آیا Blu-ray آخرین فرمت دیسک نوری است؟ بعد چه می شود؟


یک دیسک نوری در یک دیسک درایو زیر نور آبی.
isak55/Shutterstock.com

با ظهور پلتفرم های بازی های دیجیتال و خدمات پخش، آیا واقعا آینده ای برای دیسک های نوری وجود دارد؟ دیسک های Blu-ray آویزان هستند، اما برای چه مدت بیشتر؟ آیا دیسک های Blu-ray آخرین فرمت اپتیکال خواهند بود یا دیگری جایگزین آن خواهد شد؟

پخش کننده های بلوری در حال از بین رفتن هستند

در سال 2019، سامسونگ تولید پخش کننده های بلوری خود را متوقف کرد و با گذشت زمان، یافتن پخش کننده جدید سخت تر می شود. تعداد کمی از رایانه های شخصی رومیزی یا لپ تاپ های از پیش ساخته شده دیگر با درایوهای نوری عرضه می شوند. بنابراین اگر مجموعه ای از دیسک های Blu-ray برای پخش دارید، گزینه های زیادی برای پخش آنها ندارید.

این است مگر اینکه یک کنسول ایکس باکس یا پلی استیشن نسل فعلی یا قبلی بخرید. از آنجایی که دیسک‌های Blu-ray فرمت استاندارد بازی‌های ویدیویی کنسول هستند، حداقل تا زمانی که این کنسول‌ها مرتبط هستند، دیسک‌ها در حال تولید باقی خواهند ماند.

Blu-ray Is Not Dead (هنوز)

علیرغم اینکه پخش کننده های مستقل در حال کاهش هستند، فیلم های بلوری همچنان تولید می شوند. آنها تنها راه برای علاقه مندان به فیلم برای جمع آوری نسخه ای از یک فیلم برای تماشای خانگی هستند که یک شبه ناپدید نمی شوند. در حالی که احتمالاً می‌توانید اکثر فیلم‌های رایج را در یکی از سرویس‌های پخش رایج بیابید، فیلم‌های مبهم‌تر فقط از طریق خرید دیجیتال یا روی دیسک در دسترس هستند. خریدهای دیجیتالی برای نگهداری یک مجموعه مناسب نیستند زیرا سرورهای آنها می توانند در برخی مواقع آفلاین شوند. برای مثال، سونی در ژوئیه 2022 اعلام کرد که چندین فیلم که مردم از طریق فروشگاه پلی استیشن خریداری کرده‌اند، به دلیل موافقت‌نامه‌های مجوز ناپدید خواهند شد.

همچنین به راحتی می توان فراموش کرد که فناوری Blu-ray به تازگی در سال 2015 با معرفی دیسک های بلوری UHD 4K به روز رسانی شده است. در زمان نگارش این مقاله، بیشترین ظرفیت دیسک بلوری 128 گیگابایت است، اگرچه این نسخه 100 گیگابایتی است که بازی ها و فیلم ها روی آن عرضه می شوند.

دیسک‌های Blu-ray برخی از ارزان‌ترین فضای ذخیره‌سازی در هر گیگابایت را ارائه می‌کنند، تقریباً برابر با مقرون‌به‌صرفه‌ترین فضای ذخیره‌سازی هارد دیسک، اما بدون پیچیدگی مکانیکی و نرخ خرابی همراه با آن.

در حالی که سرعت اینترنت به سرعت در حال افزایش است، یک دیسک Blu-ray 100 گیگابایتی تقریباً به سرعت فیبر گیگابیتی است که بسیار سریعتر از بسیاری از اتصالات اینترنت خانگی در سراسر جهان است. جریان‌های معمولی 4K از سرعت 40 مگابیت بر ثانیه در سطح بالا استفاده می‌کنند، اما حتی در این حالت نیز ویدیوهای فشرده‌تری را با نرخ بیت پایین‌تری نسبت به Blu-ray ارائه می‌دهند.

تا زمانی که فناوری درایو حالت جامد (SSD) کوچک و گران باشد و سرعت اتصال به اینترنت بسیار کندتر از نصب چیزی از روی دیسک باشد، دیسک‌های Blu-ray به دور از منسوخ شدن، هنوز نقش مهمی در ذخیره‌سازی دارند.

دیسک های بزرگتری در بیرون وجود دارد

باور کنید یا نه، در واقع یک جانشین Blu-ray در حال توسعه بود. دیسک همه کاره HVD یا هولوگرافیک معروف است، این ظرفیت تا 6 ترابایت را ارائه می دهد. این در سال 2010 در حال توسعه بود، اما شرایط بازار و ورشکستگی نهایی شرکت مسئول توسعه فناوری HVD به پروژه پایان داد.

