سنا برنامه جاسوسی FISA را مجدداً مجوز می دهد، اما نه قبل از پایان نیمه شب آن


سنا لایحه‌ای را تصویب کرد که بخش 720 قانون نظارت اطلاعات خارجی (FISA) را تأیید می‌کند، برنامه‌ای بحث‌برانگیز که اجازه جاسوسی بدون مجوز از «اهداف» خارجی را می‌دهد. اما یک کشمکش طولانی، کوتاه‌مدت و طولانی بر سر اصلاحات، مجلس سنا را نیمه‌شب گذشته در روز جمعه، زمانی که برنامه نظارت رسما منقضی شد، در جلسه نگه داشت.

برای روشن شدن، جاسوسی عملاً متوقف نمی شد. همانطور که سناتور مایک لی (R-OH) بعدازظهر جمعه در صحن مجلس سنا اشاره کرد، دادگاه FISA اخیراً درخواست دولت را برای اجازه دادن به ادامه برنامه تا آوریل 2025 پذیرفته است.

سناتور جان کورنین (R-TX) ادعا کرد که تمدید گواهینامه بخش 702 توسط دادگاه FISA “به این معنی نیست که برنامه می تواند یک سال دیگر بدون وقفه ادامه یابد.”

کورنین ادامه داد: «در صورت وقفه، امشب در نیمه شب، برخی از ارائه دهندگان خدمات ارتباطی همکاری با دولت ایالات متحده را متوقف خواهند کرد. این دقیقا همان چیزی است که در سال 2008 اتفاق افتاد، زمانی که سلف 702، به نام قانون محافظت از آمریکا، لغو شد.

«اجازه دادن به انقضای 702 «عملی برای خلع سلاح یکجانبه در برابر حزب کمونیست چین» است.

کورنین به اهمیت برنامه جاسوسی FISA علاقه مند بود و گفت: «کریس رای، مدیر اف بی آی، گفت که اجازه دادن به 702 منقضی می شود، به قولی، اقدامی برای خلع سلاح یک جانبه در مقابل حزب کمونیست چین است. بنابراین خطرات بسیار زیاد است.»

سناتور مارک وارنر (D-VA) همچنین بر فوریت صدور مجوز مجدد بخش 702 تأکید کرد و مدعی شد که «شصت درصد» گزارش روزانه رئیس جمهور از مطالب جمع آوری شده از طریق برنامه نظارت است.

کمتر از سه ساعت قبل از انقضای بخش 702، سناتور رند پل (R-KY) نسخه‌ای از قانون اصلاحیه چهارم برای فروش نیست را به عنوان اصلاحیه‌ای در لایحه مجوز مجدد معرفی کرد. (در نهایت 31-61 شکست خورد.) پل به وضوح از اظهارات دیگر سناتورها ناامید شد که برای اضافه کردن اصلاحات جدید به این لایحه خیلی دیر شده بود.

پل گفت: «این ایده که ما زمان کافی نداریم، ایده ای نادرست است. «تنها دلیلی که ما وقت نداریم این است که حامیان این لایحه آن را تا ساعت آخر به تعویق انداختند. ما پنج سال فرصت داشتیم تا این را تمدید کنیم!» در دفاع از همکارانش، مجلس سه رای ناموفق در مورد بخش 702 داشت تا اینکه سرانجام توانست لایحه خود را به اتاق دیگر ارسال کند، و تنها چند روز قبل از غروب آفتاب FISA مجلس سنا را برای رسیدگی خود باقی گذاشت.

پل اشاره کرد: «خانه هنوز اینجاست. “آنها فردا رای خواهند داد. ما باید اصلاحات خوب را امروز تصویب کنیم، فردا به مجلس بفرستیم.»

مجلس نمایندگان قرار است روز شنبه برای رای گیری در مورد بسته های کمکی و ممنوعیت احتمالی TikTok تشکیل جلسه دهد.

دو ساعت تا پایان انقضای بخش 702 باقی مانده است، عمل به اصطلاح خلع سلاح یک جانبه در مقابل حزب کمونیست چین، سپس سناتورها در یک میان‌العاده پنج دقیقه‌ای به سوزان کالینز به خاطر انجام نه‌هزارمین رای نام‌نویسی‌اش تبریک گفتند. سناتور میچ مک کانل (R-KY) گفت: “روز به روز، سال به سال، ارشد ترین مالک ما با فداکاری خود نشان داده است: تکالیف خود را انجام دهید، برای رای دادن در مورد همه چیز، به موقع حاضر شوید.”

اصلاحیه Wyden-Hawley شکست خورد، به این معنی که تکرار بعدی برنامه نظارتی FISA گسترده تر از قبل خواهد بود.

