ورزش برای پیتا دوشا – Ultra Fit Health


هنگامی که به سلامت و تندرستی خود از دریچه سیستم طبیعی و کل نگر شفا که آیورودا است نگاه می کنید، ممکن است متوجه شوید که ذهن، بدن و روح شما با هم هماهنگ هستند. با تغییر روال ها و عادات خود بر اساس غالب خود دوشا، می توانید اقداماتی را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که فعالیت بدنی که در آن شرکت می کنید برای شما مفید و متعادل کننده است. ابتدا پیتا دوشا چیست؟

پیتا دوشا

پیتا دوشا از عناصر آتش و آب تشکیل شده و انرژی متابولیسم است. پیتا بر چیزهایی که نیاز به فعالیت متابولیک دارند یا با دگرگونی مرتبط هستند مانند هضم، دمای بدن و جذب کنترل می کند.

معروف به بودن سرسخت و دارای اراده قویپیتا درک، هوش و شکل‌گیری ایده‌های عالی را در هنگام تعادل تقویت می‌کند. هنگامی که از تعادل خارج می شود یا زیاده روی می کند، تیپ های پیتا ممکن است عصبانی، عصبانی یا کوتاه مزاج شوند. پیتا دوشا معمولاً با ویژگی های گرم و واکنشی همراه است، بنابراین کسانی که پیتا فراوان دارند ممکن است بخواهند از آب و هوای گرم اجتناب کنند و سعی کنند در قسمت های خنک روز فعال باشند تا از گرم شدن بیش از حد بدن و ذهن جلوگیری کنند.

ورزش برای پیتا دوشا

از آنجایی که افرادی که پیتا غالب هستند، عزم قوی و انگیزه زیادی دارند، معمولاً فعالیت بدنی را راحت‌تر از دوشاهای واتا یا کافا پیدا می‌کنند. انواع پیتا میل به عمل و تمایل به شرکت در ورزش های چالش برانگیز و رقابتی مانند اسکی، تنیس و صخره نوردی دارند. آنها باید مراقب باشند که بیش از حد به خود فشار نیاورند یا بیش از حد مشتاق نشوند، اما به طور کلی می توانند از طیف وسیعی از تمرینات لذت ببرند.

” [Pitta types] از فعال ماندن با انواع فعالیت ها سود ببرید! یک ترکیب بهترین است.»

به منظور متعادل کردن ماهیت رقابتی و واکنشی پیتا، پیاده روی آرام و کاهش استرس در هنگام ورزش مفید است. هدف این است که نیاز به رقابت را برآورده کنید و چالش‌های رضایت‌بخشی را برای خود فراهم کنید، اما همچنان از آن لذت ببرید و روح خود را روشن نگه دارید. اگر از نوع پیتا هستید که می‌خواهید خونسرد باشید و از ورزش خود لذت ببرید، ممکن است بخواهید در موارد زیر شرکت کنید:

  • ورزش های زمستانی
  • شنا كردن
  • ورزش های تیمی با انرژی بالا مانند بسکتبال یا والیبال
  • ورزش های خود رقابتی مانند دوچرخه سواری در کوهستان، دوی سرعت و کوهنوردی

کسانی که پیتا دوشا غالب دارند ممکن است بخواهند از موارد زیر اجتناب کنند:

  • یوگای داغ
  • رقابت های فشرده ای که در آن خلق و خوی شما محک زده می شود
  • ورزش برای مدت طولانی در گرما یا آفتاب
  • فعالیت های با استقامت فوق العاده بالا مانند دویدن در مسافت های طولانی

ایجاد تعادل در ورزش‌های پرانرژی، چالش‌برانگیز و رقابتی با فعالیت‌های خنک‌کننده، به کنترل آتش پیتا کمک می‌کند. مهم است که محدودیت های خود را بشناسید و تا حد امکان در آنها بمانید. سعی کنید پس از ورزش های شدید مانند شنا در آب خنک یا پیاده روی آرام و آرام، یک فعالیت خنک کننده پیدا کنید.

مطالعه انواع مغز دوشا:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4719489/