یادآوری – تأثیر بر تناسب اندام مغز، یادگیری مادام العمر، پیری سالم و تندرستی

قدرت یادآوری

برای هزاران سال، مردم از فرهنگ‌های مختلف در سراسر جهان، سنت‌ها، باورها و توصیه‌های خود را از طریق گفتن داستان‌ها منتقل کرده‌اند. این داستان ها موارد زیر را توضیح داده اند:

• درس های زندگی

• چگونه در شرایط سخت زنده بمانیم

• چرا همه چیز به همان شکلی که اتفاق افتاده است

• داستان های بزرگ ماجراجویی، تراژدی یا عشق

علاوه بر حکمت منتقل شده، اکنون می دانیم که یادآوری خاطرات و مرور زندگی راهی اثبات شده برای افراد مسن برای به دست آوردن ارزش خود، یادگیری بیشتر درباره خود و هدیه دادن داستان های خود به نسل بعدی است. یادآوری داستان های زندگی باید در هر مقطعی از زندگی تشویق شود، اما در درجه اول زمانی که مردم به پایان زندگی خود می رسند. تعدادی از مطالعات وجود دارد که نشان داده است یادآوری خاطرات و مرور زندگی به روش‌های فوق‌العاده‌ای بر زندگی افراد تأثیر می‌گذارد که مغز را تحریک می‌کند، یادگیری مادام‌العمر را ارتقا می‌دهد و منجر به پیری سالم می‌شود.

تناسب اندام مغز و یادگیری مادام العمر

تجربیات زندگی ما با افزایش سن بر مغز تأثیر می گذارد. هر فردی کاملا منحصر به فرد است – با افراد مختلف، رویدادها و یادگیری که ما را شکل می دهد. خرد و تجربه به دست آمده به مغز ما کمک می کند تا برای آینده آماده شود. درگیر کردن مغز ما در یادگیری در طول زندگی می‌تواند به افراد کمک کند که پیر شوند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که اگر مغز با چالش مواجه شود، چگونه مغز در طول سال‌ها به سازگاری و به دست آوردن نورون‌ها ادامه می‌دهد.

جیمز مک‌گاو، دکترای دانا آلیانس، می‌گوید: “ما می‌توانیم مغز را به سادگی با انباشتن دانش بیشتر، که شبکه‌های بیشتری از ارتباطات در مغز ایجاد می‌کند، بهتر کار کند. خردی که به دست می‌آوریم می‌تواند کاهشی را که ممکن است به تدریج رخ دهد جبران کند.” برای عضو Brain Initiatives در دانشگاه کالیفرنیا، ایروین.

یادگیری مغز را تقویت می کند همانطور که وزنه برداری بدن را تقویت می کند. تمرکز بر یادگیری می تواند منجر به تجربیات مثبت پیری شود.

پیری سالم، سلامتی و یادآوری خاطرات

تعامل انسانی در ارتقای سلامت مثبت مغز اهمیت دارد. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد افراد دیگر غیرقابل‌پیش‌بینی‌ترین چیزهایی هستند که می‌توانید با آن‌ها روبرو شوید. بنابراین فعالیت‌هایی که باعث می‌شود شما با انسان‌های دیگر درگیر شوید، شکل فوق‌العاده‌ای از تمرین مغز است. لارنس کاتز، نوروبیولوژیست و محقق در مرکز پزشکی دانشگاه دوک گفت.

فرصت هایی برای یادآوری خاطرات با هم و یادگیری در مورد زندگی یکدیگر در کلاس های زندگی نامه، نتایج مثبتی را در محیط های اجتماعی نشان می دهد. مردم این فرصت را دارند که فراتر از گفتگوهای معمولی روزمره مانند آب و هوا، سلامت، ورزش و غذا حرکت کنند. اکنون صحبت در مورد پدربزرگ و مادربزرگ، محله، تجربیات مدرسه و ارزش ها و باورهای شخصی رایج تر شده است. خاطره گویی دری را به سوی کشفی جدید باز می کند.

ژنتیک نقش مهمی در پیری موفق، فعال و تندرستی ایفا می کند، اما انتخاب هایی که مردم هر روز انجام می دهند نیز بسیار مهم هستند. تحریک شناختی مهم است، اما اتحاد دانا برای ابتکارات مغزی همچنین خاطرنشان کرد که ورزش بدنی، رژیم غذایی، ارتباطات اجتماعی، نحوه مدیریت استرس و دیدن خود و جهان به روشی مثبت نیز مهم هستند.

آنچه کارشناسان می گویند ….

• دکتر رابرت باتلر، نویسنده کتاب چرا بقا؟ قدیمی بودن در آمریکا، پنجاه سال پیش اصطلاح “بازبینی زندگی” را ابداع کرد. پیش از آن زمان، محققان و پزشکان خاطره گویی را تنها پله ای به سوی پیری و زوال عقل می دانستند. او با این باور مخالف بود و پیشنهاد کرد که با افزایش سن افراد، یادآوری خاطرات و مرور زندگی بخشی طبیعی از پیری سالم است. اکنون تحقیقات گسترده ای نتایج مثبت خاطره گویی و مرور زندگی را نشان می دهد.