اگرچه این جانشین تجاری هرگز به یک محصول واقعی تبدیل نشد، به این معنی نیست که هیچ کس روی دیسک های نوری پیشرفته تر کار نمی کند. دیسک های نوری، اگر از مواد مناسب ساخته شده باشند، از نظر تئوری می توانند بیش از یک قرن دوام بیاورند. این امر آنها را برای اهداف آرشیوی مطلوب می کند. در سال 2018، دانشمندان اعلام کردند که یک دیسک نوری 10 ترابایتی با طول عمر نظری 600 سال ساخته اند.

در سال 2020، سونی (که Blu-ray را توسعه داد) نسل سوم سیستم ذخیره سازی نوری خود را معرفی کرد. این دستگاه‌های نوری مبتنی بر سرور از کارتریج‌های دیسکی استفاده می‌کنند که هر کدام 5.5 ترابایت ذخیره می‌کنند و سرعت خواندن تا 3 گیگابیت بر ثانیه و سرعت نوشتن 1.5 گیگابیت در ثانیه را ارائه می‌دهند. واضح است که هنوز فضای کافی برای ساخت چیزی بسیار بزرگتر و سریعتر از دیسک های بلوری در بازار تجاری وجود دارد.

مربوط: سرعت خواندن/نوشتن چیست و چرا اهمیت دارد؟

فیلم‌های 8K و بازی‌های بزرگ‌تر در راهند

مقایسه تصویری رزولوشن های SD، Full HD، 4K و 8K.
کاسپارس گرینوالدز/Shutterstock.com

در حالی که Blu-ray ممکن است “فقط” به سرعت فیبر گیگابیتی باشد، اندازه رسانه نیز ثابت نیست. در آینده، رسانه فیلم 8K در دسترس خواهد بود و این نشان دهنده چهار برابر وضوح وضوح در مقایسه با 4K است که به نوبه خود چهار برابر فیلم 1080p است. پخش جریانی این محتوا کار دشواری خواهد بود و بارگیری آن در یک درایو محلی دشوار خواهد بود.

حجم بازی‌های ویدیویی نیز در حال افزایش است، و در حالی که می‌توان یک بازی را به سادگی بر روی چندین دیسک ارسال کرد، یک استاندارد رسانه نوری جدید با سرعت خواندن بسیار سریع‌تر می‌تواند تنها بخشی از بازی را روی SSD نصب کرده و سپس به سرعت بارگذاری کند. بخش های آینده بازی در پس زمینه در حین بازی.

مربوط: چه محتوای 8K واقعاً در دسترس است؟

آیا دیسک های نوری دیگری وجود خواهد داشت؟

در حالی که فکر می‌کنیم هنوز نقشی در آینده برای دیسک‌های نوری در دنیای مصرف‌کننده وجود دارد، اما اینکه آیا واقعاً شاهد آن خواهیم بود به عوامل مختلفی بستگی دارد.

اول، کسی باید دیسکی بسازد که مزایای واضحی نسبت به گزینه های جایگزین ارائه دهد که سرمایه گذاران را جذب کند. ثانیاً، اعتماد به آینده محتوای تمام دیجیتال باید از اوج تبلیغات فعلی پایین بیاید. از دست دادن دسترسی به محتوا و قطع خدمات ممکن است مردم را به فکر سرمایه‌گذاری کامل در دنیای بدون دیسک‌های آفلاین بیاندازد. ثالثاً، دستگاه‌های حافظه‌ی حالت جامد در مقایسه باید بسیار گران بمانند.

ما فکر می کنیم که عامل آخر شاید کمترین احتمال را دارد که درست باشد. حافظه حالت جامد از همان عملکرد نمایی بهره می برد و چگالی مانند سایر فناوری های نیمه هادی افزایش می یابد. درایوهای SSD از پوسیدگی بیت رنج می‌برند، جایی که بارهای الکتریکی که نشان‌دهنده داده‌ها هستند، در صورت روشن نشدن دیسک در طول زمان از بین می‌روند، اما تا زمانی که هر چند سال یکبار روشن شوند، باید تا زمانی که کاربر معمولی کار می‌کند دوام بیاورد. به آنها نیاز دارند. اگر فضای ذخیره‌سازی حالت جامد به اندازه کافی ارزان شود، ممکن است فیلم‌ها و بازی‌ها را با فرمت کارتریج فقط خواندنی یا فقط حافظه فلش آینده که از طریق درگاه USB متصل می‌شوند، ببینیم.