گوگل به تازگی تغییری را برای کاربران در اروپا اعلام کرده است که به آنها اجازه میدهد دقیقاً تصمیم بگیرند که با چه میزان اشتراکگذاری داده راحت هستند. این خط مشی جدید که به گفته این شرکت در پاسخ به قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) است، به کاربران اجازه می دهد از اشتراک گذاری داده ها در همه، برخی یا هیچ یک از تعدادی از خدمات گوگل منتخب خودداری کنند. خدمات فهرست شده عبارتند از YouTube، جستجو، خدمات تبلیغات، Google Play، Chrome، Google Shopping و Google Maps. اما این خطمشی کاملاً محکم نیست – Google همچنان دادههای کاربر را در مواقعی که برای تکمیل یک کار ضروری باشد (مثلاً اگر برای خرید در Google Shopping با Google Pay پرداخت میکنید) به منظور رعایت قانون، توقف کلاهبرداری، به اشتراک میگذارد. یا در برابر سوء استفاده محافظت کنید.
این بزرگترین تغییری نیست که گوگل باید انجام دهد تا از DMA پیروی کند که از 6 مارس اجرایی می شود. این قانون همچنین شامل قوانین اضافی در مورد قابلیت همکاری و رقابت است. به عنوان مثال، Google دیگر نمیتواند در رتبهبندی جستجو نسبت به سایر سرویسهای شخص ثالث رفتار مطلوبتری با خدمات خود داشته باشد.
اتحادیه اروپا تنها دولتی نیست که با حجم گسترده داده های کاربران گوگل مشکل دارد. در ایالات متحده، وزارت دادگستری از گوگل شکایت کرده است که احتمالاً بزرگترین محاکمه ضد انحصار در این کشور از زمان مقابله با مایکروسافت توسط دولت در دهه 90 است. در یکی از استدلالهای خود، وزارت دادگستری اعلام کرده است که حجم انبوهی از دادههای کاربر که گوگل طی سالها جمعآوری کرده است، منجر به ایجاد «قلعه داده» شده است که کمک میکند اطمینان حاصل شود که این شرکت موتور جستجوی پیشرو در جهان باقی میماند.
با این حال، تغییرات جدید DMA گوگل منجر به مبادله برای برخی از کاربران خواهد شد. این شرکت خاطرنشان کرد که اگر کاربری جستجو، یوتیوب و کروم را لغو پیوند کند، توصیههای شخصیشده او را در YouTube حذف خواهد کرد. اگر جستجو و Maps لغو پیوند باشند، Google Maps دیگر نمیتواند مکانها (مثلاً رستورانها) را براساس فعالیت قبلی پیشنهاد دهد. کاربران گوگل هنوز باید بین حریم خصوصی یا راحتی خود یکی را انتخاب کنند، اما حداقل در اروپا باید در مورد اینکه کجا خط می کشند دقیق تر باشند.