«گردشگری ورزشی» برای مسئولان واژه ای نامفهوم است


در حال حاضر صنعت گردشگری به ارزش 10 هزار میلیارد دلار توانسته است بسیاری از زیرمجموعه های خود را رونق بخشد و روند توسعه آن به گونه ای است که اکثر کشورهایی که به ضرورت و اهمیت آن پی برده اند سعی در پیشی گرفتن از سایرین دارند. به گفته کارشناسان، گردشگری سلامت در آینده نزدیک سهم قابل توجهی از درآمد صنعت گردشگری را به خود اختصاص خواهد داد و می تواند بسیاری از موارد را تحت کنترل خود درآورد.

با این اوصاف، هنوز بسیاری از مسئولان ایران با اصطلاح گردشگری ورزشی آشنا نیستند و گواه این حرف این است که ما حتی قصد نداریم از رویداد بزرگ جام جهانی فوتبال در همسایگی خود استفاده کنیم، چه رسد به این طرح. و ایده میزبانی و برگزاری مسابقات ورزشی در ایران چنین پوششی.

گردشگری نه تنها عامل رشد اقتصادی، بلکه بستری برای دستیابی به اهداف توسعه است و در این راستا گردشگری ورزشی در چند سال اخیر توانسته جایگاه ویژه ای برای خود پیدا کند.

گردشگری ورزشی سفری است که شامل تماشای رویدادهای ورزشی یا شرکت در آن می شود. گردشگری ورزشی یکی از زیرمجموعه های گردشگری و صنعت گردشگری است که هر روز در حال گسترش و پیشرفت است و بر تعداد حامیان آن افزوده می شود. اما به نظر می رسد در ایران هنوز بسیاری از مسئولان با این اصطلاح آشنا نیستند چه برسد به اینکه بخواهند طرح و برنامه ای برای ترویج و استفاده از آن ارائه کنند یا با برگزاری مسابقات بزرگ توجه را جلب کنند.

جابجایی بودجه برای گردشگری سلامت

کافی است نگاهی به تلاش کشورها برای میزبانی و برگزاری مسابقات مختلف ورزشی بیندازیم. اصلا مهم نیست این مسابقات در چه سطحی و در چه فصلی است. هر دلیلی می تواند دلیلی برای برگزاری مسابقات شود: از مسابقات در رشته های انفرادی مانند کشتی، والیبال، فوتبال گرفته تا جام های قاره ای، بین قاره ای، جهانی، المپیک و ….

اکنون مشخص است که در بین مسئولان دولتی و در سطوح بالاتر رقابت بسیار سختی برای برگزاری بازی های ورزشی بین المللی از جمله جام جهانی و المپیک ایجاد شده است.

نمایندگان صنعت توریسم در اکثر کشورها در این مورد معتقدند که هر چه دقیقتر و کاملتر در صنعت گردشگری ورزشی کشور خود سرمایه گذاری کنند، نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

به عنوان مثال قطر برای دریافت امتیاز میزبانی یکی از این بازی های بین المللی یعنی جام جهانی فوتبال متعهد شد دمای محیط ورزشگاه های خود را به گونه ای کنترل کند که هوای نسبتاً گرم شرایط را برای بازدیدکنندگان سخت نکند. و ورزشکاران این بازی ها از این رو اهمیت برگزاری این بازی ها برای کشور قطر آنقدر مهم است که آمادگی دارد چنین تعهد جدی را بر عهده بگیرد.

با رشد سریع و چشمگیر در دهه های گذشته، صنعت گردشگری ورزشی توانسته است 4.5 تریلیون دلار درآمد برای دست اندرکاران صنعت گردشگری ایجاد کند که باعث تعجب مدیران آن شده است. این صنعت که در ابتدا فکر نمی کرد به چنین جایگاهی برسد، امروز توانسته درصد بالایی از کل درآمد صنعت گردشگری بین المللی در جهان را به خود اختصاص دهد و حدود 5000 دلار است.

برنامه ریزی نشده حتی برای اورژانس

این در حالی است که درآمد جهانی از صنعت گردشگری به 10 هزار میلیارد دلار می رسد و تقریبا نیمی از آن از گردشگری ورزشی است و سهم ایران در گردشگری ورزشی صفر است.

