سامسونگ در حال راه اندازی حافظه گرافیکی فوق سریع GDDR7 است



به نظر می رسد مدت زیادی است که از حافظه های ویدئویی GDDR6 و GDDR6X روی کارت های گرافیک استفاده می کنیم. در واقع، اولین GPUهایی که با حافظه GDDR6 راه اندازی شدند، سری RTX 2000 بودند که در اوایل سال 2019 راه اندازی شدند. سپس، GDDR6X با RTX 3000 در سال 2020 راه اندازی شد، اگرچه GDDR6 هنوز به طور گسترده استفاده می شود. خوشبختانه، ما اکنون حافظه سریع تری دریافت می کنیم، زیرا سامسونگ می گوید اکنون آماده تولید VRAM GDDR7 است.



همانطور که احتمالاً می دانید VRAM با رم معمولی که ما روی رایانه شخصی خود قرار می دهیم یکسان نیست. حافظه GDDR روی GPU ها کار می کند، در حالی که حافظه DDR روی هر چیز دیگری کار می کند. حافظه GDDR به معنای داشتن پهنای باند بالا است، حتی اگر به قیمت تأخیر تمام شود، در حالی که حافظه DDR به تأخیر کمتر نیز کمک می کند. استاندارد DDR در حال حاضر در پنجمین تکرار خود است – DDR5 – در حالی که GDDR اکنون به GDDR7 رسیده است، اما آنها کاملاً نامرتبط هستند.

بنابراین واقعاً GDDR7 چقدر خوب است؟ خیلی خوب است، صادقانه بگویم. تراشه‌های GDDR7 ساخته‌شده توسط سامسونگ می‌توانند به سرعت 1.5 ترابایت در ثانیه (TBps) برسند و همچنین دارای سرعت عالی در هر پین تا 32 گیگابیت بر ثانیه هستند. این به لطف استفاده از سیگنال‌دهی PAM3 توسط GDDR7 امکان‌پذیر شده است، چیزی که سرعت را تا حد زیادی افزایش می‌دهد – سیگنال‌دهی PAM3 اجازه می‌دهد تا 50٪ داده بیشتر در هر چرخه نسبت به NRZ، روش سیگنال‌دهی قبلی، منتقل شود.

علاوه بر این، GDDR7 نسبت به GDDR6 در مصرف انرژی کارآمدتر است. با وجود سریع‌تر بودن، طراحی صرفه‌جویی در مصرف انرژی آن 20 درصد کارآمدتر از GDDR6 است. و اگر نیاز دارید که کارایی را بر هر چیز دیگری اولویت دهید، مانند مورد لپ تاپ، می توانید با گزینه ولتاژ کم کارکرد، حتی در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.

GDDR6 در حال حاضر برای بازی‌های ما بسیار سریع است، اما علاوه بر اینکه GDDR7 باعث می‌شود که پاکت‌ها حتی بیشتر شود، برای پردازش هوش مصنوعی و ماشین‌ها و همچنین محاسبات با عملکرد بالا (حداقل طبق گفته‌های سامسونگ) مفید خواهد بود. مدتی طول می کشد تا ما واقعاً شاهد نصب حافظه GDDR7 روی پردازنده های گرافیکی مصرف کننده باشیم. این احتمالاً زمانی خواهد بود که NVIDIA و AMD به ترتیب آماده معرفی پردازنده‌های گرافیکی RTX 5000 و RX 8000 باشند. سامسونگ در اطلاعیه خود گفت: “این گوشی ابتدا در سیستم های نسل بعدی مشتریان کلیدی برای تایید در سال جاری نصب می شود.”

منبع: سامسونگ