لینوکس در مک های مدرن با Fedora Asahi Remix حتی بهتر می شود



پروژه لینوکس Asahi در چند سال گذشته به سختی در حال کار بوده است و یک تجربه لینوکس دسکتاپ قابل استفاده برای رایانه های مک با چیپست های Apple Silicon (M1، M2 و غیره) ایجاد کرده است. Fedora Asahi Remix اکنون در دسترس است و بهترین گزینه برای اجرای لینوکس بومی در مک های مدرن است.



تیم لینوکس Asahi با پروژه Fedora کار کرده است تا Fedora Asahi Remix را منتشر کند، یک توزیع لینوکس دسکتاپ که به طور خاص برای Mac با استفاده از تراشه‌های M1 و M2 ساخته شده است. Fedora Asahi Remix در نظر گرفته شده است که نسبت به نسخه‌های قدیمی لینوکس Asahi Linux مبتنی بر Arch قابل اعتمادتر و کامل‌تر باشد.

صفحه انتشار توضیح می دهد، “Fedora Asahi Remix نتیجه یک همکاری نزدیک چند ساله بین پروژه Asahi Linux و Fedora Project است. ما سخت کار کرده ایم تا یک توزیع کاملا یکپارچه را برای شما به ارمغان بیاوریم، با همکاری نزدیک برای بهبود و بهبود باگ‌ها در اسرع وقت برای کاربران رفع می‌شوند. همه بسته‌های ویژه پلتفرم Asahi ما در فدورا بالادست هستند و به‌طور کامل در فدورا لینوکس 39 پشتیبانی می‌شوند. با پشتیبانی عالی 64 بیتی ARM فدورا و فرآیند توسعه بالغ، می‌توانید انتظار داشته باشید که عملکردی قوی و با کیفیت بالا داشته باشید. تجربه با کیفیت بدون هیچ گونه شگفتی ناخواسته.”

Fedora Asahi Remix بر اساس محیط دسکتاپ KDE Plasma، کامپوزیتور دسکتاپ Wayland، OpenGL ES 3.1 و پشتیبانی محدود از OpenGL 3.3 ساخته شده است. همچنین دارای اجزای صوتی سفارشی است که نوید بهترین صدایی را که تا به حال در لپ تاپ لینوکس شنیده اید را می دهد. این باید یک سیستم عامل کاملا قابل استفاده برای کار با بهره وری عادی و برخی بازی ها باشد.

Fedora Asahi Remix در حال حاضر روی مک های M1 و M2 کار می کند (هنوز سخت افزار M3 وجود ندارد)، با پشتیبانی از نمایشگر، صفحه کلید (شامل نور پس زمینه)، ترک پد، جک هدفون، بلندگوها، دوربین ها، شارژ MagSafe (فقط در M2 Mac)، USB 3.0 Type- اتصالات، وای فای و بلوتوث. در حال حاضر هیچ پشتیبانی از نمایشگرهای خارجی USB Type-C، Thunderbolt و USB 4.0، میکروفون های داخلی یا Touch ID وجود ندارد.

Asahi Linux هنوز به اندازه macOS در همان رایانه ها یا لینوکس 64 بیتی x86 در مک های اینتل و رایانه های شخصی سنتی از نظر ویژگی کامل نیست، اما تلاشی چشمگیر است (و مطمئناً بهتر از هیچ). اگر می‌خواهید ادامه پیشرفت پروژه را مشاهده کنید، برای کمک به پوشش هزینه‌های توسعه، کمک مالی کنید.

می توانید لینوکس فدورا آساهی را از صفحه دانلود رسمی نصب کنید. همچنین می‌توانید نرم‌افزار لینوکس را روی macOS با برنامه‌هایی مانند Parallels Desktop، VMWare Fusion و Docker Desktop اجرا کنید.



منبع