مقاومت خودروسازان مونتاژکار از عرضه محصولات به بازار


آنا از تلاش شرکت ها برای گران کردن خودرو‌های CKD گزارش می دهد؛

در حالی که قرار است شورای رقابت برای اولین بار وارد قیمت‌گذاری دستوری خودرو‌های مونتاژی شود و بحث از احتمال کاهش قیمت آنهاست، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد شرکت های خودرو های مونتاژی از عرضه محصولات عقب نشینی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری علم و فناوری آنا، در روز‌های اخیر (۱۵ فروردین) قمیت جدید خودرو‌های تولید داخل به خودروسازان ابلاغ شده است. قرار است در طرح‌های جدید فروش خودرو اعم از قرعه کشی یا طرح فروش یکپارچه، از نرخ‌های جدید برای این خودرو‌ها استفاده شود.

این در حالی است که هنوز قیمت خودرو‌های مونتاژی اعلام نشده است شورای رقابت قرار است برای اولین بار وارد نرخ گذاری خودرو‌های مونتاژی (CKD) شود که تا پیش از این در اختیار وزارت صمت بوده است. اتفاقی که قرار بود امروز رخ داده و نرخ‌های جدید خودرو‌های مونتاژی به صمت ابلاغ شود، ولی اینچنین نشد.

 سخنگوی شورای رقابت: شاید قیمت برخی خودرو‌های مونتاژی کاهش یابد

اسماعیل شجاعی سخنگوی شورای رقابت در این باره اظهار کرده است: در خودرو‌های مونتاژی احتمالا نه تنها افزایش قیمت نخواهیم داشت، بلکه تا حدودی کاهش قیمت هم متصور هستیم. قیمت خودرو‌های مونتاژی با توجه به شاخص رقابت‌پذیری با ۳ خودروی مشابه خارجی مقایسه شده و مشخص می‌شود و احتمالا در این خودرو‌ها کاهش قیمت نیز داشته باشیم.

این ادعای شورای رقابت در خصوص عدم افزایش قیمت خودرو‌های مونتاژی و حتی احتمال کاهش قیمت این خودرو‌ها در حالی مطرح شده که خودروسازان مونتاژکار چنین نظری نداشته و منتظر افزایش قیمت هستند.

 خودروی چینی در نمایندگی‌های خودروسازان مونتاژی یافت نمی‌شود

هم بررسی‌های میدانی و هم شنیده‌ها حاکی است خودروسازان مونتاژکار از عرضه خودرو‌های CKD چینی در بازار خودداری می‌کنند تا با تحت فشار قرار دادن مسئولان وزارت صمت، مجوز افزایش قیمت را دریافت کنند.

بررسی‌های خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از نمایندگی‌های فروش شرکت‌های خودروساز مونتاژکار نیز نشان‌دهنده عدم فروش این خودروهاست.

این در حالی است که تا یک ماه قبل چند خودروساز مونتاژکار با ارسال پیامک‌های متعددی به مشتریان حاضر به فروش خودرو‌های خود به صورت نقد و اقساط یا شرایطی بوده اند.

در حالی که ۲۴ شرکت عضو انجمن خودروسازان هستند، ۱۱ شرکت عضو این انجمن، خودرو‌های مونتاژی سواری تولید می‌کنند و تقریبا همه این شرکت‌ها از عرضه خودرو‌های مونتاژی خودداری کرده اند.

 

انتهای پیام/