این راز یک دسکتاپ لینوکس بدون دردسر است


خوراکی های کلیدی

  • فرمت‌های نرم‌افزاری متعدد لینوکس می‌توانند نصب برنامه را پیچیده کنند. AppImages با ارائه فایل های اجرایی مستقل فرآیند را ساده می کند.
  • AppImages قابل حمل هستند و می توانند روی درایوهای USB برای استفاده در دستگاه های لینوکس شما قرار بگیرند.
  • می‌توانید با دانلود آخرین نسخه و حذف نسخه قدیمی، AppImages را در صورت تمایل به‌روزرسانی کنید یا هر دو را در کنار هم نگه دارید.


اگر تا به حال لینوکس را به‌عنوان جایگزینی برای ویندوز یا macOS امتحان کرده‌اید، حداقل می‌دانید که استفاده از آن می‌تواند دشوار باشد. به عنوان کسی که از لینوکس به عنوان سیستم عامل اصلی خود استفاده می‌کند، می‌توانم آن را تأیید کنم، اما می‌توانم یک چیز را نیز تأیید کنم که استفاده از دسکتاپ لینوکس را آسان‌تر می‌کند: AppImages.


فرمت های نرم افزار لینوکس یک آشفتگی هستند

همانطور که هر کاربر تحصیلکرده لینوکس می‌داند، نصب یک برنامه در توزیع‌های مبتنی بر دبیان اغلب به معنای یافتن آن در قالب فایل DEB است، اما RPM در فدورا و سایر توزیع‌های RedHat، در حالی که توزیع‌های Arch صرفاً به چیزی به نام tarball متکی هستند. تقریباً در هر توزیعی، می‌توانید از فرمت کانتینر Snap استفاده کنید، مگر اینکه از Linux Mint 20 یا نسخه‌های جدیدتر استفاده کنید، پس باید یک مسدودکننده Snap داخلی را غیرفعال کنید. شما همیشه می توانید از Flatpak نیز استفاده کنید، اما ممکن است لازم باشد ابتدا پشتیبانی Flatpak را نصب کنید.


هنوز خسته شده اید؟ یکسان. وقتی متوجه می‌شوید که بسیاری از برنامه‌های محبوب در هر قالبی در دسترس نیستند، بدتر می‌شود، بنابراین در عمل تقریباً ناگزیر از ترکیبی استفاده می‌کنید. می‌توانید استدلال کنید که تنوع، نقطه قوت اکوسیستم لینوکس است، و از بازار آزاد فرمت‌ها، فرمت‌های بهتری ظاهر می‌شوند. شاید این درست باشد، اما من یک فعال نرم افزاری نیستم، فقط مردی هستم که سعی می کند روی دسکتاپ خانگی خود به Spotify برود.

AppImages همه چیز را ساده می کند

اگر به شما بگویم یک قالب بسته دیگر همه آن مشکلات را حل می کند چه؟ خوب، اینطور نیست، اما من شخصا دریافته ام که وقتی نرم افزار مورد نیاز من به عنوان AppImage در دسترس باشد، زندگی دسکتاپ لینوکس من بسیار آسان تر می شود.

من وارد جزئیات فنی نمی‌شوم که چرا AppImages به این شکل است، اما بلافاصله وقتی یک AppImage را دانلود می‌کنید متوجه خواهید شد که این تنها چیزی است که به دست می‌آورید: یک فایل با پسوند .appimage. آنجاست، برنامه. این یک جادوگر نصب نیست، بلکه خود برنامه است. اگر کاربر ویندوز هستید، می توانید آن را شبیه به یک “برنامه قابل حمل” یا در macOS در نظر بگیرید.


پس از دانلود آن، باید فقط یک قدم کوچک بردارید: روی آن کلیک راست کرده، Properties را انتخاب کنید و به دنبال یک چک باکس بگردید تا در کنار «Executable» یا شاید «Allow executing file as program بسته به توزیع شما» کلیک کنید. این به برنامه اجازه می دهد تا روی دستگاه شما کار کند. (اگر خیلی تمایل دارید می توانید این کار را در ترمینال لینوکس نیز انجام دهید.) از آن به بعد، فقط می توانید روی فایل دوبار کلیک کنید تا برنامه خود را اجرا کنید. به همین سادگی. هیچ دستوری برای وارد کردن وجود ندارد، هیچ مخزنی برای فعال کردن پیام‌های خطای مرموز، بدون آینه برای به‌روزرسانی، بررسی کنید تا مطمئن شوید که توزیع شما از قالب موجود پشتیبانی می‌کند. فقط کار می کند.

شما همچنین از یک نقطه دردناک دیگر لینوکس آزاد هستید: به روز رسانی برنامه. بسته به توزیعی که استفاده می کنید، برنامه های موجود در فروشگاه یا مخازن رسمی آن اغلب قدیمی هستند، زیرا آخرین نسخه به اندازه کافی برای اطمینان از کارکرد آن در توزیع شما آزمایش نشده است. از آنجایی که AppImages به اجزای داخلی توزیع شما متکی نیست، می توانید آخرین نسخه را بدون نگرانی در مورد چنین تضادهایی دریافت کنید.


