نسل C؛ داستان فرصت یا تهدید/جلسه؛ گفتمان انقلاب و نسل جدید


محسن سوهانی در یادداشتی به ظهور نسل جدید در جامعه ایران و ارتباط آن با گفتمان انقلاب پرداخت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی صبا، محسن سوهانی کارشناس فرهنگی و مدیر عامل هنرهای نمایشی رادیو و مدیر نمایش رادیو در یادداشتی به موضوع نسل جدید پس از انقلاب اسلامی پرداخت.

متن آن بدین شرح است: «نسل» به گروهی از مردم اطلاق می‌شود که در دوره‌ای معین به دنیا آمده‌اند، تجربه‌ای جمعی را بر اساس گذشته‌ای مشترک تجربه کرده‌اند و اساساً از همان ارزش‌ها و هنجارها تبعیت می‌کنند.
X (X)، Y (Y)، Z (Z) و آلفا (آلفا) اصطلاحاتی هستند که در غرب برای توصیف نسل‌های دهه‌های اخیر استفاده می‌شوند. در این میان، به ویژه «نسل Z» (تقریبا معادل دهه هشتاد در ایران) که به «زومرها» یا «بومی های دیجیتال» نیز معروف است، تفاوت های اساسی با نسل های قبلی دارد که می توان از آن به «شکاف نسلی» تعبیر کرد.

به عنوان مثال، تمایلات ساختارشکن قوی. به عنوان مثال: اگر ابرقهرمان بتمن یک شخصیت محبوب در بین نسل های قبلی بود، پس جوکر آنارشیست برای آنها محبوب شد.
زومرها با تعداد حدود دو میلیارد نفر و 26 درصد از جمعیت جهان، در حال حاضر بزرگترین نسل هستند، در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در سراسر جهان حیاتی هستند و بسیاری از سیاستمداران از مبارزات انتخاباتی برای پیروزی استفاده می کنند. روی آنها تمرکز می کنند.
اما مهمترین ویژگی Generation Z یا Zoomer وب محور بودن آنهاست. نکته ای که باعث شد طی یک تقسیم بندی بزرگتر از نسلی کاملا مجزا، استراتژیک و تعیین کننده در جهان صحبت کنیم: «نسل C».
نسلی که در بستر اینترنت رشد کرد، فرهنگ و جامعه پذیری اش در بن بست شبکه های اجتماعی شکل گرفت و مرز بین واقعیت و آنچه مجاز است را نمی شناسد.

نسل C، اولین بار در سال 2012 توسط تحلیلگر دیجیتال برایان سولیس پیشنهاد شد، نامی است که به گروهی اشاره دارد که با فناوری های ارتباطی جدید بزرگ شده اند. توسعه سخت افزار و نرم افزار فضای مجازی منجر به شکل گیری سبک زندگی جدیدی شده است که با فناوری های آنلاین مخلوط می شود. این فضا بستری برای شکل گیری نسل جدیدی شد که ویژگی های رفتاری جمعی متفاوتی نسبت به نسل های گذشته دارد. Gen C بر اساس سن آنها و استفاده از ابزارهای دیجیتال تعریف می شود. با توجه به سن، بیشتر آنها در اواسط دهه 1980 و بعد از آن متولد شده اند. اما چیزی که به افراد این نسل هویت مستقل داد، طبقه بندی سنی نیست، بلکه نحوه استفاده آنها از اینترنت، ابزارهای دیجیتال و فضای مجازی است.
Gen C ها حضور پررنگی در فضای مجازی دارند و بیشتر آنها کاربرانی هستند که روزانه زمان قابل توجهی را آنلاین می گذرانند تا جایی که گاهی اوقات ساعات آنلاین آنها بیشتر از ساعات آفلاین است. آنها از اینترنت برای همه زمینه های زندگی از جمله شخصی، کاری و تجاری، خرید، سرگرمی و غیره استفاده می کنند. مهمترین بستر برای فعالیت این کاربران شبکه های اجتماعی است.

این نسل به دلیل ویژگی هایی که در ادبیات انگلیسی با حرف C شروع می شود شناخته می شود و به همین دلیل به آنها می گویند:
اتصال ثابت: اتصال پیوسته[به اینترنت و فضای مجازی]
همکاری: همگرایی
تغییر: تمایل به تغییر
هم آفرینی
آفتاب پرست: صفت بوقلمون ها[دمدمی مزاجی]
سایبورگ ها: سایبرنتیک بودن و تمایل به استفاده از فناوری به عنوان بخشی از بدنشان
کنجکاوی: کنجکاوی
مصرف کننده جمعی متصل:
مصرف کننده انبوه متصل

انقلاب اسلامی ایران به عنوان مخرب ترین رویداد سیاسی قرن بیستم که با شعارهای نه شرقی نه غربی…، مبارزه با استکبار، گسترش عدالت، نظم دولت های جهان را بر هم می زند. و غیره دارای چنان ویژگی های متمایزی است که می تواند به یک ارزش بزرگ و گفتمان غالب در میان این نسل در سراسر جهان تبدیل شود.
از سوی دیگر این نسل آینده ساز نیز دارای ویژگی های خاصی است که می تواند به رشد و توسعه گفتمان انقلاب کمک زیادی کند.
اما کار کجاست؟
روش های ارتباطی به ویژه در حوزه فرهنگ و رسانه های جمعی.
بنابراین، در شرایطی که جهان به سمت توسعه سریع ابزارهای ارتباط جمعی و ورود به عصر واقعیت افزوده و فراجهان حرکت می کند، لازم است نهادهای فرهنگی و رسانه ای کشور تغییرات اساسی در شیوه و رویکرد ارتباطی خود ایجاد کنند. که رویدادهای جاری و نیازهای خاص. مثلاً اگر رسانه ملی افق تحول خود را بر این اساس تنظیم نکند، نه تنها راه به جایی نمی برد و تغییرات آن به دگرگونی منتهی نمی شود، بلکه با یک کفش وارونه به نتیجه معکوس می رسد و کمک می کند. شکاف نسلی و افول اجتماعی
نسل جدید جامعه ایران می تواند هم تهدید و هم فرصت برای گفتمان انقلاب باشد: همه چیز بستگی به نحوه مقابله با آن دارد.

انتهای پیام/