گری روزنتال هنرمند، “شخصیت مهربانی” در 69 سالگی درگذشت


گری روزنتال یکی از منوراهای خود را در این عکس 2019 نگه داشته است. عکس از دیوید استاک

گری روزنتال، که آثار هنری منحصربه‌فرد شیشه‌ای او و یهودیکا در کنیسه‌ها و خانه‌های سراسر کشور به نمایش گذاشته می‌شود، در 26 مه در خانه‌اش در واشنگتن دی سی در 69 سالگی درگذشت.

پسرش، روبن روزنتال، در ایمیلی گفت که او بر اثر سرطان پانکراس درگذشت.

برای تقریبا 50 سال، گری روزنتال در استودیوی خود در کنزینگتون مشغول ساخت مجسمه های شیشه ای و قطعات هنری سفارشی بود. آثار هنری او را می توان در خانه ها و کنیسه ها در سراسر طیف یهودی یافت. جنبش Chabad Chasidic مجموعه خاص خود را دارد که توسط روزنتال طراحی شده است.

روزنتال با آثار هنری و بشردوستانه خود زندگی بسیاری را تحت تأثیر قرار داد. او پولی را که از آثار هنری خود به دست آورده بود برای کمک به قربانیان طوفان کاترینا در سال 2005 و افراد آسیب دیده از تیراندازی در مدرسه در پارکلند، فلوریدا در سال 2018 اهدا کرد.

https://www.washingtonjewishweek.com/enewsletter/

برای روزنتال، اینها صرفاً راه هایی برای انجام کار درست، یکی از اصول اصلی زندگی او، به گفته پسرش بود.

روبن روز یکشنبه در مراسم تشییع جنازه روزنتال گفت: «او مهم‌ترین درسی را که می‌توان در زندگی آموخت – در واقع سنگ بنای زندگی خوب – را به من داد و این کار را تنها در دو کلمه انجام داد که در مجموع شش حرف بود: مهربان باش.

مجله دیجیتال هفته یهودی واشنگتن را از طریق ایمیل دریافت کنید و هرگز داستان های برتر ما را از دست ندهید
ما داده ها را با فروشندگان شخص ثالث به اشتراک نمی گذاریم.

ثبت نام رایگان

دو فرمان دیگر روزنتال این بود که هنر بسازید و به طور کامل عشق بورزید. روبن روزنتال را پدری توصیف کرد که به عشق ورزیدن بی قید و شرط اعتقاد داشت.

او گفت: «او همان پدری بود که هنرمند، شوهر و دوست بود: عشق در تجسم، مهربانی متشخص، شور و شوق در جسم».

خاخام جاناتان روس از معبد سینا در دی سی، جایی که روزنتال یکی از اعضای آن بود، در مراسم تشییع جنازه گفت که از ملاقات با هنرمند برای اولین بار “ستاره زده” شده است. این دو دوستی طولانی مدت برقرار کردند.

او بی نظیر بود. او مفرد بود. روس در مراسم تشییع جنازه روزنتال گفت:

خاخام شولوم رایچیک از چاباد در شهرستان اوپر مونتگومری نیز رابطه ای طولانی با روزنتال داشت. مرکز چاباد چندین قطعه از آثار هنری او دارد.

او همیشه خوب بود که با او صحبت کرد. او هرگز شکایت نمی کرد، حتی زمانی که بیمار بود، و همیشه وقتی من می آمدم هیجان زده می شد.

رایچیک گفت آخرین باری که روزنتال را قبل از عید فصح دید، زمانی که روزنتال ماتزا برای سدر خود داد.

گری مایکل روزنتال در 31 می 1953 به دنیا آمد. او در پارک کنوود در ناحیه بزرگ شد و از دبیرستان والت ویتمن در بتسدا فارغ التحصیل شد.

