نکات مدیریت زمان برای OCD

اگر از اختلال وسواس فکری اجباری یا OCD رنج می‌برید، به احتمال زیاد می‌دانید و کاملاً درک می‌کنید که وسواس‌ها و اجبارها این پتانسیل را دارند که بخش زیادی از وقت شما را در هر روز اختصاص دهند. احتمالاً برخورد مناسب با زمان برای شما بسیار چالش برانگیز است. این اغلب از این واقعیت ناشی می شود که شما برای انتقال از یک کار به کار دیگر مشکل دارید.

بسیاری از بیماران این را تجربه می کنند. ممکن است احساس کنید که نمی توانید از یک کار به کار دیگر بروید. تعیین اولویت ها واقعاً چالش برانگیز است، زیرا اغلب خود را با کارهایی که برای بیشتر افراد بی اهمیت تلقی می شود، مشکل می کنید. در این راهنمای سلامت روان، با نکات مدیریت زمان آشنا می شوید که به شما امکان می دهد از روز خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

برنامه ریزی

اولین نکته مدیریت زمان برای اختلال وسواس فکری اجباری برنامه ریزی است. من می دانم که شما احتمالاً فکر می کنید که هیچ راهی برای برنامه ریزی وجود ندارد زیرا افکار ناخواسته و نیاز به انجام برخی رفتارها به دلیل آن افکار هرگز برنامه ریزی نشده است و هرگز نمی دانید که چه زمانی بر شما غلبه خواهند کرد.

این خیلی درست است. پیش بینی اینکه چه زمانی نیاز به انجام مراسم خاصی دارید، چالش برانگیز است. واقعیت این است که شما می دانید چه چیزی را باید زودتر به انجام برسانید. اگر قصد دارید قبل از روز کارهای مهمی را انجام دهید، احتمالاً می توانید آن چیزها را در برخی از «رفتارهایی» که برای از بین بردن افکار ناخواسته انجام می دهید، بگنجانید.

این کار بسیار مؤثرتر از انجام کارهای غیر ضروری مانند شستن مداوم دست ها یا شمردن وسایل خانه است. به عنوان مثال، اگر احساس می‌کنید که نیاز به شستن دست‌هایتان دارید و ظرف‌ها باید آماده شوند، ظرف‌ها را بشویید و خود را متقاعد کنید که دست‌هایتان تمیز می‌شوند.

مقابله با اضطراب

اگر مبتلا به اختلال وسواس فکری جبری هستید، مهم است که یاد بگیرید چگونه اضطراب خود را به درستی مدیریت کنید. همیشه مجبور نیستید با استرسی که هنگام تجربه افکار ناخواسته تجربه می کنید کنار بیایید.

بسیاری از افراد برای غلبه بر استرس خود سعی می کنند با نیاز به انجام برخی اقدامات مبارزه کنند. درک این نکته مهم است که تلاش برای مبارزه با انگیزه‌هایی که بر اساس افکار ناخواسته‌ای که تجربه می‌کنید تنها به پریشانی منجر می‌شود.

به جای مبارزه با نیاز به انجام اعمال خاص، به سادگی سعی کنید مناسک و رفتارهایی را انجام دهید که بعداً با انتخاب تنها مواردی که سازنده در نظر گرفته می شوند به شما کمک می کنند. به عنوان مثال، به جای شمارش مداوم اشیاء اطراف خانه، اعداد را با استفاده از آنها در آشپزخانه بگنجانید.

می توانید مواد تشکیل دهنده، نسبت ها و وعده های غذایی را اندازه گیری کنید. با انجام این کار می توانید سعی کنید چندین وعده غذایی را به طور همزمان تهیه کنید. این کار باعث می شود که مجبور نشوید هر روز وقت بگذارید. اگر از این تکنیک‌های مدیریت زمان پیروی کنید، به سرعت متوجه خواهید شد که می‌توانید زمان بیشتری را برای خود و چیزهایی که از آن لذت می‌برید اختصاص دهید، نه اینکه همه آن را به افکار و تشریفاتی که معمولاً شما را کنترل می‌کنند اختصاص دهید.