برای دوشا خود ورزش کنید – سلامتی فوق العاده مناسب


آیورودا که به “دانش یا علم زندگی” ترجمه می شود، یکی از قدیمی ترین سیستم های شفای کل نگر است. در سیستم آیورودا، هدف حفظ تعادل بین ذهن، بدن و روح است. برای انجام این کار، دوشا اولیه شما، یا ساختار خاص شما، باید با دوشاهای دیگر در تعادل باشد.

دوشا چیست؟

دوشاها «انواع سلامتی» هستند که در طب آیورودا استفاده می‌شوند تا مشخص کنند که افراد خاص چگونه باید غذا بخورند، بخوابند، ورزش کنند و نقاط قوت و ضعف عاطفی‌شان چه باشد.»

سه دوشا وجود دارد: واتا، پیتا و کافا. هر دوشا مختص به خود را دارد الگوی منحصر به فرد انرژی و مجموعه ای از تمایلات و چالش های فیزیکی، روانی و عاطفی مشترک خود را دارد. برای حفظ تعادل دوشاها و جلوگیری از افراط در دوشاها، می‌توانید همه چیز را از رژیم غذایی و ورزش گرفته تا تمرین‌های مراقبت از خود و مدیتیشن را کنترل کرده و تغییر دهید.

در اینجا یک مرور مختصر از نحوه ورزش به منظور آرام کردن هر دوشا آورده شده است:

ورزش برای واتا دوشا

کسانی که واتا را به عنوان دوشا غالب خود دارند، سریع، بیقرار هستند و گهگاهی انرژی می گیرند، اما این بدان معناست که ممکن است به سرعت نیز خسته شوند.

به همین دلیل، توصیه می شود که انواع واتا تمرینات ثابت و تثبیت کننده ای مانند دوچرخه سواری، پیاده روی طولانی و یوگا را انجام دهند. فعالیت بدنی مبتنی بر روتین که زیاد شما را تحت فشار قرار نمی دهد، به تامین انرژی زمینی مورد نیاز واتا کمک می کند.

ورزش را باید در ماه های زمستان در داخل خانه انجام داد، زیرا کسانی که واتا دوشا دارند به سرما حساس هستند.

ورزش برای پیتا دوشا

عزم و اراده قوی افرادی که دارای پیتا دوشا برجسته هستند، آنها را برای ورزش های چالش برانگیز یا رقابتی مانند اسکی، تنیس و کوه نوردی مناسب می کند. آنها بالاترین استقامت را در بین سه دوشا ندارند، اما ممکن است در بسیاری از ورزش ها در حد اعتدال خوب باشند.

به منظور متعادل کردن ماهیت رقابتی و واکنشی پیتا، پیاده روی آرام و کاهش استرس در هنگام ورزش مفید است. از آنجایی که پیتا با بسیاری از ویژگی های گرم مرتبط است، شرکت در ورزش های زمستانی و شنا راهی عالی برای ایجاد خنکی و کنترل آتش داخلی است.

تمرین برای کافا دوشا

افراد ثابت، محکم و قوی با انرژی غالب کافا برای ورزش هایی ساخته شده اند که به استقامت و استقامت نیاز دارند.

فعالیت های هوازی مانند دویدن در مسافت طولانی، رقص، قایقرانی، و ورزش های گروهی با حرکات بالا، همگی به کافا کمک می کنند تا قلب خود را پمپاژ کند و از تمایل آنها به کندی یا کندی جلوگیری کند.

از آنجایی که کافا مستعد این است که آرام‌تر و آرام‌تر باشد، سخت‌ترین بخش ورزش ممکن است این باشد که خود را از جای خود بلند کنید و شروع کنید. پیاده روی سریع و دوچرخه سواری می تواند مکانی عالی برای شروع باشد.

مطالعه در مورد درک شخصیت از دیدگاه آیورودا:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3215408/