10 موضوع اصلی سلامت بازنشستگان

بر اساس آمار سازمان ملل، در اواسط سال 2019 جمعیت جهان به 7.7 میلیارد نفر رسید. از این تعداد، 703 میلیون (9.1٪) 65 سال یا بیشتر سن داشتند.

انتظار می رود تا سال 2050 جمعیت جهان به حدود 9.7 میلیارد نفر افزایش یابد، زمانی که تعداد افراد مسن دو برابر شده و به بیش از 1.5 میلیارد نفر می رسد، یعنی کمی بیش از 15٪ از کل جمعیت در سال 2050.

افزایش سن می‌تواند مشکلات سلامتی مختلفی را ایجاد کند که توسط جوانان تجربه نمی‌شود.

هنگامی که به 60 سالگی می رسید، سرماخوردگی یا آنفولانزا می تواند منجر به شرایط پزشکی شدیدتر شود. اینها شامل بیماری های تنفسی مانند ذات الریه، برونشیت، سینوس یا عفونت گوش است.

اگر قبلاً یک بیماری مزمن مانند دیابت یا آسم دارید، یک بیماری تنفسی می تواند اوضاع را بسیار بدتر کند.

در اینجا مروری کوتاه بر رایج ترین چالش های سلامتی که بازنشستگان با آن مواجه هستند آورده شده است:

  • بیماری های مزمن

  • آسیب جسمی (سقوط)

  • سلامت شناختی

  • بینایی و شنوایی

  • دندان و لثه

  • سلامت رفتار

  • سوء مصرف مواد

  • سوء تغذیه

  • یبوست و بی اختیاری

  • بیماری های مقاربتی (STD)

بیماری های مزمن

عبارت مزمن به بیماری یا بیماری اطلاق می شود که برای مدت طولانی ادامه دارد یا دائماً عود می کند. نشان دهنده شدت بیماری نیست.

علت اصلی مرگ و میر در میان بازنشستگان در ایالات متحده بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری های دستگاه تنفسی تحتانی، سرطان، آلزایمر، چاقی و دیابت است.

بر اساس گزارش شورای ملی سالمندی در ایالات متحده، 80٪ از افراد مسن حداقل یک بیماری مزمن و 70٪ دارای دو یا بیشتر هستند. ارقام سایر کشورهای پیشرفته مانند کشورهای اتحادیه اروپا، کانادا، بریتانیا و غیره مشابه است.

بیماری های مزمن می توانند توانایی بازنشستگان را برای انجام فعالیت های عادی روزانه محدود کنند.

این باعث می شود که آنها استقلال خود را از دست بدهند و به خدمات و حمایت های طولانی مدت مانند مراقبان در خانه خود متکی شوند.

در نهایت آنها مجبور می شوند وارد یک خانه سالمندان (بازنشستگان) یا مرکز پرستاری ماهر شوند که توسط پرستاران و مراقبین آموزش دیده و با تجربه در مراقبت از سالمندان کار می کند.

بهترین راه برای پیشگیری یا مدیریت بیماری های مزمن این است که:

  • معاینات منظم داشته باشید

  • یک رژیم غذایی سالم بخورید

  • به طور منظم و مداوم ورزش کنید

  • کاهش وزن در صورت لزوم

آسیب جسمی (سقوط)

سقوط یکی از دلایل اصلی آسیب های جسمی کشنده و غیرکشنده در بین بازنشستگان است. افتادن می تواند باعث شکستگی لگن، ضربه به سر و حتی مرگ شود.

هر 15 ثانیه یک بازنشسته به دلیل سقوط در اورژانس بیمارستان بستری می شود. هر 30 ثانیه یک بازنشسته بر اثر سقوط جان خود را از دست می دهد.

اینها آماری نگران کننده است… در واقع بازنشستگان به دلیل صدمات ناشی از سقوط پنج برابر بیشتر از جراحات ناشی از دلایل دیگر در بیمارستان بستری می شوند.

دلایل متعددی وجود دارد که نشان می دهد بازنشستگان بیشتر از افراد جوان در معرض زمین خوردن هستند:

  • افزایش سن باعث کوچک شدن استخوان‌ها و از دست دادن قدرت و انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها می‌شود که باعث می‌شود شما ضعیف باشید و احتمال اینکه تعادل خود را از دست بدهید و سقوط کنید.

  • بیماری هایی مانند پوکی استخوان و استئوآرتریت می توانند شما را ضعیف تر و مستعد زمین خوردن کنند.

ترس از زمین خوردن باعث می شود بازنشستگان فعالیت های خود را محدود کنند که می تواند منجر به زوال جسمی بیشتر و در نتیجه سقوط بیشتر و همچنین انزوای اجتماعی و افسردگی شود.

