بارش شهابی اتا آکوارید در اوج خود است – در اینجا نحوه دیدن آن آورده شده است


اگر آسمان صافی دارید و بهانه ای برای دور شدن از شهر می خواهید، بارش شهابی اتا آکوارید تقریباً در اوج خود است و امشب باید قوی باشد. به گفته انجمن شهاب‌سنگ آمریکا، این بارش سالانه از بقایای دنباله‌دار هالی که زمین از آن عبور می‌کند، از 15 آوریل تا 27 می فعال است و می‌تواند با سرعتی در حدود 10 تا 30 شهاب در ساعت ظاهر شود.

می‌توانید آکواریدها را ببینید که حدود ساعت 2 صبح به وقت محلی در نیمکره شمالی شروع می‌شوند و از صورت فلکی دلو تابش می‌کنند (البته برای دیدن آن‌ها باید 40 تا 60 درجه به اطراف دلو نگاه کنید). اگر آب و هوا اجازه دهد، شرایط برای تماشای آنها بسیار خوب است، زیرا ماه در اواخر دوره نزولی خود است و نور زیادی را منعکس نخواهد کرد. سعی کنید نقطه رصد ستاره خود را با استفاده از نقشه آلودگی نوری یا با بررسی انجمن نجومی محلی خود برای راهنمایی در مورد بهترین مکان ها برای تماشای بدون محدودیت برنامه ریزی کنید.

همانطور که ناسا می نویسد، اتا آکوارید به عنوان «چرندگان زمین» یا «شهاب های بلندی که به نظر می رسد از سطح زمین در افق می گذرند» قابل مشاهده است. آنها سریع حرکت می کنند و با سرعت بیش از 40 مایل در ثانیه حرکت می کنند.

اگر می‌خواهید به ستارگان هم نگاه کنید، می‌توانید دوربین دوچشمی یا تلسکوپ بیاورید، اما می‌توانید شهاب‌ها را با چشم غیرمسلح ببینید و تلاش برای جستجوی آنها با دوربین‌های دوچشمی، میدان دید شما را بیش از حد محدود می‌کند تا کاربردی باشد. حتماً با یک صندلی درازکش یا چیزی که روی آن دراز بکشید، به راحتی روی گردن خود بروید. سنگین است سر که ستاره ها را تماشا می کند. و لباس مناسب بپوشید، زیرا اغلب در خارج از کشور سردتر از شهر در شب است.

یک شهاب سنگ اتا آکوارید در گرجستان در سال 2012.
تصویر: NASA / MSFC / B. Cooke

در نهایت صبور باشید. حدود 30 دقیقه طول می کشد تا چشمان شما به اندازه کافی تاریک شوند تا شهاب ها را ببینند. هنگامی که آنها این کار را انجام می دهند، با فرض اینکه شما در یک مکان به اندازه کافی تاریک هستید، باید بتوانید نه تنها شهاب ها، بلکه تعداد زیادی از ستاره ها و حتی ماهواره ها را هنگام حرکت در آسمان ببینید.

دنباله دار هالی، برای اکثر افراد، تنها یک بار در هر 76 سال به اطراف می آید. آخرین باری که دم خود را برای زمین نشینان نشان داد در سال 1986 بود، زمانی که من سه ساله بودم، و تا سال 2061، زمانی که من 78 ساله هستم (اگر هنوز زنده باشم) دیگر اینجا نخواهد بود. بسیار گستاخ. اما حداقل می‌توانیم برخی از آشغال‌هایی را که از خود به جای می‌گذارد ببینیم.



منبع