال حاضر نیز به گفته برخی مدیران مدارس و معلمان که مایل به گفتگو با رسانه ها هستند، وضعیت چندان بهتر نشده است. و از سرگیری دو ماه فروردین و اردیبهشت 1401 نتوانست آنطور که انتظار می رفت این افت را جبران کند؛ علیرغم اینکه تابستان امسال برای 20 درصد دانش آموزان کشور که در بدترین وضعیت تحصیلی قرار داشتند کلاس های جبرانی برگزار شد.

خسارت جبران شد نه جبران شد

دیروز تلاش ما برای گفتگو با سخنگوی وزارت آموزش و پرورش و معاون آموزش متوسطه بی نتیجه ماند. به همین دلیل نمی‌توانیم از آنها بخواهیم که نتایج کلاس‌های تقویتی تابستانی و در نتیجه بهبود وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان آسیب دیده از اخراج را ارزیابی کنند. اما در عوض، روابط عمومی این وزارتخانه اظهارات معصومه نجفی، رئیس اداره کل آموزش و پرورش را منتشر کرد که حاکی از آن است که وضعیت در حال توسعه است.

در ادامه سخنان نجفی آمده است: «ارزیابی طرح جبرانی و تثبیت یادگیری که در تابستان برای دانش‌آموزان «کوشش‌جو» و «قابل قبول» دروس زبان فارسی و ریاضی پایه اول و دوم و زبان فارسی انجام شد. دروس ریاضی و علوم برای دانش آموزان 4 تا 6 کلاس که نتایج مثبتی به همراه داشت و توانستیم به اهداف خود برسیم. اما وقتی این جملات را با یکی از مدیران مدارس یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان در میان گذاشتیم، او تاکید کرد که حداقل در مدرسه ای که او اداره می کند، به ویژه برای دانش آموزان سه سال اول اینگونه نیست. دانش آموزان دبستانی که باید از طریق دروس انتخابی در کلاس حاضر شوند، یکی یکی ظاهر می شدند و وقتی دور هم جمع می شدند، گویی دنیای جدیدی در مقابلشان گشوده می شد. یکی از معلمان یکی از دبستان های تهران نیز وقتی جام جم از او پرسید که آیا افت عملکرد دانش آموزان ضعیفش در تابستان جبران شده است یا خیر، نظر مشابهی داشت که البته با شرکت در کلاس های تقویتی تا حدودی بهبود یافتند. البته یکی از معلمان فیزیک تهران از زاویه دیگری به مسئله نگاه می‌کند و به ما می‌گوید: «نمی‌دانم چرا تمرکز بر جبران عقب ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی است در حالی که دانش‌آموزان دوره متوسطه فراموش شده‌اند. مخصوصاً که در رشته ای مانند فیزیک اساساً عقب مانده اند و از همان ابتدا در طول سال تحصیلی برای تکرار مباحث سال قبل وقت گذاشتیم.

برای جبران افت تحصیلی با معلمان اعتباری؟

یکی از گلایه های معلمان در روزهای پایانی سال تحصیلی جدید این است که مجبور به مرور سرفصل های سال گذشته به خصوص در دوره ابتدایی هستند که به نظر می رسد از زمان ریاست به عنوان یکی از وظایف معلم تعریف شده است. معاون ارشد این وزارت می‌گوید: «معلمان باید برای جبران نقص‌های احتمالی، نحوه یادگیری چهار مهارت زبانی (خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن) را مجدداً مشاهده کنند. در حالی که تراکم بالای کلاس ها که یکی از مشکلات قدیمی آموزش و پرورش ماست، نتیجه کمبود شدید معلم است، کمبودی که خود وزارتخانه و خود وزیر می گویند امسال حل شده اما حجت. .. فاندامنتال، پژوهشگر آموزش و پرورش و استاد دانشگاه فرهنگیان به ایسنا توضیح می دهد که این کمبود معادل 200 هزار معلم است.
حال این سوال پیش می آید که چگونه می توان با این کمبود نیروی انسانی از جبران افت آموزش صحبت کرد؟
البته این وزارتخانه طی بخشنامه ای به این سوال پاسخ داد که آموزش و پرورش استان ها و سایر واحدهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش مجازند ظرف 20 روز از تاریخ انتقال و جذب نیروهای مازاد سایر دستگاه های اجرایی که متقاضی انتقال به آموزش هستند. 27 سپتامبر تا 16 مه 1401. شاید با این روش بتوان کمبود معلم را تا حدودی جبران کرد، اما آیا این نیروهای مازاد می توانند مجری خوبی برای متحول ساختن آموزش و سلاح های قدرتمند برای تثبیت یادگیری در کلاس ها باشند و از سایر پیامدهای منفی ناشی از کرونا از جمله جلوگیری کنند. کاهش ارتباطات اجتماعی حذف آموزش مهارت های زندگی، تضعیف شخصیت دانش آموزان و تغییر عادات رفتاری کودکان و سبک زندگی آنها؟

روزنامه جام جم