خوردن برای واتا دوشا


در داخل سیستم سلامت طبیعی آیورودا، سه نوع متمایز انرژی، همچنین به عنوان دوشا شناخته شده است. به نمایندگی از سه دوشا کلمات سانسکریت Vata، Pitta، و Kapha هستند. هر دوشا با الگوی انرژی خاص خود مرتبط است و همه موجودات زنده از ترکیبی از این دوشاها ساخته شده‌اند که بر همه چیز از فیزیولوژی گرفته تا شخصیت تأثیر می‌گذارند.

در این رویکرد جامع به سلامت و تعادل طبیعی، بیش از حد یک دوشا، چه واتا، پیتا یا کافا، می‌تواند باعث آشفتگی فیزیکی یا عاطفی و سایر عواقب نامطلوب شود. بنابراین، دوشا واتا چه نقشی دارد؟

واتا دوشا


واتا دوشا از عناصر فضا و هوا تشکیل شده و انرژی حرکت است. در جریان تنفس، ضربان قلب و حرکت سلول‌ها، ماهیچه‌ها و بافت‌ها نقش دارد.

واتا حرکت ضروری برای تمام فرآیندهای بدن را فراهم می کند و برای سلامتی بسیار حیاتی است.

Vasant Lad، پزشک آیورودا، BAM&S، MASc

واتا در تعادل:


زمانی که واتا در تعادل باشد، خلاقیت و انعطاف پذیری را ارتقا می دهد. در شرایط عدم اطمینان و بی ثباتی، واتا بیش از حد ممکن است باعث اضطراب و ترس شود. از آنجایی که واتا دوشا معمولاً با ویژگی‌های سرد و خشک همراه است، ماندن در آب و هوای گرم‌تر با شرایط مرطوب ممکن است به بهبود تعادل کمک کند، همچنین خوردن غذاهای گرم و پخته شده در فواصل منظم برای مقابله با استعداد واتا برای اشتهای نامنظم است.

بخش عمده ای از حفظ تعادل فیزیولوژیکی، آرام کردن واتا از طریق رژیم غذایی است. برای واتا دوشا چگونه باید بخورید؟

رژیم غذایی واتا دوشا


از آنجایی که کسانی که واتا را به عنوان دوشا اصلی خود دارند، تمایل دارند به سمت غذاهای قابض جذب شوند، ممکن است در نهایت چیزهای زیادی با ویژگی های اسیدی یا تلخ مصرف کنند. به منظور حفظ تعادل، کسانی که واتا اضافی دارند ممکن است بخواهند از مصرف غذاهای خشک و خام خودداری کنند و غذاهای گرم با طعم های شیرین، ترش یا شور را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

برای حفظ تعادل واتا، برخی از غذاهای روغنی را امتحان کنید که به خوبی پخته شده باشند. گرم، مرطوب نگه داشتن غذاها و هضم نسبتا آسان به رفع خشکی بدن و حفظ تعادل در بین دوشاهای دیگر کمک می کند.

برخی از غذاهایی که ممکن است بخواهید هنگام رژیم غذایی واتا امتحان کنید عبارتند از:

  • سبزیجات نشاسته ای پخته شده
  • غلات مرطوب مانند جو و برنج
  • میوه های آبدار (از میوه های خشک و اسیدی خودداری کنید)
  • ادویه های ملایم مانند جعفری و آویشن
  • ادویه های گرم مانند دارچین و جوز هندی
  • چای زنجبیل یا بابونه
  • بادام ها
  • محصولات لبنی پر از پروتئین

یک وعده غذایی عالی برای درست کردن کدوی بلوط برشته است. با شستن کدو حلوایی شروع کنید، آن را به صورت عمودی نصف کنید و دانه های آن را بردارید.

بعد از چاشنی زدن آن با ادویه ای گرم مانند جوز هندی یا ترکیبی از نمک و فلفل سیاه، حتماً با اضافه کردن چیزی مانند روغن نارگیل یا روغن نارگیل، مقداری رطوبت به آن وارد کنید.

کدوها را به صورت رو به بالا در فر با دمای 400 درجه تفت دهید به مدت یک ساعت و از این غذای گرم، شیرین و مقوی لذت ببرید.

نوع ذهن و بدن منحصر به فرد خود را بیاموزید و توصیه هایی برای بهترین ظاهر و احساس خود دریافت کنید.

برای اینکه بفهمید دوشا شما چیست،
برای شرکت در آزمون دوشا سلامت کامل آیورودا اینجا را کلیک کنید
و یاد بگیرید که چگونه تغییرات سبک زندگی، رژیم غذایی و ورزش را بر اساس دوشا منحصر به فرد خود برای سلامتی و رفاه بهینه اعمال کنید.

منابع:
نقل قول ها
مطالعه انواع مغز دوشا

The post خوردن برای واتا دوشا اولین بار در Ultra Fit Health ظاهر شد.