پرتاب موشک‌ها و پهپادهای ایران به سمت اسرائیل که تشدید بی‌سابقه تنش‌ها در منطقه را نشان می‌دهد.


سامانه ضد موشکی گنبد آهنین، موشک‌های رهگیری شلیک می‌کند، همانطور که موشک‌هایی از لبنان شلیک می‌شوند، همانطور که بر فراز دره هولا، 13 آوریل 2024 دیده می‌شود. (اعتبار عکس: Ayal Margolin/Flash90 از طریق JTA.org)

ایران در اواخر روز شنبه موشک‌ها و بیش از 100 پهپاد را به سمت اسرائیل پرتاب کرد، حمله‌ای که اولین بار است که قدرتمندترین دشمن اسرائیل سلاح‌ها را مستقیماً به سمت خاک اسرائیل هدایت می‌کند.

به اسرائیلی‌ها در شمال، مرکز و جنوب گفته شد که به سمت پناهگاه‌های بمب‌گذاری بروند و صدای آژیر و انفجار در بسیاری از نقاط کشور از جمله در اورشلیم شنیده شد، زیرا اسرائیل و متحدانش برای سرنگونی پهپادها تلاش می‌کردند. حداقل یک نفر که کودکی از یک شهرک عرب نشین بادیه نشین بود بر اثر سقوط ترکش به شدت مجروح شد.

گزارش ها حاکی از آن است که ایالات متحده و انگلیس برخی از این پهپادها را سرنگون کردند و رسانه های اسرائیلی گزارش دادند که اردن که به شدت از جنگ اسرائیل در غزه انتقاد کرده است، پهپادها را نیز بر فراز خاک خود سرنگون کرده است.

اندکی پس از ساعت 1 بامداد یکشنبه به وقت اسرائیل، ایران اعلام کرد که رگبار خود را به پایان رسانده است. اما اندکی پس از آن، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که ارتش موشک های زمین به زمین شلیک شده از خاک ایران را شناسایی کرده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل گفت: چندی پیش ایران موشک های زمین به زمین را به سمت اسرائیل شلیک کرد. چندین هواپیمای نیروی هوایی اسرائیل در هوا هستند و برای هر تهدیدی آماده هستند. ممکن است صدای انفجار را از رهگیری بشنوید.»

پس از پرتاب پهپادها، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفت که اسرائیل آماده حمله به این منطقه است و این نشان دهنده تشدید درگیری منطقه ای فزاینده حول جنگ اسرائیل و حماس است.

ما در حال تماشای تهدید هستیم. ساعت ها طول می کشد تا برسد.

رسانه های اسرائیلی می گویند که رسیدن پهپادها 6 تا 8 ساعت طول می کشد. هنوز مشخص نیست که پهپادها چه تهدیدی را ایجاد می کنند، اما کارشناسانی که در رسانه های اسرائیلی صحبت می کردند، گفتند که این پهپادها می توانند بر پدافند هوایی اسرائیل غلبه کنند و به موشک های کشنده بیشتری اجازه ورود همزمان به حریم هوایی اسرائیل را می دهند.

نتانیاهو در یک سخنرانی کوتاه خطاب به ملت گفت اسرائیل آماده تهدید است و از ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا تشکر کرد و پیشنهاد کرد که این کشورها در دفاع از خود اسرائیل کمک کنند.

وی گفت: ما از ایستادن آمریکا در کنار اسرائیل و همچنین حمایت بریتانیا، فرانسه و بسیاری از کشورهای دیگر قدردانی می کنیم. «ما اصل روشنی را تعیین کرده‌ایم: هرکس به ما آسیب برساند، ما به او آسیب خواهیم رساند. ما در برابر هر تهدیدی از خود دفاع خواهیم کرد و این کار را هموار و با قاطعیت انجام خواهیم داد.»

اسرائیل حریم هوایی خود را بست و پروازهای برنامه ریزی شده را از فرود یا بلند شدن باز داشت.

ایران در حال تلافی حمله احتمالی اسرائیل به ساختمان سفارت ایران در سوریه در هفته گذشته بود که منجر به کشته شدن تعدادی از مقامات ایرانی شد. علی خامنه‌ای، رهبر ایران، پس از راه‌اندازی در شبکه ایکس، که قبلاً توئیتر نامیده می‌شد، گفت: رژیم بدخواه صهیونیستی مجازات خواهد شد.

درست بعد از ساعت 1 بامداد به وقت اسرائیل، نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرد که این ماموریت تکمیل شده است و نشان می دهد که تشدید بیشتر نخواهد شد.

این هیأت در روز X اعلام کرد: اقدام نظامی ایران در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک ما در دمشق بود.

تحلیلگران آمریکایی و اسرائیلی گفته اند که ارزیابی آنها این است که ایران خواهان یک جنگ بزرگ منطقه ای نیست، اما باید نشان دهد که حملاتی مانند آنچه در سوریه انجام می شود را تحمل نخواهد کرد. با این حال، پرتاب هواپیماهای بدون سرنشین می تواند جنگی را تشدید کند که در 7 اکتبر آغاز شد، زمانی که تروریست های حماس صدها نفر را در اسرائیل قتل عام کردند.

به نظر می‌رسید حمله هواپیمای بدون سرنشین عواقب ناخواسته پل زدن بین پرزیدنت جو بایدن و نتانیاهو بر سر رفتار اسرائیل در جنگ، که به قیمت جان ده‌ها هزار فلسطینی تمام شد، داشت.

بایدن روز جمعه قبل از اینکه به خانه خود در دلاور برود، گفت که یک اخطار یک کلمه ای برای ایران دارد: «نکن».

بایدن گفت: «ما متعهد به دفاع از اسرائیل هستیم. ما از اسرائیل حمایت خواهیم کرد. ما دفاع خواهیم کرد – کمک به دفاع از اسرائیل. و ایران موفق نخواهد شد.»

آدرین واتسون، سخنگوی امنیت ملی آمریکا در بیانیه ای گفت: بایدن روز شنبه در بازگشت به کاخ سفید تعطیلات آخر هفته خود را در خانه خود قطع کرد تا از تهدید تیم امنیت ملی خود مطلع شود.

او گفت: «این حمله احتمالا طی چند ساعت رخ خواهد داد. رئیس جمهور بایدن به صراحت گفته است: حمایت ما از امنیت اسرائیل آهنین است. ایالات متحده در کنار مردم اسرائیل خواهد ایستاد و از دفاع آنها در برابر این تهدیدات ایران حمایت خواهد کرد.

پهپادهای تسلیحاتی در جنگ، به ویژه در جنگ روسیه علیه اوکراین، رایج تر شده اند.

هاگاری به اسرائیلی ها هشدار داد که برای ورود به اتاق های امن خود به هر هشداری توجه کنند و حداقل 10 دقیقه در آنجا بمانند. دولت اسرائیل دستور تعطیلی مدارس را برای روزهای آینده داد. روز پنج شنبه، ایالات متحده پرسنل دولتی و خانواده های آنها در اسرائیل را از سفر به خارج از چندین منطقه اصلی شهری منع کرد.

به دلیل احتیاط فراوان، کارمندان دولت ایالات متحده و اعضای خانواده آنها تا اطلاع ثانوی از سفرهای شخصی به خارج از تل آویو بزرگ (از جمله هرتزلیا، نتانیا و حتی یهودا)، اورشلیم و بیر شوا محروم هستند. پرسنل دولت ایالات متحده مجاز به تردد بین این سه منطقه برای سفر شخصی هستند.



منبع