رایانه‌های شخصی Core Ultra اینتل مدل‌های هوش مصنوعی بهینه‌شده‌تری از جمله انتشار پایدار را دریافت می‌کنند



انقلاب مولد هوش مصنوعی بیشتر بر اجرای مدل های بزرگ و پیچیده هوش مصنوعی در مراکز داده سرور متمرکز شده است. با این حال، برخی از مدل‌های هوش مصنوعی به اندازه کافی برای اجرا بر روی رایانه‌های معمولی بهینه‌سازی شده‌اند، و اینتل در این زمینه پیشرفت‌هایی دارد.



اینتل امروز اعلام کرد که در حال حاضر بیش از 500 مدل هوش مصنوعی برای پردازنده‌های جدید Intel Core Ultra بهینه‌سازی شده‌اند که در ماه دسامبر معرفی شدند و در لپ‌تاپ‌های PC جدید ظاهر شدند. این فهرست احتمالاً شامل بسیاری از مدل‌های آزمایشی و آزمایشی می‌شود که برای اکثر برنامه‌ها هدف عملی ندارند، اما چند مدل بزرگ وجود دارد: Phi-2، مدل Meta’s Lllama، Mistral، Bert، Whisper و Stable Diffusion 1.5.

اینتل در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: «مدل ها ستون فقرات ویژگی های نرم افزاری تقویت شده با هوش مصنوعی مانند حذف اشیا، وضوح تصویر فوق العاده یا خلاصه سازی متن را تشکیل می دهند. ارتباط مستقیمی بین تعداد مدل‌های فعال/بهینه‌شده و وسعت ویژگی‌های هوش مصنوعی کاربر که می‌توانند به بازار ارائه شوند، وجود دارد. بدون مدل، ویژگی قابل طراحی نیست. بدون بهینه سازی زمان اجرا، این ویژگی نمی تواند به بهترین عملکرد خود برسد.”


اکثر (اگر نه همه) این مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند روی سخت‌افزار غیراینتل اجرا شوند، اما افزودن پشتیبانی از ویژگی‌های سخت‌افزاری جدیدتر مخصوص آخرین تراشه‌های اینتل، آنها را برای استفاده در دنیای واقعی کاربردی‌تر می‌کند. برای مثال، اینتل گفت که فرآیند بهینه‌سازی مدل OpenVINO AI شامل «تعادل بار در تمام واحدهای محاسباتی، فشرده‌سازی مدل‌ها برای اجرای کارآمد در رایانه شخصی هوش مصنوعی و بهینه‌سازی زمان اجرا برای استفاده از پهنای باند حافظه و معماری هسته در Intel Core Ultra است. ”

مدل‌های یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی که به صورت محلی روی رایانه‌ها اجرا می‌شوند چیز جدیدی نیست، اما اجرای مدل‌های هوش مصنوعی جدیدتر به‌صورت محلی روی رایانه‌های شخصی چند مورد استفاده جالب دارد. شما می توانید چیزی مانند ChatGPT و Microsoft Copilot را به طور کامل روی رایانه شخصی خود اجرا کنید، که به طور بالقوه نگرانی های مربوط به حریم خصوصی و الزامات اتصال شبکه را که با ارسال داده های فوری به سرورهای خارجی همراه است، از بین می برد. چت ربات محلی ChatRTX NVIDIA یک گام در این مسیر است، اما هنوز آزمایشی است و به رایانه شخصی با کارت گرافیک قدرتمند سری RTX 30 یا 40 نیاز دارد.


اینتل امیدوار است که نرم‌افزاری که از این مدل‌های بهینه‌سازی شده استفاده می‌کند، مردم را به خرید رایانه‌های جدیدتر با پردازنده‌های Core Ultra سوق دهد. با این حال، در حال حاضر، ابزارهای هوش مصنوعی مبتنی بر ابر مانند ChatGPT و Copilot راه به جایی نمی برند.

منبع: اینتل



منبع