تسلا نسبت به کند شدن رشد فروش هشدار داد زیرا برای عرضه نسل بعدی در اواخر سال 2025 آماده می شود.


تسلا درآمد خالص 7.9 میلیارد دلاری از درآمد 25.2 میلیارد دلاری را در سه ماهه چهارم سال 2023 گزارش کرد. این ارقام نشان دهنده افزایش درآمد است که از 24.3 میلیارد دلار در زمان مشابه در سال گذشته افزایش یافته است. این شرکت اضافه کرد که نرخ رشد حجم خودروی آن در سال 2024 “ممکن است به طور قابل توجهی کمتر” از سال 2023 باشد زیرا برای راه اندازی خودروی نسل بعدی تسلا تلاش می کند.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در پاسخ به سوالی در مورد خودروهای نسل بعدی خود در جریان تماس درآمد، گفت که این شرکت تولید را «تا پایان سال 2025» هدف قرار داده است، اما نسبت به تأخیر به دلیل پیچیدگی‌های فرآیند تولید هشدار داد. تسلا در یادداشتی خطاب به سهامداران گفت: «ما با برنامه شروع تولید در Gigafactory تگزاس، بر روی عرضه پلتفرم نسل بعدی به بازار تا جایی که می‌توانیم تمرکز کرده‌ایم. این پلتفرم نحوه تولید وسایل نقلیه را متحول خواهد کرد.

حاشیه سود شرکت اندکی بهبود یافته است اما همچنان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. این شرکت حاشیه سود 8.2 درصدی را گزارش کرد که نسبت به 7.6 درصد در سه ماهه قبل کمی افزایش داشت اما نسبت به 16 درصد سال گذشته کاهش داشت. تسلا در گذشته حاشیه سود تاریخی داشت، گاهی اوقات تا 20 درصد، اما یک سری کاهش قیمت باعث شده است که حاشیه سود آن به قلمرو زمینی تری کاهش یابد و سرمایه گذاران را نگران کند.

حاشیه سود شرکت به کاهش ادامه داد

همچنین خودروهای تسلا کمتری واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی فدرال خودروهای برقی الکتریکی هستند، به لطف قوانین سختگیرانه جدید برای تامین مواد باتری. نسخه عملکردی مدل 3، نسخه دوربرد مدل X، و سه نسخه از مدل Y هنوز واجد شرایط دریافت 7500 دلار اعتبار مالیاتی هستند که اکنون می‌تواند در محل فروش اعمال شود.

تسلا همچنین با چالش وجودی از دست دادن جایگاه خود به عنوان برترین تولیدکننده وسایل نقلیه الکتریکی در جهان به BYD مواجه است. این شرکت چینی اعلام کرد که در سال 2023 3.02 میلیون خودروی برقی تولید کرده است، در حالی که تسلا 1.81 میلیون خودرو تولید کرده است. با این حال، ارقام BYD شامل 1.6 میلیون خودروی الکتریکی با باتری و 1.4 میلیون خودروی هیبریدی است – بنابراین تسلا همچنان می‌تواند ادعا کند که برترین تولیدکننده خودروهای برقی خالص است.

ساعاتی قبل از انتشار گزارش سود، رویترز گزارش داد که تسلا قصد دارد تولید یک خودروی کراس اوور الکتریکی کاملاً جدید را در اواسط سال 2025 آغاز کند. ظاهراً این شرکت از تامین کنندگان دعوت کرده است تا در مناقصه کار بر روی خودرو کار کنند و پیش‌بینی می‌کند که هر هفته 10000 خودرو تولید کند. گمانه زنی ها حاکی از آن است که این می تواند وسیله نقلیه 25000 دلاری تسلا برای مصرف کنندگان بازار انبوه باشد.

ماسک با بیان اظهاراتی مبنی بر تبدیل کار هوش مصنوعی تسلا به یک شرکت جداگانه در صورتی که نتواند اندازه مالکیت خود را افزایش دهد، سرمایه گذاران را عصبی کرده است. چنین حرکتی ارزش شرکت را که عمدتاً بر اساس حالات آینده نگر است، به شدت کاهش می دهد.

به‌روزرسانی در 25 ژانویه، ساعت 4:18 صبح به وقت شرقی: عنوان و داستان به روز شده با تأیید اینکه تسلا اواخر سال 2025 را برای تولید خودروهای نسل بعدی خود هدف قرار داده است.



منبع