در مورد بی برنامگی در بخش گردشگری ایران همین بس که مسئولان سال هاست از ظرفیت های عظیم صنعت گردشگری می گویند اما هنوز برنامه مشخصی برای جذب گردشگر و نحوه ماندگاری آنها در کشور وجود ندارد. استان‌هایی که هر کدام دنیایی از آثار تاریخی و طبیعی و جاذبه‌های گوناگون دارند، دل‌شان را برای آن گذاشته‌اند، هدیه داده نشده است.

زمانی که مشخص شد قطر میزبان جام جهانی خواهد بود، ناگهان این گروه به فکر جذب گردشگرانی افتاد که قصد داشتند بدون مطالعه شرایط فعلی به عنوان تماشاگر مسابقات وارد این کشور شوند.

بدون شک جام جهانی علاوه بر اهمیتی که در بخش ورزش دارد، فرصت‌های اقتصادی بی‌نظیری را ایجاد می‌کند که کشورهای مختلف برای بهره‌برداری از آن با هم رقابت می‌کنند و در این میان نقش ایران ضعیف‌تر از همیشه است.

اکنون که تاریخ شروع جام جهانی فوتبال به آمار نهایی خود نزدیک شده است، میلیون ها بلیت فروخته شده و اکثر کشورهای منطقه برنامه ریزی های ویژه ای برای استفاده از این رویداد بزرگ انجام داده اند.

این در حالی است که ایران و 31 استان آن به ویژه استان های جنوبی از مهمترین مناطق اقتصادی و گردشگری هستند که می توانند حداقل مقدار کمی از دلارهای سرگردان را به خود اختصاص دهند، اما باید اذعان کنیم که نه تنها برنامه ای برای گردشگری ورزشی نداریم. ، بلکه از برنامه های بزرگ دیگران نیز بهره مند شوید. ما هم هیچ نظری نداریم.

به عنوان مثال خوزستان تنها استانی در کشور است که دارای سه اتاق بازرگانی و یک منطقه آزاد است. همچنین با توجه به شرایط جغرافیایی و وجود فرودگاه های بین المللی در آبادان، اهواز و بنادر مهم با امکانات مربوطه، زیرساخت های حمل و نقل ترکیبی این استان می تواند بیشترین بهره را از مهم ترین رویداد ورزشی جهان ببرد.

با این تفاسیر برنامه مشخصی برای حضور فعالان اقتصادی خوزستان در رویداد جام جهانی فوتبال در قطر اعلام نشده است.

رویدادی که فعالان اقتصادی سایر قاره ها مشتاق ارائه فرصت های تجاری خود هستند اما در خوزستان هیچ اقدامی برای بهره برداری از آن صورت نگرفته است.

ورزش و تحول بزرگ اقتصادی

دکتر سالومه گلانراقی معتقد است تمرکز بر گشت و گذار میل به ورزش و سپس گردشگری ورزشی را افزایش می دهد و یکی از ویژگی های این تغییر ذهن این است که کلینیک های تناسب اندام با اهداف تجاری هر روز در حال گسترش هستند. این کلینیک‌ها بر جنبه‌های فردی و شاید لذت‌گرایانه ورزش تأکید بیشتری دارند.

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه در دنیای امروز مردم بیش از گذشته به تفریح ​​و سرگرمی اهمیت می دهند، به جام جم می گوید: در عین حال، شرکت و برنده شدن در ورزش برای بسیاری از مردم و علاقه مندان به ورزش مهم است، اما بسیاری از مردم نیز اکثرا آنها تمایل به انجام ورزش برای تفریح ​​دارند.

