چگونه نابودی Yuzu توسط نینتندو دنیای شبیه سازها را تکان می دهد


هنگامی که نینتندو در 4 مارس از توسعه دهندگان Yuzu شکایت کرد، این فقط یک حمله به راه پیشرو برای اجرای بازی های نینتندو سوییچ بدون سوئیچ نبود. این یک هشدار برای کسانی بود که شبیه ساز بازی های ویدیویی می ساختند.

اکنون هفت توسعه‌دهنده از پروژه‌ها دور شده‌اند، آن‌ها را تعطیل می‌کنند یا صحنه شبیه‌سازی را به‌طور کامل ترک کرده‌اند. از آنهایی که باقی مانده اند، بسیاری دور واگن ها می چرخند، ساکت تر و مراقب تر می شوند و سعی می کنند اهداف را روی پشت خود نقاشی نکنند. چهار توسعه دهنده از صحبت با آنها خودداری کردند آستانه، به من گفت که نمی خواستند جلب توجه کنند. حتی یکی از آنها بعد از اینکه شروع کردیم، سعی کرد پاسخ سوالات من را حذف کند، ناگهان از ترس جذب مطبوعات.

همه اینقدر نمی ترسند. چهار تیم شبیه‌ساز دیگر به من می‌گویند که خوش‌بین هستند که نینتندو آنها را به چالش نکشد، که روی پایه‌های قانونی قوی قرار دارند، و Yuzu ممکن است یک پرونده غیرمعمول جرم‌انگیز بوده باشد. یک دهه کهنه سرباز به من می گوید همه فقط یک هستند بیت بیشتر نگران

اما وقتی به این نکته اشاره می‌کنم که نینتندو مجبور نبود چیزی را در دادگاه ثابت کند، همه اعتراف می‌کنند که پولی برای وکالت ندارند. آنها می گویند که اگر غول بازی ژاپنی ضربه بزند، احتمالاً مجبور می شوند مانند یوزو غلت بزنند. مطمئن‌ترین فرد از این چهار نفر به من می‌گوید: «من کاری را که باید انجام دهم، انجام می‌دهم. من می‌خواهم با آن مبارزه کنم، اما در عین حال، می‌دانم که ما وجود داریم زیرا با نینتندو مخالفت نمی‌کنیم.»

یک الگوی رفتاری جدید وجود دارد که در آن یوزو هیدرا اسطوره‌ای است: یک سر را جدا کنید و دو سر دیگر جای آن را بگیرند. این تا حدودی درست است که چگونه چندین چنگال Yuzu (و شبیه‌ساز 3DS Citra) اندکی پس از مرگ پیشینیان آنها پدید آمدند: Suyu، Sudachi، Lemonade و Lime تعدادی از نام‌های عمومی هستند. اما آنها به نینتندو انگشت وسط نمی دهند: آنها با دعوای حقوقی نینتندو مانند یک کتاب راهنما در مورد چگونگی برخورد می کنند. نه برای عصبانی کردن شرکت

در شکایت حقوقی خود، نینتندو مدعی شد که Yuzu «دستورالعمل‌های دزدی دریایی را در مقیاس عظیم تسهیل می‌کند» و به کاربران «دستورالعمل‌های مفصلی» در مورد نحوه اجرای آن با نسخه‌های غیرقانونی بازی‌های نینتندو سوییچ و موارد دیگر ارائه می‌دهد. توسعه دهندگان شبیه ساز Switch که با من صحبت کردند، می گویند بسیار خوب، راهنماهای دیگری وجود ندارد.

آنها همچنین می گویند که در حال حذف برخی از بخش های Yuzu هستند که بازی های دزدی دریایی را آسان تر می کند. مانند Ars Technica گزارش شده است، یک نسخه فورکی به نام Suyu از شما می‌خواهد قبل از رمزگشایی و اجرای بازی‌های نینتندو، سفت‌افزار، title.keys و prod.key را از سوییچ خود بیاورید. فقط یکی از آنها قبلاً از نظر فنی مورد نیاز بود. (به این فکر نکنید که اکثر مردم سوئیچ نسل اول به راحتی قابل هک ندارند و احتمالاً این موارد را از شبکه دانلود می کنند.)