در بسیاری از موارد، با افزایش فعالیت بدنی برای تقویت بدن و با انجام برخی تغییرات عملی در خانه، تمایل شما به افتادن بیشتر با افزایش سن را می توان معکوس کرد.

سلامت شناختی

شناخت کنش ذهنی یا فرآیند کسب دانش و درک از طریق فکر، تجربه و حواس است. سلامت شناختی به توانایی شما در تفکر، یادگیری و به خاطر سپردن اشاره دارد.

زوال عقل یک اصطلاح کلی برای از دست دادن حافظه، زبان، حل مسئله و سایر توانایی های تفکر است که به اندازه کافی شدید است که در زندگی روزمره تداخل ایجاد کند.

انواع مختلفی از زوال عقل وجود دارد. بیماری آلزایمر شایع ترین شکل زوال عقل است.

در حال حاضر (2020) حدود 50 میلیون نفر به زوال عقل مبتلا هستند. پیش بینی می شود که تا سال 2050 این اندازه سه برابر شود.

اگر از بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشار خون، افسردگی، HIV و غیره رنج می‌برید، خطر ابتلا به زوال عقل افزایش می‌یابد. اگر سیگار می‌کشید یا درگیر سوءمصرف مواد هستید، خطر ابتلا به آن تشدید می‌شود.

در حال حاضر هیچ درمانی برای زوال عقل وجود ندارد. اما می توانید با استفاده از یک برنامه درمانی بر اساس نوع زوال عقلی که دارید و داروهای تجویز شده، بیماری را مدیریت کنید.

همچنین می توانید با انجام جدول کلمات متقاطع و سایر تمرینات ذهنی و با یادگیری یک مهارت جدید، کاهش سلامت شناختی خود را متوقف کنید.

در 74 سالگی، بازاریابی دیجیتال را یاد می‌گیرم و مطمئناً تلاش‌ها با مهارت‌های تفکر بهبود یافته است. من اکنون سریعتر می فهمم و بهتر به یاد می آورم.

در پست دیگری در این مورد صحبت خواهیم کرد.

بینایی و شنوایی

مشکلات چشم و گوش ما بعد از 70 سالگی بسیار رایج است.

به نظر می رسد 25 درصد بازنشستگان مشکل شنوایی و 17 درصد مشکل بینایی دارند. هر دوی این مشکلات را می توان به راحتی با سمعک و عینک های تجویزی حل کرد.

ارزیابی این شرایط و راه حل های مربوط به آنها به دلیل توسعه مداوم فناوری های جدید به سرعت در حال بهبود است.

دندان و لثه

شایع ترین مشکلاتی که ما با دندان ها و لثه های خود داریم خشکی دهان، بیماری لثه، پوسیدگی دندان درمان نشده و سرطان دهان است.

حدود 25 درصد از بزرگسالان بالای 65 سال دیگر هیچ یک از دندان های طبیعی خود را ندارند. از بین افرادی که حداقل برخی از دندان های خود را دارند، حدود 20٪ پوسیدگی دندان درمان نشده و بیش از 70٪ بیماری لثه دارند.

سلامت دهان و دندان ضعیف می تواند تأثیر منفی بر رژیم غذایی شما داشته باشد (زیرا از خوردن غذاهای مغذی که باید جویده شوند اجتناب می کنید) و می تواند باعث ایجاد اعتماد به نفس پایین شود.

مشکلات دهانی همچنین می تواند بر مدیریت سایر بیماری های مزمن سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد.

خبر خوب این است که با مراجعه منظم به دندانپزشک می توان سلامت دهان و دندان ضعیف را مدیریت کرد.

خبر غم انگیز این است که خدمات دندانپزشکی ارزان نیست و مقرون به صرفه نیست اگر مستمری ضعیفی دارید.

سلامت رفتار

در حالی که سلامت رفتاری به چگونگی تأثیر رفتار بر رفاه فرد اشاره دارد، سلامت روان در درجه اول به وضعیت وجودی یک فرد مربوط می شود.

از هر چهار (25 درصد) بازنشستگان یک نفر مشکلات سلامت رفتاری مانند سوء مصرف مواد را تجربه می کند، در حالی که 15 درصد از بزرگسالان بالای 60 سال از یک اختلال روانی مانند افسردگی یا اضطراب مزمن رنج می برند.

مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب و سوء مصرف مواد می توانند بر درمان سایر بیماری های مزمن پزشکی تأثیر منفی بگذارند و کیفیت زندگی شما را کاهش دهند و منجر به مرگ زودرس شوند.

