رویای اسکنرهای اثر انگشت درون نمایشگر مرده است


اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر
TPROduction / Shutterstock.com

اسکنرهای اثر انگشت زیر نمایشگر قرار بود عالی باشند. فقط انگشت خود را روی صفحه لمسی قرار دهید، همانطور که در هر صورت انجام می دهید، و یک حسگر داخلی قفل گوشی را باز می کند. این رویا بود، اما در واقعیت، آنها بدتر از جایگزین ها هستند.

تاریخچه مختصری از اسکنرهای اثر انگشت

یک شبح آیفون با لوگوی Touch ID بر روی صفحه نمایش آن.

اسکنر اثر انگشت برای اولین بار در سال 2010 بر روی گوشی های هوشمند ظاهر شد. اپل آیفون 5 اس را با اسکنر اثر انگشت در سال 2013 عرضه کرد و سامسونگ نیز یک سال بعد از گلکسی نوت 4 پیروی کرد.

این اولین خوانندگان اثر انگشت از فناوری خازنی استفاده می کردند. حسگر با الکترودهای کوچک پوشانده شده است و ظرفیت بین الکترودها نحوه اسکن اثر انگشت شما است. بسته به فاصله بین برجستگی های انگشت شما تغییر می کند.

در پایان دهه 2010، اکثر تلفن های هوشمند دارای اسکنر اثر انگشت بودند. با این حال، تغییر در راه بود. اپل در سال 2017 حرکت به سمت تشخیص چهره با شناسه چهره را آغاز کرد. در همین حال، سازنده اندروید ویوو اولین اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر را پیاده سازی کرد.

امروزه، اپل تمام اسکنرهای اثرانگشت را برای Face ID رها کرده است – فقط iPhone SE “رترو” دارای Touch ID است. هنوز بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی با نوع اصلی اسکنر اثر انگشت وجود دارند، اما اسکنرهای درون صفحه‌ای در گوشی‌های «پر سرسبد» اندرویدی رایج شده‌اند.

مربوط: Face ID چیست؟

وعده اسکنرهای اثر انگشت درون نمایشگر

شخصی که روی یک برنامه شناسایی بیومتریک در تلفن هوشمند ضربه می زند.
Prostock-studio/Shutterstock.com

اولین گوشی هوشمند با اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر که به آن اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر نیز گفته می شود، Vivo X20 Plus بود که در اوایل سال 2018 عرضه شد. این گوشی هوشمند از یک اسکنر نوری استفاده می کرد که نور را به انگشت شما می تابد و با آن از آن عکس می گیرد. یک دوربین کوچک

من به یاد دارم که بسیار شیفته این مفهوم جدید بودم. در آن زمان، قرار گرفتن اسکنرهای اثرانگشت در جلوی گوشی‌ها و در قاب پایینی، بسیار رایج بود. یک اسکنر اثر انگشت در نمایشگر به آن اجازه می‌دهد همچنان در جلو باشد، اما فضایی را روی قاب اشغال نمی‌کند.

به نظر یک ویژگی بسیار آینده نگر بود. چقدر جالب است که انگشت خود را روی صفحه نمایش گوشی خود قرار دهید و به طور خودکار انگشت شما را اسکن کرده و قفل آن باز شود؟ برای یافتن نقطه خاصی روی قاب یا پشت گوشی، به هیچ وجه دست و پنجه نرم نمی کنید. فقط صفحه نمایش را لمس کنید!

البته اولین اسکنرهای زیر نمایشگر اصلاً اینطور کار نمی کردند. شما انجام داد باید انگشت خود را روی یک نقطه بسیار خاص قرار دهید که معمولاً با نماد اثر انگشت روی صفحه نشان داده می شود. آنها همچنین بسیار کندتر از اسکنر اثر انگشت سبک “قدیمی” بودند.

با این حال، اشکالی ندارد. فناوری Bleeding Edge همیشه مشکلات خود را دارد، اما پتانسیل آن هیجان انگیز است. من می توانم آینده ای را تصور کنم که در آن لازم نیست انگشت خود را در یک نقطه خاص قرار دهید و یک ثانیه منتظر بمانید تا اسکن شود. آینده ای که برای اسکن انگشت شما کافی است فقط کشیدن صفحه قفل را بکشید.

