7 روشی که آشواگاندا می تواند سلامت و سرزندگی شما را بهبود بخشد

جای تعجب نیست که وقتی به تکامل طب طبیعی نگاه می کنیم، گیاهانی را می یابیم که هزاران سال است که با موفقیت زیادی به بشر خدمت کرده اند.

آشواگاندا نیز از این قاعده مستثنی نیست و یکی از بهترین گیاهان آیورودا (*آداپتوژن) است که برای بیش از 3000 سال برای ایجاد نشاط بیشتر در انسان مورد استفاده قرار گرفته است. از بستگان نزدیک (باور کنید یا نه) گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان (بادمجان) است.

*تعریف آداپتوژن: یک ماده غیر سمی و به ویژه عصاره گیاهی است که برای افزایش توانایی بدن در مقاومت در برابر اثرات مخرب استرس و ارتقاء یا بازیابی عملکرد فیزیولوژیکی طبیعی نگهداری می شود.

شفا دهندگان باستانی از این گیاه باورنکردنی برای جوانسازی بدن، به ویژه بازگرداندن قدرت و نشاط استفاده می کردند. آشواگاندا می تواند به بدن کمک کند تا در برابر طیف وسیعی از بیماری ها از جمله آرتریت، آسم، برونشیت، سرطان، تب، التهاب، تهوع، روماتیسم، دیابت، لوکودرما، سرطان مقاومت کند و عملکرد شناختی و استرس/اضطراب را بهبود بخشد.

علاوه بر این، آشواگاندا نیز شهرت خوبی به دست آورده است (تحقیقات اخیر این را تایید می کند) به عنوان آرام بخش، کاهش دهنده فشار خون، ضد اسپاسم، ضد تومور، ضد درد و ضد التهاب است.

با توجه به فواید متعددی که برای بدن دارد، هنگام استفاده از آن به عنوان بخشی از پروتکل تغذیه، هیچ فردی که روی کره زمین زندگی می کند، نباید بدون آشواگاندا باشد.

در اینجا 7 مزیت سلامتی استفاده از آشواگاندا آورده شده است:

1. محافظت از سیستم ایمنی

مطالعات نشان می دهد که آشواگاندا تأثیر مثبتی بر سیستم ایمنی بدن ما دارد، که برای سلامت و تندرستی ما بسیار مهم است.

نشان داده شده است که تولید گلبول های سفید و همچنین تعداد ماکروفاژها (گلبول های سفید بزرگ که باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها را مصرف می کنند) در بدن افزایش می دهد.

اگر مرتباً از سرماخوردگی و آنفولانزا رنج می‌برید، آشواگاندا می‌تواند ایمنی شما را تقویت کند و به بدن شما راه‌اندازی مجدد لازم را بدهد.

همچنین به دلیل پتانسیل آنتی اکسیدانی آن که از سیستم ایمنی بدن ما حمایت می کند، شناخته شده است. ترکیبات موجود در گیاه (به ویژه ریشه ها) می توانند کارهای شگفت انگیزی برای کمک به ایمنی انجام دهند. فیتوکمیکال های آنتی اکسیدانی از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند.

رادیکال های آزاد مضراتی هستند که باعث بیماری می شوند، روند پیری را تسریع می کنند و باعث التهاب می شوند (که باعث ایجاد طیف وسیعی از بیماری های دژنراتیو از جمله سرطان می شود). این تأثیر منفی باعث ضعیف شدن بدن و «گشودن» می شود.

آشواگاندا روند آسیب رادیکال‌های آزاد را کند می‌کند و به بدن اجازه می‌دهد تا احیا شود، یعنی کیفیت زندگی بهتری برای مدت طولانی‌تری دارد. این باعث افزایش طول عمر، دور نگه داشتن بیماری و کندی روند پیری می شود.

2. بهبود حافظه، تمرکز و یادگیری کلی

در یک مطالعه در سال 2017 که در مجله مکمل های غذایی منتشر شد، مشخص شد که عصاره ریشه آشواگاندا به بهبود حافظه در 50 فرد مبتلا به اختلال شناختی خفیف (MCI) کمک می کند.

در این مطالعه، افراد ریشه آشواگاندا را به مدت 8 هفته در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کردند، دریافت کردند. کسانی که آشواگاندا را مصرف کردند پیشرفت های قابل توجهی در موارد زیر دارند:

• حافظه کوتاه مدت و بلند مدت

• عملکرد اجرایی

• توجه پایدار

• سرعت پردازش اطلاعات.