توسعه‌دهنده یک فورک دیگر به من می‌گوید که قصد دارد کاری مشابه انجام دهد، و با اطمینان از اینکه کد هیچ کلیدی را به‌طور خودکار تولید نمی‌کند، کاربران را وادار می‌کند که «برای خود دفاع کنند».

یک ناظر Suyu آن را برای ما خلاصه می کند.

اکثر توسعه دهندگانی که من با آنها صحبت کردم نیز سعی می کنند مشخص کنند که از هزینه نینتندو سود نمی برند. کسی که در ابتدا بیلدهای دسترسی زودهنگام را در پشت صفحه اهدا قفل کرده بود، این کار را متوقف کرده است و در عوض آنها را در GitHub در دسترس عموم قرار داده است. رهبر یک پروژه دیگر به من می‌گوید که هیچ‌وقت هیچ‌چیز پرداخت نخواهد شد، و در حال حاضر، “به شدت هیچ کمک مالی” وجود ندارد. شبیه ساز دلفین که سال گذشته با چالشی جزئی از سوی نینتندو مواجه شد، اکنون بودجه غیرانتفاعی ناچیز خود را در معرض دید عموم قرار داده است تا هر کسی آن را مورد بررسی قرار دهد.

اما نمی‌دانم که این مراحل برای جلوگیری از کاهش مجدد وزن نینتندو کافی است، به‌ویژه زمانی که نوبت به تقلید از نینتندو سوییچ، پول‌ساز اصلی آن می‌رسد. یک چیز در مورد کل این وضعیت باید بدانید: ریسک ها بالاتر از همیشه هستند. شبیه‌سازها معمولاً از نسل‌های جدید کنسول عقب مانده‌اند، زیرا ممکن است اسب بخار زیادی برای تکرار دیجیتالی عملکرد یک کنسول و زمان برای یادگیری اسرار آن صرف شود. اما این برای سوییچ صادق نبوده است.

هکرها نه تنها کمتر از یک سال پس از انتشار یک آسیب‌پذیری بی‌سابقه در سوییچ اصلی پیدا کردند، بلکه صحنه شبیه‌ساز موفق شد نرم‌افزاری را توسعه دهد که بازی‌های سوییچ را اجرا می‌کند. بهتر از خود سوییچ در طول عمر خودش آن‌ها با اجرای شایسته بر روی دستگاه‌های قابل حمل به سبک سوییچ مانند Steam Deck و همچنین برخی از تلفن‌ها، در چمن نینتندو تلاش کردند. یوتیوب‌برها آموزش‌هایی را در مورد شبیه‌سازی بازی‌های سوییچ منتشر کردند که طبق گزارش‌ها، نینتندو برخی از آنها را تهدید به ادعای حق نسخه‌برداری کرده است. Valve حتی (به طور خلاصه) شبیه ساز Yuzu را در یک ویدیوی رسمی Steam Deck نشان داد.

اما چندین توسعه‌دهنده اذعان می‌کنند که سرعت فناوری ممکن است چالش‌های شبیه‌سازها را برای نینتندو آسان‌تر کند. در حالی که نینتندو تا زمان Wii به درستی معرفی رمزگذاری را آغاز نکرد، سوئیچ ظاهراً دارای پنج لایه مختلف رمزگذاری است، و شکایت نینتندو از Yuzu در درجه اول ادعا می‌کرد که شبیه‌ساز کاربران را تشویق می‌کرد تا آنها را دور بزنند.