در حالی که او تقریباً به طور اتفاقی یک هنرمند یهودی شد، ثابت کرد که این دعوت او بود، هم به دلیل محبوبیت کارش و هم به خاطر زندگی که می توانست از آن به دست بیاورد.

او در پروفایلی در سال 2019 در هفته یهودی واشنگتن گفت: «من وام مسکن خود را با دریدل در یک غرفه پرداخت کردم. «مزوزه‌های عروسی خرده‌دار بچه‌هایم را به دانشگاه بردند»، اشاره‌ای به مزوزه‌ای که تکه‌های شیشه‌ای از جام رنگی را که داماد در پایان مراسم عروسی روی آن کوبیده به نمایش می‌گذارد. آن جام ها نیز قطعات گری روزنتال جودایکا بودند.

در زمان انتشار پروفایل 2019، روزنتال اخیراً به سرطان پانکراس مبتلا شده بود.

او گفت که طعنه آمیز است که آخرین پروژه خیریه او، شیشه های ذوب شده صورتی “سنگ های قدرت”، بودجه ای را برای حمایت از سازمانی برای زنان و خانواده های آسیب دیده از سرطان سینه، تخمدان و سایر سرطان ها جمع آوری کرد.

آخرین پروژه هنری روزنتال چیزی بود که پسرش آن را «نوآوری بی‌احترامی یهودی» نامید – مزوزه‌ای که به تابوت روزنتال چسبانده شده بود.

این هنرمند قبلاً مکان‌های غیر متعارفی برای چسباندن مزوزا پیدا کرده بود. او یک بار برای یک رویداد خیریه چتربازی یهودیان، مزوزا را در کنار درب هواپیما گذاشته بود.

روبن در مراسم تشییع جنازه گفت که هیچ قانونی در مورد سوار کردن هواپیما در هواپیما وجود ندارد. و اگر می‌خواهید از هواپیما برای کمک به نیازمندان بیرون بپرید، بله، باید از همه حمایت‌های الهی که می‌توانید دریافت کنید، برخوردار شوید.»

موضوع مزوزا یک هفته قبل از مرگ روزنتال دوباره مطرح شد.

“آیا حتی می توانی مزوزه را روی تابوت بگذاری؟” روبن به یاد آورد که از پدرش پرسید.

روزنتال پاسخ داد: “من شک دارم که قانونی وجود داشته باشد که به صراحت آن را ممنوع کند.”

روبن دوباره تلاش کرد. “آیا قرار نیست تابوت های یهودیان بدون تزئین باشد؟”

«این یک زینت نیست. این یک میتزوه است.» پدرش گفت. “این همان چیزی است که من می خواهم. من یک مزوزه روی تابوتم می خواهم.»

از پسرش خواست آن را بسازد.

همسرش مارتا گلداسمیت از گری روزنتال به یادگار مانده است. و فرزندانشان، روبن روزنتال (آنا ریپر) و سوفی روزنتال. او برادر دیل روزنتال (مایکل کاتلر) و برادر همسر ایلین روزنتال (مرحوم دونالد)، کوری بگنر (آلن)، کیم گلداسمیت (دیو جانسون) و ابی گلداسمیت (دکتر کوین هندلر) بود.

ممکن است به شبکه اقدام سرطان پانکراس (PanCan) کمک شود.

در محافل یهودایی، گری روزنتال یک برند نام بود. در فهرست ماه ژانویه خود از هدایای میتزوای بار، روز زن جعبه شیشه ای تزیداکاه گری روزنتال جودایکا را به عنوان هدیه شماره 7 انتخاب کرد.

روزنتال در پروفایل 2019 گفت: “من همیشه می خواستم کار خوبی انجام دهم.” بخش‌هایی از کسب‌وکار من که موفق هستند به سرمایه‌گذاری‌های مددکاری اجتماعی یارانه می‌دهند. مردم جعبه‌های تزداکه می‌خرند و من سنگ‌های سرطانی را می‌دهم.» ■