لزوم اجرای قانون تسهیل «صدور مجوزهای کسب و کار»


گفتگو/ وزارت میراث فرهنگی تفسیر شخصی از قانون نکند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار تصویب شده و وزارت میراث فرهنگی مکلف هستند که آن را اجرا کنند و نمی‌توانند این قانون را به نفع خودشان تفسیر کنند. 

حسن محمدیاری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا، درباره مشکلاتی که در روند اعطای مجوز خانه مسافر به وجود آمده و عدم صدور مجوز ثبت محور برای خانه‌های مسافر، گفت: وزارت میراث فرهنگی باید پاسخ بدهد که چرا در برابر سهولت در صدور مجوز «خانه مسافر» موضع گیری کرده است. 

وی افزود: دلیل قانع کننده‌ای پشت این موضوع نمی‌بینم که مجوز «خانه مسافر» با وجود آنکه توسط هیئت مقررات زدایی در گروه مجوز‌های ثبت محور قرار داده شده، توسط میراث فرهنگی هنوز جز مشاغل تائید محور است. در واقع وزارت میراث فرهنگی دارد چیزی که ما تسهیل کرده ایم را گره می‌زند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه این اقدام با منویات مجلس در تضاد است،تاکید کرد: امضا‌های طلایی و بروکراسی که در کشور بر فرآیند صدور مجوز‌های کسب و کار حاکم بوده، صدای مردم را درآورده است. اما با این وجود ما نمایندگان مجلس در صدد هستیم که این مشکل به وجود آمده را حل و فصل کنیم. 

محمدیاری بیان کرد: در حوزه انتخابیه من، چون گردشگر پذیر است خیلی از مردم برای خود، خود اشتغالی ایجاد کرده اند و خانه‌های خود را به مسافران اجاره می‌دهند. وقتی نمی‌توانیم برای مردم شغل ایجاد کنیم نباید جلوی خود اشتغالی آن‌ها را بگیرم. 

وی افزود: صدور مجوز «خانه مسافر» باید ثبت محور باشد. وقتی مردم به درگاه ملی صدور مجوز‌های کسب و کار مراجعه می‌کنند وقتی پیش بینی شده که این مجوز ثبت محور باشد، ولی مسائل حاشیه‌های که سابقا بر فرآیند صدور مجوز‌ها حاکم بود و حاشیه‌ای محسوب می‌شد را بخواهند برخی ارگان‌ها دوباره بر این روند حاکم کنند خلاف قانون است. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: آنچه پیش از این در روند صدور مجوز‌ها در کشور حاکم بوده باعث شده بود که بسیاری از افرادی که مستعد راه اندازی کسب و کار بودند، به دلیل بروکراسی حاکم بر روند اخذ مجوزها، نتوانسته اند اقدام به دریافت مجوز کنند.

محمدیاری اضافه کرد: اما قانون مشخص کرده که افراد با داشتن چه مدارکی و مشخصات و ظرفیت‌هایی می‌توانند، در این مشاغل فعالیت کنند. این که بخواهیم بار اضافی را بر این مسائل حاکم کنیم نه قانونمند است و نه اخلاقی. 

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی باید کار را به مردم بسپارد و بر روند انجام کار نظارت داشته باشد نه اینکه دخالت کند،تاکید کرد: این اقدامی که در فرآیند صدور مجوز خانه مسافر حاکم شده، چالش برانگیز است. میراث فرهنگی در حال حاضر هم در حال نظارت و هم در حال دخالت کردن است. 

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس خاطرنشان کرد: قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار تصویب شده و آن‌ها مکلف هستند که آن را اجرا کنند، اما انها نمی‌توانند این قانون را به نفع خودشان تفسیر کنند. 

محمدیاری با بیان اینکه میراث فرهنگی در این زمینه ذی نفع است و نمی‌تواند قانون را به نفع خودش تفسیر کند،افزود: باید مرجع ثالثی آن را تفسیر کند. اگر میراث فرهنگی ابهامی در قانون مشاهده می‌کند آن را به معاونت قوانین مجلس ارجاع دهد تا به آن‌ها پاسخ داده شود و این ابهام برطرف شود.

وی گفت: مشکل صدور مجوز خانه مسافر به صورت ثبت محور در حال انجام است و این مشکل به زودی برطرف خواهد شد.

انتهای پیام/