نیم قرن تجربه می‌گوید باید با خواست مخاطب همراه شد


بهار کتابخوانی| فعال حوزه نشر در گفت‌وگو با آنا:

نیم قرن تجربه می‌گوید باید با خواست مخاطب همراه شد

مسئول فروش دفتر نشر فرهنگ اسلامی گفت: این انتشارات نیم قرن تجربه دارد و آنچه به آن رسیدیم این بود که باید با ذائقه مخاطب همراه شد.

امیر دهکردی در حاشیه سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در گفت وگو با خبرنگار آنا تصریح کرد: این انتشارات در حوزه‌های اخلاق، معارف، کودک و نوجوان، زندگینامه علما و … ۵۰ سال سابقه تولید کتاب دارد و ۹۵ درصد از کتب ما تألیفی است.

وی با اشاره به اینکه کتب ترجمه نیز از منابع موثق عربی انجام شده است، اضافه کرد: آنچه باید در بازار نشر مورد توجه فعالان این حوزه قرار گیرد این است که خواست مخاطب باید در تولید محتوا لحاظ شود.

وی تصریح کرد: به همین دلیل سامانه پیامکی راه‌اندازی کردیم تا پیشنهاد و انتقاد پیرامون کتاب‌ها از سوی خوانندگان دریافت شده و در چاپ‌های بعدی کتاب‌ها مورد توجه قرار گیرد.

مدیر فروش دفتر نشر فرهنگ اسلامی اضافه کرد: برخی کتاب‌های این انتشارات تا ۳۰ بار تجدید چاپ را تجربه کرده است و در تمامی چاپ‌ها بررسی کتاب‌ها از ویراستاری متن تا اعمال نظرات مردمی و بررسی محتوایی و اعتقادی انجام می‌شود.

دهکردی با اشاره به اینکه نظرات مخاطبان حتی اگردر حد یک تماس تلفنی باشد مورد بررسی قرار می‌گیرد، اضافه کرد: شورای محتوایی نیز نسبت به بررسی کتاب‌ها اقدام می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا  در بازار نشر ایران مقوله‌ای تحت عنوان نقد محتوایی کتاب قبل از چاپ وجود دارد یا نه، اضافه کرد: در حوزه نقد محتوایی دقیق نشدم و پیگیر آن نبودم که چنین چیزی وجود دارد یا نه. در جایی هم به این شکل واضح نبوده است. عموماً بعد از رونمایی کتاب‌ها نقد انجام می‌شود.

وی معتقد است باید اثری چاپ شود تا بتوان نقد کرد. نقد کتاب قبل از چاپ آن نمی‌تواند آنطور که باید عملیاتی شود. اما اینکه مقوله‌ای تخصصی با عنوان منتقدان کتاب فعالیت داشته باشند، بنده بی‌اطلاع‌ام.

لازم به ذکر است سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ لغایت ۲۹ اردیبهشت ماه در محل مصلی تهران برگزار می‌شود.