• دکتر جین کوهن، نویسنده کتاب «ذهن بالغ»، خاطره گویی را یک فعالیت مغزی مهم می داند و اخیراً گفته است: «زندگی نامه برای افراد مسن مانند شکلات برای مغز است». کوهن به مطالعه‌ای در سال 2003 توسط النور مگوایر و کریستوفر فریت اشاره می‌کند که اسکن‌های مغزی را روی افرادی در دهه 70 و 30 سالگی در حالی که در حال یادآوری خاطرات بودند، انجام داد. آنها دریافتند که کل هیپوکامپ “روشن” است و به طور فعال در افراد مسن درگیر است، در حالی که افراد 30 ساله فقط از یک بخش کوچک از ناحیه هیپوکامپ چپ استفاده می کنند.

• دکتر اندرو ویل، نویسنده کتاب پیری سالم، افراد مسن را تشویق می کند تا در یک وصیت نامه اخلاقی، یا نامه ای صمیمانه به عزیزان، اطلاعاتی از حکمت، ارزش ها و درس های زندگی داشته باشند. او می نویسد: “یک وصیت نامه معمولی… مربوط به واگذاری دارایی های مادی فرد در هنگام مرگ است. یک اراده اخلاقی به مواهب غیر مادی مربوط می شود: ارزش ها و درس های زندگی که می خواهید به دیگران بسپارید… در نقاط حساس زندگی خود. زندگی، اراده اخلاقی خود را بردارید و آن را دوباره بخوانید. به آن اضافه کنید. آن را اصلاح کنید و با افرادی که به آنها اهمیت می دهید به اشتراک بگذارید. یک اراده اخلاقی به شما کمک می کند تا تجربیات خود را سازماندهی کنید و بر آنچه هستید تمرکز کنید. این یک فهرست معنوی در مورد آنچه می خواهید است. برای انتقال به دیگران.” داستان های زندگی می توانند به نامه ای از قلب منتهی شوند.

مراقبت های پرستاری ماهر، مراقبت از حافظه و یادآوری خاطرات

مطالعات نشان داده است که جوامع با تشویق به یادآوری خاطرات و مرور زندگی، نتایج قابل توجهی را مشاهده می کنند.

رضایت از زندگی را افزایش می دهد

با ساکنان خانه سالمندان زن، یک مطالعه به طور تصادفی شرکت‌کنندگان را در یک گروه خاطره‌گویی، بحث در مورد رویدادهای جاری، یا بدون گروه درمانی قرار داد. نتایج حاکی از افزایش معنادار رضایت از زندگی در گروه خاطره گویی بود.

روابط ساکنین/کارکنان را بهبود می بخشد

ساکنان خانه سالمندان با و بدون حضور کارکنان و در قالب مرور خاطرات/زندگی یا قالبی بیشتر بر زمان حال مصاحبه شدند. نگرش ساکنین نسبت به کارکنان با یادآوری خاطره و با حضور کارکنان در مصاحبه بهبود یافت.

افسردگی سالمندان را کاهش می دهد

ساکنان خانه سالمندان تازه نقل مکان شده تحت مطالعه ای قرار گرفتند تا بررسی کنند که آیا مرور زندگی می تواند از افسردگی بالینی جلوگیری کند یا خیر. نتایج مثبت قابل توجهی در کاهش افسردگی در مرحله آزمایش کوتاه مدت با کاهش بیشتر افسردگی و ناامیدی در یک سال نشان داده شد.

کاهش بی نظمی، بهبود تعامل اجتماعی

یک مطالعه نشان داد که این امکان برای افراد مسن مبتلا به زوال عقل وجود دارد که خاطرات را به یاد بیاورند و این به ویژه برای آنها معنادار است، زیرا زیان هایی که با زوال عقل همراه است. مطالعه موردی مرتبط دیگری از مرور زندگی با گروهی از افراد مبتلا به بیماری آلزایمر استفاده کرد. آنها به گروه هایی اختصاص داده شدند که برخی در بررسی زندگی شرکت داشتند و برخی دیگر شرکت نکردند. نتایج نشان داد که برای گروه‌های مرور زندگی در کاهش سرگیجه و بهبود تعامل اجتماعی اهمیت دارد.

جهت گیری، شایستگی را پس از جابجایی افزایش می دهد

یک مطالعه موردی استفاده از یک برنامه مرور زندگی را با ساکنان خانه سالمندان که به تازگی نقل مکان کرده اند مورد بررسی قرار داد و مشخص شد که افسردگی را کاهش می دهد، در حالی که جهت گیری، شایستگی درک شده و تعامل اجتماعی را افزایش می دهد.

حس هدف و معنا را افزایش می دهد

پس از درمان گروهی با افراد مسن در محیط مراقبت طولانی مدت در یک دوره 8 هفته ای، این مطالعه نشان داد که دو گروه درمان به طور قابل توجهی با گروه کنترل متفاوت بودند و احساس هدف و معنا را در زندگی خود افزایش دادند.