علاوه بر این، از آنجایی که AppImages فایل‌های ثابت و مستقلی هستند، می‌توانید چندین نسخه از یک برنامه را در کنار یکدیگر داشته باشید و از نسخه‌ای که دوست دارید استفاده کنید. در صورت تمایل می توانید آخرین نسخه را دریافت کنید. اگر نسخه جدیدتر را دوست ندارید، آن را حذف کنید و به استفاده از نسخه قبلی برگردید.

آنها را روی یک درایو USB برای Go Mobile قرار دهید

فلش مموری PNY Elite X Type C به لپ تاپ وصل شد.
هانا استرایکر / How-To Geek

AppImages هرگز از نظر فنی روی سیستم شما “نصب” نمی شود و در عوض فایل های کاملا قابل حمل هستند. می‌توانید یک AppImage را تقریباً به هر مکانی در رایانه خود منتقل کنید و آن را از آنجا اجرا کنید، از جمله در یک درایو خارجی.


من دوست دارم تمام AppImages خود را بر روی یک USB USB قرار دهم که در بیشتر مواقع به رایانه شخصی من متصل است. این به من اجازه می دهد تا فضای ذخیره سازی را در درایو اصلی رایانه شخصی خود ذخیره کنم. همچنین به این معنی است که اگر دستگاه لینوکس دومی داشته باشم که می‌خواهم از یکی از این برنامه‌ها استفاده کنم، می‌توانم درایو خود را وصل کنم و به جای دانلود جداگانه برنامه‌هایم، فوراً شروع به استفاده از آنها کنم. اگر لازم باشد برنامه‌ها را همزمان روی هر دو رایانه داشته باشم، فقط برنامه را کپی-پیست می‌کنم. به همین سادگی.

اگرچه آنها کامل نیستند

بزرگترین مشکلی که من با AppImages مواجه می شوم این است که تعداد کافی از آنها وجود ندارد. افرادی که برنامه‌هایی را که من استفاده می‌کنم توسعه می‌دهند، زمان محدودی دارند، و هر قالبی که برنامه‌شان را ارائه می‌دهند به حجم کاری آنها می‌افزاید، بنابراین AppImages همیشه برش را انجام نمی‌دهد. گاهی اوقات اشخاص ثالث این کار را خودشان انجام می دهند و آنها را برای شما در اینترنت آپلود می کنند، اما این سؤالات ایمنی را ایجاد می کند.

همچنین ممکن است متوجه شوید که AppImages مانند سایر قالب‌های بسته «بومی» با دسکتاپ شما یکپارچه نمی‌شود. می توانید برخی از این مشکلات را با ترفندهای اضافی برطرف کنید که بعداً به آنها خواهم پرداخت.


برخی از افراد همچنین از زمان لازم برای راه‌اندازی AppImages شکایت دارند، اگرچه من شخصاً آن را بدتر از Snaps و Flatpaks ندیده‌ام، فرمت‌هایی که AppImages معمولاً با آنها مقایسه می‌شوند. مسافت پیموده شده شما ممکن است متفاوت باشد، بسته به برنامه هایی که استفاده می کنید و سخت افزاری که روی آن اجرا می کنید.

کجا AppImages را پیدا کنیم

AppImages معمولاً از فروشگاه نرم افزار داخلی توزیع شما در دسترس نیست. بهترین منبع برای آنها معمولاً وب سایت فروشندگان برنامه است. به عنوان مثال، من برای دریافت آخرین AppImage برنامه یادداشت برداری مورد علاقه خود به وب سایت استاندارد Notes مراجعه می کنم و وب سایت LibreOffice مجموعه بهره وری رایگان خود را به عنوان یک AppImage واحد ارائه می دهد.

همچنین می توانید وب سایت رسمی AppImage را بررسی کنید. هاب های دیگری برای AppImages به صورت آنلاین وجود دارد، اما توجه داشته باشید که آنهایی که در این سایت ها پیدا می کنید اغلب توسط اشخاص ثالث بسته بندی شده اند، نه خود توسعه دهندگان برنامه، بنابراین خطر امنیتی بیشتری را به همراه دارند. اگرچه این در مورد بسیاری از قالب‌های بسته لینوکس صادق است، بنابراین همانطور که معمولاً انجام می‌دهید احتیاط کنید و ابتدا به وب‌سایت فروشنده برنامه بروید و AppImages را جستجو کنید.


همچنین می‌توانید با دنبال کردن راهنمای اختصاصی ما برای استفاده از AppImages، عمیق‌تر بروید و یاد بگیرید که چگونه این قالب بسته لینوکس را در دسک‌تاپ خود ادغام کنید و آنها را در راه‌انداز برنامه خود در دسترس قرار دهید.



منبع