وی با اشاره به گردشگری ورزشی و تاثیر آن بر بخش‌های مختلف، خاطرنشان کرد: اگرچه گردشگری ورزشی دارای مرزهای محدودی است، اما بخش‌های مختلفی از جمله اقتصاد، محیط زیست و فرهنگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیشتر تحقیقات انجام شده در زمینه گردشگری رویدادهای ورزشی بر روی مسائل مالی و اقتصادی و پیامدهای این رویدادها برای کشور میزبان متمرکز است. سیاستمداران، برنامه ریزان و اقتصاددانان بر توسعه گردشگری ورزشی برای احیای اقتصاد محلی تاکید دارند. از آنجایی که این بخش از گردشگری شامل دو بخش پرطرفدار و سودآور است، بدون شک به بهبود شرایط اقتصادی جامعه کمک خواهد کرد. آمار و ارقام زیادی در مورد تاثیر رویدادهای بزرگ ورزشی بر اقتصاد مناطق مختلف منتشر شده است. تحقیقات آنها ثابت می کند که رشد این بخش از صنعت گردشگری تحول اقتصادی را برای میزبان این رویدادها به همراه داشته است.

اگرچه تعریف دقیقی از گردشگری ورزشی وجود ندارد و برخی آن را صنعت گردشگری می نامند، اما بیشتر دست اندرکاران صنعت گردشگری معتقدند که اگر صنعت گردشگری ورزشی را صنعتی جدا از گردشگری بدانیم، می توان آن را به سه دسته اصلی تقسیم کرد. قطعات.

ابتدا کسانی که در قالب تیم‌های ورزشی حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای سفر می‌کنند، سپس کسانی که ورزش را دوست دارند و ترجیح می‌دهند تعطیلات خود را در محیط ورزشی به عنوان تماشاگر سپری کنند و در نهایت کسانی که برای استفاده از امکانات توانبخشی پزشکی ورزشی سفر می‌کنند.

در میان هر یک از این گروه ها، گردشگران ورزشکارانی وجود دارند که اشتراکاتی با هم دارند. این دسته از گردشگران از نظر مالی قویتر از سایر گردشگران هستند و زمان بیشتری را در سفر خود صرف خواهند کرد. به عبارت دیگر، آنها بیش از دیگران در مقصد خواهند ماند و اغلب این گردشگران سایر بخش‌های صنعت را مجبور به فعالیت بیشتر می‌کنند.

دکتر محمدرضا میراکبری کارشناس حوزه گردشگری به جام جم می گوید: کافی است سری به استان های مختلف ایران بزنید تا بدانید گردشگری ورزشی در هیچ جای این کشور شناخته شده نیست. با توجه به جاذبه های متعدد طبیعی و بوم گردی، هر استان کشور هنوز در این زمینه از جایگاه ممتازی برخوردار نیست و این امر نیازمند توجه بیشتر به گردشگری ورزشی، احداث استادیوم ها و سالن های ورزشی استاندارد و سایر زیرساخت ها و استفاده از گردشگری است. فرصت هایی برای توسعه این قلمرو

به گفته این کارشناس، نتایج تحقیقی که چند سال پیش انجام شده نشان می دهد که ایران با داشتن فرصت های طبیعی و جاذبه های فرهنگی و گردشگری فراوان و برخورداری از اقلیم به اصطلاح چهارفصل، کشوری است که می تواند شرایط مساعدی را برای این افراد ایجاد کند. که می توان خارجی را مرکز مهم صنعت گردشگری به طور عام و گردشگری ورزشی به معنای خاص آن دانست.

با توجه به شرایط اقلیمی مربوطه استان می توان برخی از رشته های ورزشی را که نیاز به سالن و استادیوم ندارند با فراهم آوردن امکانات لازم احیا کرد و با برگزاری مسابقات ورزشی در آنجا گردشگر را جذب کرد.

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، مدیریت صحیح، سرمایه گذاری و توجه بیشتر مسئولان در حوزه ورزش و گردشگری اولین نیاز برای دستیابی به جایگاه ویژه در این عرصه است.

نتایج پژوهش دانشگاهی نشان می‌دهد که ایران از توسعه‌ای که شایسته آن است برخوردار نبوده است و از دلایل مهم آن می‌توان به نبود بسترهای اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های لازم و همچنین عدم آگاهی مسئولان از گردشگری ورزشی و… اشاره کرد. درآمد ایجاد شده

اما نگاهی به استان های مختلف نشان می دهد که هر منطقه فرصت های زیادی دارد که به دلیل سوء مدیریت یا عدم آگاهی مسئولان از گردشگری ورزشی مغفول مانده است.