این استدلالی است که هنوز توسط دادگاه ها مورد آزمایش قرار نگرفته است و حداقل یک دلیل عمده وجود دارد که فکر می کنیم اگر نینتندو تلاش کند ممکن است برنده نشود. بخش 1201 قانون حق چاپ هزاره دیجیتال میکند به افراد اجازه می‌دهد تا برای «قابلیت همکاری یک برنامه رایانه‌ای که به طور مستقل با سایر برنامه‌ها ایجاد شده‌اند» حفاظت از کپی را دور بزنند، و تیم Dolphin Emulator علناً استدلال کرده است که حتی به اشتراک‌گذاری کلیدهای رمزگشایی گسترش می‌یابد.

اما بسیاری از شبیه‌سازهای قبلی هرگز با چنین چالشی مواجه نمی‌شدند، و باز هم، هیچ توسعه‌دهنده‌ای پولی برای دور زدن و پیدا کردن آن ندارد. یکی از توسعه دهندگان که بر روی کنسول های اولیه نینتندو تمرکز دارد، می گوید: «خوشبختیم که سیستم هایی که استفاده می کنیم ساده تر هستند، آنها تکنیک های رمزگذاری پیشرفته را ندارند.

یکی دیگر پیشنهاد می‌کند که امن‌ترین شبیه‌سازها برای کنسول‌هایی هستند که بسیار قدیمی هستند یا در سطح بالایی شبیه‌سازی شده‌اند، حتی کاربران را ملزم به همراه داشتن بایوس دارای حق چاپ ندارند. برای مثال، شبیه ساز سونی PSP PPSSPP، می تواند با گفتن اینکه همه چیز، از جمله بایوس و سیستم عامل را با استفاده از کد خود شبیه سازی می کند، به دفاع از خود کمک کند.

اما هر چه بیشتر با آنها صحبت می کنم، واضح تر می شود که وفاداران شبیه ساز با فروپاشی یوزو کمی تکان خورده اند. به نظر می رسد هیچ یک کاملاً متقاعد نشده است که یوزو این کار را اشتباه انجام می دهد.

قانون اول باشگاه شبیه ساز: شما در مورد دزدی دریایی صحبت نمی کنید

یکی از همکاران فورک به من می‌گوید: «Yuzu Discord واقعاً مراقب بود که به دزدی دریایی اشاره نشود – آنها حتی گزارش‌های گزارش‌های باگ را اسکن کردند تا بررسی کنند که آیا مردم از نسخه‌های خودساخته بازی‌ها استفاده می‌کنند یا خیر».

یکی دیگر می‌گوید: «آنها یک تفنگ استعاری در سر داشتند.

هیچ یک از توسعه دهندگانی که من با آنها صحبت کردم، مقدار زیادی برای از دست دادن ندارند. معیشت آنها در خطر نیست و دهان اضافی برای تغذیه ندارند. اما آنها همچنان به لطف شرکت هایی مانند نینتندو متکی هستند.

شرکت های بزرگ گاهی اوقات از اجازه دادن به شبیه سازی در مسیر خود سود می برند. می توانید بازی های کلاسیک را برای نینتندو سوییچ و پلی استیشن 5 دانلود کنید امروز به دلیل شبیه سازها گفته می شود که نینتندو از صحنه برای تیم شبیه سازی داخلی خود استخدام کرده است و سونی قطعاً این کار را انجام داده است و حداقل یک توسعه دهنده شبیه ساز PlayStation 2 PCSX2 را برای آوردن بازی های PS2 به PS4 استخدام کرده است.

امروزه شرکت او، Implicit Conversions، با سونی همکاری می کند تا بازی های PS1 و PSP را با بازی های قابل دانلود سونی مانند PS5 قرار دهد. فلز تاب خورده و فیلتر سیفون بی سر و صدا توسط شبیه سازی طراحی شده است. این یکی از دلایلی برای خوش بین بودن است: شاید نینتندو حداقل مزایایی را در رها کردن بقیه صحنه ببیند.



منبع