به‌روزرسانی نقشه جامع علمی کشور مانع هدررفت هزینه‌ها می‌شود


رئیس دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با آنا:

به‌روزرسانی نقشه جامع علمی کشور مانع هدررفت هزینه‌ها می‌شود

رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: بروز رسانی نقشه جامع علمی کشور به عنوان یک ضروریت مانع موازی کاری، هدررفت هزینه‌ها و مسئولیت پذیری در افراد خواهد شد. 

فرهاد دانشجو، رئیس دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اهمیت بروزرسانی نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: نقشه جامع علمی کشور به ارزیابی وضعیت موجود علم و فناوری در کشور خواهد پرداخت و و به شیوه همه جانبه راهبردها، کاربری، وظایف، اولویت‌ها و نقطه هدفی که باید به آن دست یابیم را مشخص می‌کند. 

وی افزود: آخرین سند مربوط به نقشه جامع علمی کشور در سال ۹۰ تصویب شده است و حدود ۱۲ سال از آن گذشته است و تغییرات علم و فناوری در دنیا با رشد خیلی زیادی رو به رو بوده است. 

دانشجو تصریح کرد: آینده علم و فناوری در کشور‌ها با تغییر ماهیت خیلی وسیعی همراه بوده است و بروز رسانی نقشه جامع علمی کشور با توجه به شرایطی که امروزه علم و فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی و ساخت تولید گوشت مصنوعی بدون پرورش داراست نشان می‌دهد که در آینده با فناوری‌ها و موضوعات جدید علمی مواجهه خواهیم شد که متفاوت با موضوعات قبلی بوده است. 

رئیس دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: علوم انسانی در زمینه عقلانیت، استدلال، منطق پس از استدلال، اقتصاد، مدیریت و … با روش‌های مدرنی در دنیا رو به رو شده است که اگر نقشه جامع علمی کشور متناسب و متناظر با نیاز‌های جدید بروز نشود در آینده باعقب ماندگی همراه خواهیم شد. 

دانشجو گفت: بروز رسانی نقشه جامع علمی کشور به عنوان یک ضروریت مانع موازی کاری، هدررفت هزینه‌ها و مسئولیت پذیری در افراد خواهد شد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تحقق آن زحمات زیادی کشیده است.