بررسی فنون مناظره در کرسی‌های آزاداندیشی و مقابله با چالش هراس و گفت‌و‌گو


در گفت‌و‌گو با آنا تشریح شد؛

بررسی فنون مناظره در کرسی‌های آزاداندیشی و مقابله با چالش هراس و گفت‌و‌گو

مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، فنون مناظره در کرسی‌های آزاداندیشی و مقابله با چالش هراس و گفت‌و‌گو را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست توجیهی کرسی‌های آزاداندیشی با حضور مجتبی جعفری مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و حمیدرضا خدائی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین شهر برگزار و بازارچه دانشجویی «یلدای فاطمی» گشایش یافت.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا که مؤلفه اصلی در کرسی‌های آزاداندیشی چیست؟ گفت: درست اندیشیدن مهم‌ترین دلیل برگزاری کرسی‌ها است و امروز این فرصت ایجاد شده تا دانشجویان با یکدیگر مناظره کنند.

جعفری تبیین کرد: دانشجویان باید قبل از کرسی‌های آزاداندیشی مطالعه کنند، البته یک گروه مطلع این مناظره را داوری می‌کنند.

بررسی فنون مناظره در کرسی‌های آزاداندیشی و مقابله با چالش هراس و گفت‌و‌گو

وی افزود: امتیاز جمهوری اسلامی این است که عقبه ایدئولوژیک خیلی قوی دارد؛ بنابراین از چالش و مناظره هیچ هراسی ندارد، به همین دلیل مقام معظم رهبری فرمودند که کرسی‌های آزاداندیشی را برپا کنید، در فضای چالش و گفتگو مشخص می‌شود که چه کسی درست می‌گوید و هدف غائی در مورد کرسی‌ها همین مطلب است.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تشریح کرد: در کرسی‌ها دانشجویان برای آزاداندیشی تمرین می‌کنند و هراسی وجود ندارد و گروه برنده با گروه‌های برنده مناظره می‌کند و از ۱۶ تیم یک تیم به مرحله کشوری می‌رود.

جعفری متذکر شد: در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی داشتن اطلاعات زمینه‌ای به واسطه‌ مطالعه در آن مورد خاص شرط نخست است، به‌عنوان مثال درباره موضوع «سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی» و «سبک زندگی غربی» دانشجویان باید کاملاً مطالعه داشته باشند و اصول فن مناظره را بشناسند و بدانند همانطور که برای اثبات هرچیزی دلیلی می‌خواهد، برای انکار آن هم دلیل لازم است.

بررسی فنون مناظره در کرسی‌های آزاداندیشی و مقابله با چالش هراس و گفت‌و‌گو

وی افزود: موضوع بعدی، روش مناظره است و دانشجوی آگاه، متوجه مغالطه‌ گروه مقابل می‌شود و از آن پرهیز می‌کند، البته در مناظره، اخلاق‌محوری مهم است و رعایت اخلاق امتیاز دارد و در مناظره نباید طرف مقابل را عصبی یا اتهامی وارد کرد.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با معرفی کتاب «منطق و تفکر اعتقادی»، سایر قوانین و مقررات مناظره را به صورت مصداقی بررسی کرد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر هم در حاشیه این نشست در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با اعلام شرکت ۱۱ گروه دانشجویی در محور‌های اجتماعی، اقتصادی، هنر و معماری و سلامت کرسی‌های آزاداندیشی، اطلاعات دانشی، آگاهی عمومی و مطالبه را مهم‌ترین شرط شرکت در کرسی‌های آزاداندیشی دانست.

خدائی، حضور مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در این نشست را برای زمینه‌سازی در آگاهی‌بخشی دانشجویان مغتنم دانست.