شما باید بدانید … Eliad Peretz


الیاد پرتز یک مرد مراکشی-اسرائیلی با یک بزی است که کت و شلوار پوشیده است.
با حسن نیت از ناسا

هنگامی که جهان به دلیل بیماری همه گیر متوقف شد، برنامه هایی برای اکتشاف فضای بیرونی نیز متوقف شد. در سال 2019، ناسا پنج ماموریت برای سه سال آینده برنامه ریزی کرد که به دلیل کووید متوقف شد. با عقب افتادن ناسا از برنامه، الیااد پرتز دانشمند اسرائیلی-آمریکایی کمک کرد تا این سازمان به مسیر اصلی بازگردد.

پرتز، 40 ساله، ماموریت و دانشمند ابزار بخش علوم هلیوفیزیک ناسا در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در گرین‌بلت است. پس از شروع کووید، پرتز در مأموریتی به نام GTOSat برای یک تیم فضاپیمای کوچک کمک کرد تا کمربندهای تشعشعی را در اطراف زمین ترسیم کنند. پرتز به توسعه مأموریتی برای کشف شعله ور شدن خورشید در سطح خورشید کمک کرد. ماموریت ها از آن زمان به نتیجه رسیده اند.

در حالی که ساکن سیلور اسپرینگ و عضو جماعت Tikvat اسرائیل احتمالاً به این زودی مرد روی ماه نخواهد بود، کار او برای اکتشاف فضایی مفید بوده است.

در اول ماه مه، ناسا از پرتز با مدال دستاورد استثنایی به خاطر کار طراحی ماموریتش تقدیر کرد.

شما با پدربزرگتان در اسرائیل به باغ های زیتون می رفتید. اهمیت آن چه بود؟

آنجاست که اولین درس های زندگی به من می رسد. یکی از آنها باید با برنامه ریزی سر و کار داشته باشد: اینکه بتواند به آینده نگاه کند، نه فقط چند ماه، چند هفته، [but to] یک سال، دو سال، سه سال به جلو نگاه کنید. و فقط به این فکر کنید که چگونه این درخت برای تولید غذای بیشتر باید قطع شود؟ یا چقدر باید روی یک نخلستان کار کرد؟

دیگری مربوط به صبر بود. پدر و مادر پدربزرگم از مراکش به اسرائیل مهاجر بودند. و چالش های زبانی داشتند. بنابراین در عبری، اصطلاحی داریم، “ktzat savlanut” – “کمی صبر”. اما پدربزرگ و مادربزرگ من مراکشی بودند، بنابراین گفتند: “ساک ساولانوت” و “ساک” به معنای “کیسه” است، پس کیسه صبر. که با من ماند
برای زندگی.

چگونه به ناسا رسیدید؟

در کلاس پنجم، می دانستم که قرار است به ناسا بروم. می دانستم که می خواهم یک طراح ماموریت فضایی باشم. و این تمام زندگی من است. اگر به تک انتخاب ها نگاه کنید، نمی توانید آن پیوند را ببینید. اما اگر عقب نشینی کنید و به تمام انتخاب هایی که من کردم نگاه کنید، خواهید دید که چگونه این مسیر تصادفی نیست.

بنابراین با این شروع می شود که می خواهید در مدرسه روی چه کلاس هایی تمرکز کنید؟ بنابراین انگلیسی، ریاضی، فیزیک. میره کنار کجا خدمت میکنی؟ بنابراین در مورد من، من در مدرسه پرواز اسرائیل، نیروی هوایی شروع کردم.

سپس به سراغ کدام مقطع کارشناسی می روید. تنها یک برنامه کارشناسی در اسرائیل برای مهندسی هوافضا وجود دارد: Technion [Israel Institute of Technology]. اگر می خواهید طراح فضای ماموریت شوید، می دانید که قرار است به ناسا بروید. بنابراین به Technion منتهی شد، جایی که به طور تصادفی با همسرم آشنا شدم که بورسیه تحصیلی فولبرایت داشت.

چرا می خواستی به فضا و هوانوردی بروی؟

در خانه پدربزرگم، یک چمن بزرگ بود و همه پسرعموها – چون همه در کنار هم زندگی می کردیم – عصر می آمدند پایین. یک پتو می گذاشتی [down] و به آسمان نگاه کن آن لحظاتی بود که فهمیدم به فضا علاقه مندم.

گاهی اوقات دین و علم ممکن است با یکدیگر در تضاد باشند. آیا از نظر شما یهودیت و نجوم با یکدیگر سازگار هستند؟

من فکر می کنم آنها با هم زندگی می کنند. یهودیت، اول از همه، برای من، فقط یک دین نیست. اگر فقط ذهن خود را به روی راه هایی که هر دو جهان می توانند با هم همزیستی کنند باز کنید، می توانید پاسخ هایی را پیدا کنید.

کتاب مقدس می گوید که جهان فقط برای 5780 سال وجود داشته است. و ما از علم می دانیم که اینطور نیست. پس چگونه این سوالات را با هم تطبیق می دهید؟ و یک راه خوب برای فکر کردن در مورد این، حداقل برای افرادی که ایمان دارند، این است که آن جملات در کتاب مقدس می گوید، برای مثال، یک روز در چشم شما می تواند 1000 سال یا بیشتر باشد.

چه توصیه ای به جوانانی دارید که می خواهند روزی در ناسا کار کنند؟

فقط در کاری که انجام می دهید بسیار خوب باشید و مطمئن شوید که از قبل برنامه ریزی می کنید. پدربزرگم به من گفت آماده بودن نیمی از خوش شانس بودن است. پس فقط برای فرصتی که پیش آمد آماده باشید.

srogelberg@midatlanticmedia.com

پست شما باید بدانید…الیاد پرتز اولین بار در هفته یهودی واشنگتن پدیدار شد.