خواص آرام بخش در آشواگاندا ممکن است منجر به عملکرد شناختی بهتر شود، زیرا استرس، اضطراب و اختلالات خواب می توانند بر عملکرد شناختی طبیعی تأثیر بگذارند. علاوه بر این، اشاره شد که آشواگاندا ممکن است به کند کردن روند زوال مغز در افراد مبتلا به زوال عقل کمک کند. محققان دریافتند که آسیب سلولی مغز را ترمیم می کند و شبکه های عصبی و سیناپس ها را بازسازی می کند.

این گیاه شگفت انگیز به دلیل توانایی آن در مقابله با استرس روحی و روانی ممکن است به کاهش افسردگی نیز کمک کند. علاوه بر این، به دلیل ویژگی‌های محافظ عصبی ترکیبات فعال زیستی، واقع در برگ آشواگاندا، انحطاط سلول‌های مغزی را کاهش می‌دهد.

3. استرس و اضطراب را کاهش دهید

آشواگاندا دارای خواص ضد اضطرابی است که ممکن است به استرس القایی و اختلالات عملکردی مرتبط کمک کند. خواص کاهش استرس آن بسیار شناخته شده است زیرا آشواگاندا به بدن کمک می کند تا تولید کورتیزول (هورمون استرس) را تا 28 درصد کاهش دهد.

مطالعه ای در سال 2012 در مجله روانشناسی هند نشان داد که نمرات استرس درک شده در گروهی متشکل از 64 نفر با احساس خوب خوب و احساس استرس بالا تا 44 درصد کاهش یافت. به گروهی که عصاره ریشه آشواگاندا مصرف می کردند، دوز 300 میلی گرم دو بار در روز به مدت 60 روز داده شد.

در مطالعه دیگری در سال 2008، به 98 نفر که از استرس رنج می بردند آشواگاندا یا دارونما داده شد. آنهایی که از آشواگاندا استفاده می کردند در 30 و 60 روز بهزیستی بهبود یافته بودند.

هیچ بهبودی در گروه دارونما در مقیاس اضطراب همیلتون نشان داده نشد، اما بهبود قابل توجهی در گروه آشواگاندا مشاهده شد که با کاهش هورمون استرس کورتیزول و همچنین فشار خون و ضربان نبض نشان داده شد. همچنین بهبود در سطوح گلوکز خون، نشانگرهای التهاب، و همچنین سطح کلسترول (LDL و HDL) و تری گلیسیرید نشان داده شد.

4. بهبود الگوهای خواب

به طور سنتی، آشواگاندا در آیورودا به عنوان کمک کننده خواب استفاده می شده است. نام لاتین آشواگاندا (سومنیفرا) به معنای خواب آور است و به همین دلیل قرن هاست که برای خواب منظم توصیه می شود.

محققان مؤسسه بین‌المللی پزشکی خواب یکپارچه در دانشگاه تسوکوبا، تأثیر روی خواب موش‌ها را مطالعه کردند و دریافتند عصاره آبی برگ آشواگاندا، غنی از تری اتیلن گلیکول (TEG) به طور قابل توجهی خواب غیر سریع چشم (NREM) را بهبود می‌بخشد. خواب حرکت سریع چشم (REM) را کمی تغییر داد، در حالی که یک عصاره الکلی هیچ تاثیری بر خواب نداشت.

خواب ایجاد شده توسط TEG بسیار شبیه به خواب عادی بود. علاوه بر آن، TEG تجاری موجود نیز میزان خواب NREM را افزایش داد. بنابراین، نتیجه گیری شد که TEG جزء فعالی است که از نظر فیزیولوژیکی خواب سالم را القا می کند.

5. سکس بهتر

آشواگاندا عملکرد دستگاه تناسلی را بهبود می بخشد و در نتیجه تعادل جنسی و تناسلی سالم را تقویت می کند.

مردان

در مطالعه دوسوکور، به 46 مرد نابارور روزانه 225 گرم عصاره ریشه آشواگاندا یا دارونما به مدت 3 ماه داده شد. غلظت اسپرم 167 درصد در مقابل 29 درصد در گروه دارونما بهبود یافت. تحرک اسپرم 57 درصد در مقابل 9 درصد در گروه دارونما بهبود یافت، حجم مایع منی 53 درصد در مقابل 20 درصد در گروه دارونما بهبود یافت.

تستوسترون همچنین در گروه آشواگاندا 17 درصد در مقابل 4 درصد در گروه دارونما و هورمون لوتنیزاسیون 34 درصد در مقابل تنها 8 درصد در گروه دارونما افزایش یافت.

(طب مکمل مبتنی بر شواهد 2013)

دو مطالعه دیگر نیز نتایج بهبود قابل توجهی را در مردان نابارور از جمله بهبود غلظت اسپرم، تستوسترون و هورمون لوتنیزان نشان دادند. محققان به این نتیجه رسیدند که آشواگاندا می تواند به عنوان یک جایگزین…درمان برای درمان ناباروری مردانه استفاده شود.