افسردگی… 7 درصد از بازنشستگان را تحت تأثیر قرار می دهد، اگرچه اغلب تشخیص داده نمی شود و درمان نمی شود. این می تواند یک عارضه جانبی سایر بیماری های مزمن باشد.

مدیریت این شرایط می تواند به کاهش افسردگی کمک کند، مانند داشتن یک سبک زندگی سالم و فعال و حمایت خانواده و دوستان یا سایر گروه های حمایت اجتماعی.

خودکشی کردن… در ایالات متحده آمریکا بیش از 18 درصد از مرگ و میر ناشی از خودکشی را بازنشستگان تشکیل می دهند. احتمال خودکشی در افراد بالای 85 سال چهار برابر بیشتر از مجموع میزان خودکشی در تمام سنین است.

سوء مصرف مواد… مانند مصرف بیش از حد الکل، تعداد قابل توجهی از مرگ و میر را در بین بازنشستگان به خود اختصاص می دهد.

مشکلات رفتاری بخش طبیعی پیری نیست. آنها را می توان به طور موثر درمان کرد.

با وجود این، دو سوم بازنشستگان در کشورهای توسعه یافته مراقبت های مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند.

سوء مصرف مواد

سوء استفاده از الکل یا مواد مخدر تفریحی در بین افراد بالای 65 سال بیشتر از آنچه قبلاً تصور می شد رایج است.

اما، از آنجایی که سوء مصرف مواد با افراد مسن مرتبط نیست، اغلب در طول معاینات پزشکی نادیده گرفته می شود.

علاوه بر این، معمولاً برای بازنشستگان چندین نسخه برای استفاده طولانی‌مدت تجویز می‌شود و بنابراین داروهای زیادی در دسترس دارند.

پزشکان باید هنگام معاینات پزشکی بیماران خود به دنبال علائم سوء مصرف مواد باشند.

اگر تمایل به سوء مصرف مواد دارید، خدمات پشتیبانی زیادی وجود دارد که به افراد در هر سنی کمک می کند تا عادت های بد خود را ترک کنند.

سوء تغذیه

اگر دچار سوءتغذیه هستید، احتمالاً عضلات و سیستم ایمنی بدن شما ضعیف‌تر می‌شوند.

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود بازنشستگان دچار سوءتغذیه شوند و این دلایل عمدتاً به دلیل سایر مشکلات سلامتی است. به عنوان مثال، بازنشستگان مبتلا به زوال عقل ممکن است فراموش کنند که غذا بخورند.

اگر حقوق بازنشستگی ضعیفی دارید، احتمالاً نمی توانید یک رژیم غذایی بسیار مغذی بخورید. سایر علل سوء تغذیه عبارتند از افسردگی، اعتیاد به الکل و داشتن ارتباطات اجتماعی کم.

با افزایش مصرف میوه و سبزیجات و کاهش مصرف نمک و چربی های اشباع شده، می توانید کیفیت غذایی غذایی را که می خورید بهبود بخشید.

اگر نمی توانید به درستی غذا بخورید یا در آشپزی مشکل دارید، می توانید از خدمات غذایی استفاده کنید.

یبوست و بی اختیاری

این شرایط هم با افزایش سن رایج است و هم می تواند بر کیفیت زندگی شما به عنوان یک بازنشسته تأثیر بگذارد.

یبوست مداوم یا ناتوانی در کنترل مثانه می تواند به دلایل مختلفی باشد… تغییرات طبیعی مرتبط با افزایش سن… یک بیماری مزمن (مانند دیابت) و… نخوردن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی.

اگر از بی اختیاری و یبوست رنج می برید، باید رژیم غذایی مغذی داشته باشید، به طور منظم ورزش کنید و وزن خود را پایین نگه دارید.

علاوه بر این، باید خجالت خود را قورت دهید و موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید و به توصیه های او عمل کنید.

در واقع، بسته به علت مشکل مثانه و روده شما، برخی از درمان های پزشکی موثر در دسترس هستند.

بیماری های مقاربتی (STD)

اگرچه نیازها و توانایی های جنسی ممکن است با افزایش سن تغییر کند، میل از بین نمی رود، همانطور که مطمئن هستم از قبل می دانید.

داروهایی مانند سیالیس (محصول مورد علاقه من) وجود دارد که می تواند به شما در غلبه بر اختلالات جنسی کمک کند.

بیماری های مقاربتی به اندازه افراد جوان بازنشستگان را تهدید می کند.

شاید ما بیشتر احتمال دارد که آلوده شویم زیرا کمتر از کاندوم استفاده می کنیم که همراه با سیستم ایمنی ضعیف ما، ما را مستعد تماس با یک STD جدی می کند.

راه حل ساده است… از کاندوم استفاده کنید.

رژیم لاغری سریع