آینده ای که به جای آن داریم

جاستین دوینو / How-To Geek

بیایید به سرعت به امروز یعنی سال 2022 پیش برویم. تلفن‌های اندرویدی سطح بالا همچنان با اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر عرضه می‌شوند. سامسونگ از سال 2018 از این فناوری استفاده کرده است. گوگل تا قبل از معرفی پیکسل 6 در سال 2021، از اسکنرهای درون نمایشگر استفاده نکرد.

این فناوری در پنج سال گذشته بهبود یافته است. اسکنرهای نوری در صفحه نمایش که از بهترین امنیت برخوردار نیستند، کم کم با اسکنرهای اولتراسونیک در صفحه نمایش جایگزین شدند. آنها از پالس های اولتراسونیک برای ترسیم اثر انگشت شما استفاده می کنند.

مشکل این است که این پیشرفت ها به اندازه کافی بزرگ نبوده اند. استفاده از یک اسکنر زیر نمایشگر در سال 2022 آنقدرها که انتظار داشتم ارتقاء یافته نسبت به سال 2018 قابل توجه نیست. در واقع، من استدلال می کنم که آنها هنوز به خوبی اسکنرهای اثر انگشت “قدیمی” نیستند.

به عنوان مثال، گلکسی اس 22، جدیدترین و بهترین سری گوشی های هوشمند پرچمدار سامسونگ، دارای اسکنر اثر انگشت در صفحه نمایش است. فکر می کنید تا الان خوب شده باشد، درست است؟ البته افراد مختلف تجربیات متفاوتی خواهند داشت، اما برای من غیرقابل استفاده است.

من به طور منظم باید انگشتم را سه بار یا بیشتر روی اسکنر بگذارم قبل از اینکه ثبت شود. این بسیار خسته کننده شده است که من ویژگی تشخیص چهره سامسونگ را فعال کرده ام، که هنوز به خوبی Face ID اپل نیست. اگر ویژگی «باز کردن قفل هوشمند» اندروید نبود، این بیشتر مرا آزار می‌داد.

مربوط: گوگل تلاش می کند تا اسکنر اثر انگشت کند پیکسل 6 را توجیه کند

صورت را در آغوش بگیر

را "از Face ID با ماسک استفاده کنید" صفحه نمایش در آیفون
جاستین دوینو / How-To Geek

به نظر می رسد اپل فکر می کند که تشخیص چهره آینده است و با استفاده از Face ID، فکر می کنم موافقم. پتانسیل اسکنرهای زیر نمایشگر عالی به نظر می رسید، اما پیاده سازی در دنیای واقعی چیزهای زیادی را رها کرده است.

از زمانی که اولین اسکنر زیر نمایشگر روی گوشی هوشمند ظاهر شد، نزدیک به پنج سال می گذرد. چرا آنها هنوز از اسکنرهای قدیمی در تلفن های اندرویدی ارزان قیمت بهتر عمل می کنند؟ اگر سازندگان اندروید نمی‌خواهند از اسکنرهای قدیمی استفاده کنند، تمرکز آنها باید روی رقابت با Face ID باشد.

در تجربه من، Face ID به همان اندازه سریع و قابل اعتماد یک اسکنر اثر انگشت قدیمی است. مطمئناً کامل نیست – برای مثال هنگام استفاده از ماسک دقت کمتری دارد – اما بسیار خوب است. با این حال، مزیت بزرگ Face ID این است که واقعاً ایمن است.

در آیفون‌ها، Face ID می‌تواند به عنوان یک معیار امنیتی برای مواردی مانند خرید در اپ استور استفاده شود. این مورد در مورد ویژگی های تشخیص چهره در تلفن های اندرویدی صدق نمی کند. اگر استفاده از این روش را در صفحه قفل انتخاب کنید، به یک روش امنیتی ثانویه برای خرید و موارد دیگر نیاز دارید.

رویای یک گوشی با صفحه نمایش کامل لمسی که بتواند انگشت شما را اسکن کند خوب بود، اما این اتفاق نیفتاده است. در این مرحله، مطمئن نیستم که هرگز به آنجا برسیم. وقت آن است که به سمت چیز بهتری بروید.

مربوط: نحوه استفاده از Face ID با ماسک در آیفون