سناتور ران وایدن (D-OR) و جاش هاولی (R-MO) اصلاحیه ای را ارائه کردند که می توانست به زبان بیاورد. در لایحه مجلس که تعریف «ارائه‌دهنده خدمات ارتباطات الکترونیک» را گسترش داد. بر اساس ماده جدید مجلس، هر کسی که «به تجهیزاتی دسترسی دارد که برای انتقال یا ذخیره‌سازی سیم یا ارتباطات الکترونیکی استفاده می‌شود یا ممکن است مورد استفاده قرار گیرد». وایدن ادعا کرده است که این گسترش، «آمریکایی‌های معمولی و شرکت‌های کوچک را مجبور به جاسوسی مخفیانه و بدون مجوز» می‌کند. اصلاحیه Wyden-Hawley 34-58 شکست خورد، به این معنی که تکرار بعدی برنامه نظارت FISA گسترده تر از قبل خواهد بود.

هر دو سناتور پل و دیک دوربین (D-IL) اصلاحیه های جداگانه ای را ارائه کردند که الزامات حکم را برای نظارت بر آمریکایی ها وضع می کرد. اصلاحیه مشابهی در مجلس با 212 رای موافق در برابر 212 رای مخالف شکست خورد. الزام محدودتر حکم دوربین، سازمان‌های اطلاعاتی را ملزم به دریافت حکم قضایی نمی‌کند. پرس و جو برای آن ارتباطات، هر چند نیاز به آن دارد دسترسی داشته باشید آنها را

سناتور مارکو روبیو (R-FL) بر اساس این که بسیاری از تروریست ها – مانند تیراندازان سن برناردینو در سال 2015 یا بمب افکن های ماراتن بوستون – آمریکایی هستند، به الزامات حکمی برای ارتباطات آمریکایی ها اعتراض کرد. او قبل از اینکه خودش را بگیرد شروع کرد و گفت: «اگر ما آنها را به تروریسم مظنون می‌کردیم و – قبل از اینکه خودش را بگیرد، گفت: «هیچ یک از اینها جلوگیری نشد، اما اگر امروز این موارد ظاهر شد و ما به آنها مشکوک به تروریسم بودیم، طبق این اصلاحیه شما نمی تواند آنها را برای جلوگیری از یک حمله تروریستی زیر نظر داشته باشد.»

اصلاحیه الزامات حکم پل 11-82 شکست خورد، اصلاحیه Durbin با 42-50 شکست خورد.

لی اصلاحیه ای را معرفی کرد که نقش amicus curiae را در دادرسی دادگاه FISA گسترش می دهد. در این مرحله، حدود نیم ساعت مانده به نیمه شب و پایان رسمی بند 720، سناتورها به وضوح در حال پرچم گذاری بودند.

روبیو شروع به اعتراض خود به اصلاحیه کرد، اما وارنر مداخله کرد و مسئولیت را بر عهده گرفت و گفت: “اگر بتوانیم این را دریافت کنیم و لایحه را قبل از ظهر – قبل از نیمه شب تصویب کنیم – می توانیم به هدف خود برسیم و من متعهد می شوم که با همه کار کنم تا این اصلاحیه انجام شود. مطمئن باشید که می‌توانیم در لایحه بعدی مجوز اینتل به بررسی رویه‌های amicus ادامه دهیم.» اوایل روز، وارنر به همکارانش گفت که مجوز مجدد برای “فقط دو سال” است، بنابراین آنها نیز ممکن است آن را بگذرانند.

اصلاحیه لی 40-53 شکست خورد.

“آقای. رئیس جمهور، در زمان کوتاه، دو حزبی در اینجا در سنا غالب شده است. ما به FISA مجوز مجدد می دهیم، درست قبل از انقضای آن در نیمه شب – بیست دقیقه قبل از نیمه شب. در تمام طول روز، ما پافشاری کردیم و اصرار داشتیم و در تلاش برای رسیدن به یک پیشرفت، پافشاری کردیم و در نهایت موفق شدیم و در حال انجام فیسا هستیم.»

سنا رای گیری در مورد لایحه مجوز مجدد را از پانزده دقیقه مانده به نیمه شب آغاز کرد و در حدود نیمه شب از آستانه 60 رای خارج شد. تا زمان نگارش، مجلس سنا هنوز به طور رسمی به تعویق نیفتاده است.

این لایحه اکنون به رئیس جمهور ارسال می شود. در صورت امضای قانون، برنامه نظارتی بخش 720 در سال 2026 منقضی می شود، که پس از آن باید این کار را دوباره انجام دهیم.



منبع