(J Ethnopharmacol 2013)

زنان

در یک مطالعه در سال 2015 روی 50 زن مبتلا به اختلال عملکرد جنسی (اختلال میل جنسی کم‌فعال، اختلال برانگیختگی جنسی زنان، اختلال ارگاسم زنان، اختلال ترکیبی تناسلی و برانگیختگی ذهنی) دارونما یا عصاره ریشه آشواگاندا 300 گرم دو بار در روز به مدت 8 هفته دریافت کردند.

شاخص عملکرد جنسی زنان (FSFI) بهبود قابل توجهی را در گروه آشواگاندا نشان داد، 13.63 تا 23.86 در مقابل گروه دارونما 13.57 تا 20.06.

این شاخص بهبود انگیختگی، روان‌سازی، ارگاسم و رضایت را اندازه‌گیری می‌کند. هر 4 منطقه بهبود بیشتری را در گروه آشواگاندا نشان دادند.

6. افزایش توده عضلانی، کاهش چربی بدن و قدرت بیشتر

مطالعه ای در سال 2012 نشان داد که آشواگاندا توده عضلانی را افزایش می دهد و به طور قابل توجهی قدرت و استقامت عضلانی را بهبود می بخشد و در عین حال چربی بدن را کاهش می دهد و وزن بدون چربی بدن را افزایش می دهد.

(J Ayerveda 2012)

در مطالعه دیگری که در سال 2015 انجام شد، به 57 مرد آشواگاندا (300 میلی گرم عصاره ریشه دو بار در روز به مدت 8 هفته) یا دارونما داده شد. این یک مطالعه دوسوکور بود.

آنها در طی 8 هفته یک برنامه تمرین مقاومتی را تکمیل کردند. در گروه آشواگاندا، قدرت بالاتنه در این گروه به طور قابل توجهی بیشتر از دارونما بهبود یافت.

قدرت بالاتنه – افزایش پرس نیمکت

آشاگاندا 46 کیلوگرم

دارونما 26.4 کیلوگرم

قدرت پایین بدن – اکستنشن پاها افزایش می یابد

آشاگاندا 14.5 کیلوگرم

دارونما 9.8 کیلوگرم

افزایش عضلات – بازوها

آشاگاندا 8.6 سانتی متر

پلاسبو 5.3 سانتی متر

افزایش عضله – قفسه سینه

آشاگاندا 3.3 سانتی متر

پلاسبو 1.4 سانتی متر

علاوه بر این، گروه آشواگاندا بهبود زمان ریکاوری عضلانی و کاهش قابل توجه آسیب عضلانی، کاهش بیشتر درصد چربی بدن و سطوح بالاتر تستوسترون را در مقایسه با گروه دارونما ثبت کردند.

7. حمایت از استقامت قلبی عروقی

در مطالعه ای در سال 2015 توسط Choudhary و همکاران. به ورزشکاران 600 میلی گرم آشواگاندا داده شد تا تأثیر آن بر عملکرد قلبی تنفسی در ورزشکاران بررسی شود.

حداکثر ظرفیت هوازی VO2 max) طی یک آزمایش 20 دقیقه ای شاتل اندازه گیری شد. آن دسته از افرادی که 600 میلی گرم آشواگاندا مصرف کردند در مقایسه با دارونما افزایش قابل توجهی در VO2 max داشتند.

در یکی دیگر از کارآزمایی‌های کنترل‌شده با دارونما، Shenay، و همکاران. در سال 2015، به دوچرخه سواران عصاره آبی آشواگاندا (500 میلی گرم دو بار در روز) به مدت 8 هفته داده شد. آنها افزایش قابل توجهی 13٪ در VO2 max نشان دادند، در حالی که گروه دارونما هیچ افزایشی را نشان نداد.

هم مردان و هم زنانی که آشواگاندا مصرف کردند افزایش قابل توجهی در زمان خستگی و مقادیر بالاتر VO2 max به ترتیب 10.7% و 4.7% و 16.1% و 9.0% نشان دادند.

منابع:

آشواگاندا: استرس، قدرت، هوش و سکس

لیندا وولون و تد اسنایدر

ببینید: greenmedinfo.com/blog/ashwagandha-stress-Strength-smarts-and-sex

گیاه اولیه – چگونه سیستم ایمنی را با آشواگاندا بازیابی کنیم

ببینید: primalherb.com/چگونه-سیستم-ایمنی-با-اشواگاندا-را-بازیابی کنیم/

مراقب باش – آشواگاندا

نگاه کنید به: takecareof.com/research/ashwagandha

Ashwagandha برای عملکرد شناختی

مراجعه کنید به: articles.mercola.com/sites/articles/archive/2017/05/11/ashwagandha-inproves-memory-cognitive-function.aspx